PX21 fläkt går när den ska men alltid med full fart *löst*

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Variosboy
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 13 jun, 2017 09:09
Ort: Kristinehamn

PX21 fläkt går när den ska men alltid med full fart *löst*

Inlägg av Variosboy »

Hej!

Ja, som rubriken lyder, min PX21 har fått någon form av spader.
Fläkten går alltså när den ska, men alltid för fullt. Detta började tvärt efter en sotning.

Har sökt och läst igenom många trådar i forumet men bara hittat inlägg där problemet varit att fläkten inte går alls, alternativt hela tiden så fort brännaren får spänning.

Brännaren har jag haft sen 2008 och den har enbart krånglat i form av några trasiga tändelement samt en flamvakt som gav upp.

Har lyckats tvinga igång den genom att begränsa luftflödet genom fläkten med att sätta en pappskiva vid insuget under uppstarten som jag sen tagit bort så fort det börjar brinna. Då kör den en hel cykel utan problem.

Vid mätning på fläkten (med en riktig multimeter som visar TrueRMS) så har den 230V över sig oavsett hur jag ställer potentiometern. Har även mätt spänningen ut från potentiometern och den ändrar sig som den bör när man vrider på den.
Har även mätt spänningen över flamvakten och den är som den ska enligt den beskrivning jag har hittat i forumet. (5V utan låga och strax under 3V med låga.

Alla tips och råd är välkomna!

Ps. Har jag missat att ge någon viktig information så säg bara till!
Senast redigerad av Variosboy den sön 13 aug, 2017 12:02, redigerad totalt 1 gånger.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: PX21 fläkt går när den ska men alltid med full fart

Inlägg av Stegatorparn »

Om fläkten startar och stoppar normalt så tror jag inte att det är fel på triacen.
Kan vara processorn som inte är riktigt kurant.
Prova först att lossa processorn försiktigt och tryck i den igen utan att vika benen.
Måste sitta åt samma håll som tidigare. Går inte att vända.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Variosboy
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 13 jun, 2017 09:09
Ort: Kristinehamn

Re: PX21 fläkt går när den ska men alltid med full fart

Inlägg av Variosboy »

Gjorde faktiskt det (glömde dock bort att skriva det i första inlägget) då jag såg det nämnas i någon annan tråd. Dock utan något resultat.

Då min brännare är från 2008 har jag funderat vid tidigare tillfälle på att byta mjukvara (läs processor) då det finns nyare som jag förstår ska fungera bättre, men då det har fungerat i stort sett klanderfritt i snart tio år har jag avstått. "Skruva inte på det som fungerar."
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2636
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: PX21 fläkt går när den ska men alltid med full fart

Inlägg av rod02 »

Trasig triac kan ge många "fenomen". Har du mätt på triac'ens gate?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Variosboy
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 13 jun, 2017 09:09
Ort: Kristinehamn

Re: PX21 fläkt går när den ska men alltid med full fart

Inlägg av Variosboy »

Stängde av brännaren och drog ur sladden, väntade över natten och tänkte mäta när jag startade den igen , men när jag satte i sladden igen, ja då gick den som den skulle och har så gjort hela helgen, så jag får väl i nuläget helt enkelt bara avvakta och se om felet återkommer igen..
Variosboy
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 13 jun, 2017 09:09
Ort: Kristinehamn

Re: PX21 fläkt går när den ska men alltid med full fart *lös

Inlägg av Variosboy »

Brännaren fortsatte att bråka av och till.

Bytte därför triacen till fläkten för en vecka sedan och brännaren har sedan dess fungerat som den ska. (Peppar peppar...)
peranton
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 14 jan, 2013 16:01

Re: PX21 fläkt går när den ska men alltid med full fart *lös

Inlägg av peranton »

Jag har samma fel. vilken är triacen och hur hittar jag ny triac. behöver hjälp fort d jag inte har någon annan uppvärmning nu. perantoniohansson@hotmail.com tel 0703730037

Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Citering borttagen. / Roli moderator
43år stor gammal panna + bättre beg PX21 med dildo-matning fr fd 3 kubik oljetank på högkant utomhus. Budget konvertering tot 5000:- som nu är i drift . Kornskruven för tankfyllning ifrån storsäckar.
peranton
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 14 jan, 2013 16:01

Re: PX21 fläkt går när den ska men alltid med full fart

Inlägg av peranton »

rod02 skrev:Trasig triac kan ge många "fenomen". Har du mätt på triac'ens gate?
Jag har samma fel. vilken är triacen och hur hittar jag ny triac. behöver hjälp fort d jag inte har någon annan uppvärmning nu. perantoniohansson@hotmail.com tel 0703730037
43år stor gammal panna + bättre beg PX21 med dildo-matning fr fd 3 kubik oljetank på högkant utomhus. Budget konvertering tot 5000:- som nu är i drift . Kornskruven för tankfyllning ifrån storsäckar.
peranton
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 14 jan, 2013 16:01

Re: PX21 fläkt går när den ska men alltid med full fart

Inlägg av peranton »

Stegatorparn skrev:Om fläkten startar och stoppar normalt så tror jag inte att det är fel på triacen.
Kan vara processorn som inte är riktigt kurant.
Prova först att lossa processorn försiktigt och tryck i den igen utan att vika benen.
Måste sitta åt samma håll som tidigare. Går inte att vända.
Jag har samma fel. vilken är triacen och hur hittar jag ny triac. behöver hjälp fort d jag inte har någon annan uppvärmning nu. perantoniohansson@hotmail.com tel 0703730037
43år stor gammal panna + bättre beg PX21 med dildo-matning fr fd 3 kubik oljetank på högkant utomhus. Budget konvertering tot 5000:- som nu är i drift . Kornskruven för tankfyllning ifrån storsäckar.
Variosboy
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 13 jun, 2017 09:09
Ort: Kristinehamn

Re: PX21 fläkt går när den ska men alltid med full fart *lös

Inlägg av Variosboy »

Sett framifrån så sitter triacen till fläkten längst upp till höger på kortet. Kortet är märkt Q2 där. (Q1 som sitter en bit bort är till tändelementet)
Den som sitter där är kompatibel med BT139-600, jag beställde från elfa.se. Deras artikelnummer är 172-01-817.

Lycka till!
peranton
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 14 jan, 2013 16:01

Re: PX21 fläkt går när den ska men alltid med full fart *lös

Inlägg av peranton »

Efter lite fraktstrul från England fick jag hem 5 st triac T1235 och lödde dit den samt passade på och satte dit nytt relä till tändelementet och nu har brännare skuttat igång helt normalt.

Nu har jag triac o relä i reserv om någon behöver.
Tackar

Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Citering borttagen. / Roli moderator
43år stor gammal panna + bättre beg PX21 med dildo-matning fr fd 3 kubik oljetank på högkant utomhus. Budget konvertering tot 5000:- som nu är i drift . Kornskruven för tankfyllning ifrån storsäckar.
Skriv svar