Px21 Driftstopp under drift.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Kardanmannen
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 14 jan, 2014 22:05

Px21 Driftstopp under drift.

Inlägg av Kardanmannen »

Hejsan!

Rengjorde min panna och brännare i måndags för att dra igång denna eldningssesång lite smått. Efter ja monterat allt och kopplat in allt så startade ja upp, tror den gick en gång först utan att tända upp men lyckades som vanligt på andra. Sen gick den ett bra tag, iaf tills ja gick o la mig. men på morgonen va den avstäng med on/off lampan lysande, tillsammans med driftfas och driftstopp. startade om den igen och då va den på en stund, men ja va tvungen att dra till jobbet, sen på kvällen likadant, och så har det hållt på. Satt och bevakade den förut när ja startade igång den. Då dog den vid ca 70 grader, och mitt i! hörde hur det fortfarande brann inne i brännaren. Kände på röret upp till skruven, och det va typ "kallt", så värmeskyddet har inte löst ut.

Kan det vara flamvakten?

Har samma pellets som förra året och har inte gjort nått med den sen den stängdes av i typ April?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Px21 Driftstopp under drift.

Inlägg av Stegatorparn »

Eftersom brännaren startar och går en stund så tror jag inte det är problem med flamvakten.
Hade flamvakten inte sett elden, hade brännaren inte kunnat gå in i driftsfas.

Tror snarare att det är problem med matningen, antingen för mycket eller för lite pellets.
När rensades skruvinloppet från spån senast?
Inte så dumt att mäta matningen under 6 minuter någon gång under säsongen så man har koll på effekten och kan justera matningen om den börjar driva iväg.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Kardanmannen
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 14 jan, 2014 22:05

Re: Px21 Driftstopp under drift.

Inlägg av Kardanmannen »

Tog precis isär den o kollade lite. Fanns inte nått nämnvärt mycket sot efter ett par körningar. Torkade av flamvakten, fast det nog egentligen inte behövdes. Skruven eller förrådet rensar ja sällan från spån, har ett galler I botten av den koniska botten på tunnan (egenbyggd) så en del åker ner där. Hur mäter man mängden? Kopplar man loss slangen, startar upp o mäter I 6min? Eller är det 6min I driften? Då får man tillföra annan pellets manuellt ner i brännarröret antar ja? Har juh som sagt inte rört den sen I våras, och då funkade den juh. Men visst, allt kan juh ändra sig. Borde möjligen vara för mycket då? För lite borde juh släcka sig isf? Hör juh att det brinner där nere.

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Px21 Driftstopp under drift.

Inlägg av Stegatorparn »

Man mäter matningen när brännaren kommit in i högfartsläget, vilket beskrivs i denna tråd http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... 61#p160388.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Kardanmannen
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 14 jan, 2014 22:05

Re: Px21 Driftstopp under drift.

Inlägg av Kardanmannen »

Okej! Tackar! Ja skruvade på liiite på matningen förut, då gick den faktiskt en hel cykel och gick ner i viloläge som vanligt. Nu är den inne på andra cykeln, får se om den går klart oxå.

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Px21 Driftstopp under drift.

Inlägg av Stegatorparn »

Färgen på pannans eldstadsväggarna ger en indikation på hur bra förbränningen är.
Mellangrå färg är bra. Svart sot = för hög matning eller för lite luft. Vitt /ljust sot = för låg matning eller för mycket luft.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Kardanmannen
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 14 jan, 2014 22:05

Re: Px21 Driftstopp under drift.

Inlägg av Kardanmannen »

Aha! OK! Ja, färgen är rätt ljus, nånstans mitt emellan vitt o grått skulle ja nog vilja säga. Nu har den kört tre cyklar helt perfekt. Hoppas det fortsätter funka. Stort tack för hjälpen

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
peranton
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 14 jan, 2013 16:01

Re: Px21 Driftstopp under drift.

Inlägg av peranton »

min px21 krånglar och jag behöver kretskort o ev fläkt.
Vet ni hur jag hittar beg el nytt alternativt lagar kretskortet eftersom fläkten bara går p fullt hela tiden.
43år stor gammal panna + bättre beg PX21 med dildo-matning fr fd 3 kubik oljetank på högkant utomhus. Budget konvertering tot 5000:- som nu är i drift . Kornskruven för tankfyllning ifrån storsäckar.
Kardanmannen
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 14 jan, 2014 22:05

Re: Px21 Driftstopp under drift.

Inlägg av Kardanmannen »

Jag har kvar min gamla brännare, dock tror ja att kortet är skrot på den oxå tyvärr. Min går oxå på fullt om ja slår på den på on på knappen, och sen ger den spänning via en annan brytare. Då blåser den bara. Vet inte varför egentligen. Så måste starta upp min i omvänd ordning när ja tex sotat ur den.

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
peranton
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 14 jan, 2013 16:01

Re: Px21 Driftstopp under drift.

Inlägg av peranton »

Efter lite fraktstrul från England fick jag hem 5 st triac T1235 och lödde dit den samt passade på och satte dit nytt relä till tändelementet och nu har brännare skuttat igång helt normalt.

Nu har jag triac o relä i reserv om någon behöver.
Tackar

Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Citering borttagen. / Roli moderator
43år stor gammal panna + bättre beg PX21 med dildo-matning fr fd 3 kubik oljetank på högkant utomhus. Budget konvertering tot 5000:- som nu är i drift . Kornskruven för tankfyllning ifrån storsäckar.
Skriv svar