PX21 strular o vi fryser

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
peranton
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 14 jan, 2013 16:01

PX21 strular o vi fryser

Inlägg av peranton »

20171016_053244_001c.jpg
20171016_053244_001c.jpg (233.38 KiB) Visad 4729 gånger
Har haft strul nu p hösten med att brännaren stannar varje dag.
Nu ikväll såg jag att fläkten bara snurrade jättelångsamt och blev varm så den började ryka.
Kopplade 230 direkt på fläkten och den spinner fint o lätt. Kretskortet verkade glappa och jag lödde om alla lödpunkter. Jag lyckades tyvärr vid provmätning kortsluta fläktkablarna så att säkringen gick i husets proppskåp. Men med ny säkring snurrade fläkten åter men den går på fullt ös (230v)hela tiden och stänger aldrig av sig. Det är som om kontakten på ett relä skulle bränt fast men det är väl inget relä som styr fläkten då den ska vara steglös. Har nu lött löst relä och en blå komponent men hittar inte vad som styr fläkten.
/Per 0703730037
43år stor gammal panna + bättre beg PX21 med dildo-matning fr fd 3 kubik oljetank på högkant utomhus. Budget konvertering tot 5000:- som nu är i drift . Kornskruven för tankfyllning ifrån storsäckar.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: PX21 strular o vi fryser

Inlägg av Stegatorparn »

Om du följer fläktens kablar till kopplingslisten och sedan följer kopparbanorna på kretskortet, skulle jag tro att du att du hamnar på triacen upp till höger på din bild. Läs vad som står på triacen, t.ex. BT 137 el likn.
Triacar kan du köpa hos Elfa https://www.elfa.se/sv/halvledare/diskr ... geSize=100

Reläet som du tagit bort tror jag styr tändelementet. Löd tillbaka reläet och kondensatorn.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
peranton
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 14 jan, 2013 16:01

Re: PX21 strular o vi fryser

Inlägg av peranton »

Tack för snabbt svar. Jo relät jag tagit lös går till tändelementet vilket är de 2 kopplingsstiften längst till höger. Stiften 3 o 4 från höger går till fläkten där du ser 3de stiftets folie passerar under den svarta komponenten T1235 som nog är triacen? Det jag tyckte var konstigt är att folien verkar bara passera under triacen vidare till ett litet motstånd och inte var kopplad i triacen men jag börjar misstänka att denna folie delar sig under triacen och även är lödd i triacens huvud. Denna heter ST VU , T1235 , 600G , MAR 638 . Hur hittar jag en sådan snabbt som attan?

Använd svars-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir annars både svårläst och oöverskådligt. Citeringen borttagen. / Roli moderator
Bilagor
20171016_130220b.jpg
20171016_130220b.jpg (196.41 KiB) Visad 4716 gånger
43år stor gammal panna + bättre beg PX21 med dildo-matning fr fd 3 kubik oljetank på högkant utomhus. Budget konvertering tot 5000:- som nu är i drift . Kornskruven för tankfyllning ifrån storsäckar.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: PX21 strular o vi fryser

Inlägg av Stegatorparn »

Finns hos Elfa https://www.elfa.se/sv/triac-d2pak-600- ... ggest=true
Du kan ju ta ett par stycken för framtida behov när dom är så billiga. Moms och frakt tillkommer dock.
Kan ju också vara idé att byta reläet när det ändå är bortlött. Bara att söka på Elfa efter beteckning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
peranton
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 14 jan, 2013 16:01

Re: PX21 strular o vi fryser

Inlägg av peranton »

Efter lite fraktstrul från England fick jag hem 5 st triac T1235 och lödde dit den samt passade på och satte dit nytt relä till tändelementet och nu har brännare skuttat igång helt normalt.

Nu har jag triac o relä i reserv om någon behöver.
Tackar

Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Citering borttagen. / Roli moderator
43år stor gammal panna + bättre beg PX21 med dildo-matning fr fd 3 kubik oljetank på högkant utomhus. Budget konvertering tot 5000:- som nu är i drift . Kornskruven för tankfyllning ifrån storsäckar.
peranton
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 14 jan, 2013 16:01

Re: PX21 strular o vi fryser

Inlägg av peranton »

Blev ytterliggare en hjärtstoppare...
Brännaren gick 10 min sen stannade den för att 2A på kretskortet hade pajat. Jag bytte den och det small till som ett knallskott pga kortslutning på kretskortet och då va det kört tänkte jag.
Jo det hade blivit kortis mellan kontaktstiftet för fläkten och tändelementet. Det är nämligen så att jag lödde om hela raden av kontaktpinnar eftersom de såg ut att vara kallödningar. Problemet var bara att materialet i pinnarna vill inte få tennet att flyta ut och därför använde jag extra lödfett. Detta lödfett ledet tydligen ström vilket var nytt för mej och därför hoppade strömmen över mellan pinnarna. Efter att rengörning med startgas o tandborste verkar det nu fungera senaste timmen. Får se om den slutar med sina tjuvstopp som tidigare veckor.
43år stor gammal panna + bättre beg PX21 med dildo-matning fr fd 3 kubik oljetank på högkant utomhus. Budget konvertering tot 5000:- som nu är i drift . Kornskruven för tankfyllning ifrån storsäckar.
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: PX21 strular o vi fryser

Inlägg av d_anders »

Tur i oturen att säkringen gick så fort, förhoppningsvis hann inte tändelementet skadas av att vara kontinuerligt på under drift.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
peranton
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 14 jan, 2013 16:01

Re: PX21 strular o vi fryser

Inlägg av peranton »

Stegatorparn skrev:Finns hos Elfa https://www.elfa.se/sv/triac-d2pak-600- ... ggest=true
Du kan ju ta ett par stycken för framtida behov när dom är så billiga. Moms och frakt tillkommer dock.
Kan ju också vara idé att byta reläet när det ändå är bortlött. Bara att söka på Elfa efter beteckning.
Nu har jag kört ett tag och brännaren funkar normalt förutom att den ibland stannar på fullfart men jag bara startarom och den går 24-48timmar igen. Jag kör på rester av pellets som ligger kvar i tanken sedan i våras men den ser torr o fin ut. Det är ca 2,5 år sedan jag kallibrerade in förbränningen och har skrivit ner matningsmängs (ca15kW) och 180 185V på fläkt men nu mätte jag upp bara 165V på fläkt och ökade återigen till 185V vilket gjorde det lite stabilare. Jag är misstänksam på flamvakten och vilken är bästa metod för att testa den och var kan man köpa nya billigt och jag funderar även på att köpa en extra fläkt då min blev varm tidigare.
Min fråga till dej stegatorparen o andra är vilken effekt tror min jag ska välja för att få effektivaste o stabilaste förbränning och jag har byglat bort halveffektsläget.
Sen inställningen av fläkt/förbränningen där jag inte tycker askfärgen ger bra avläsning och det är väldigt svårt att med spegel komma åt och se förbränningslågan.
Jag hade däremot en annan teori där jag med en digital tempmätare instucken i tittgluggen ovan brännaren o ställer in brännaren för att uppnå högsta möjliga temp inne i pannans brännrum.
Vad säger ni om den metoden eller finns bättre hemmaknep?
43år stor gammal panna + bättre beg PX21 med dildo-matning fr fd 3 kubik oljetank på högkant utomhus. Budget konvertering tot 5000:- som nu är i drift . Kornskruven för tankfyllning ifrån storsäckar.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: PX21 strular o vi fryser

Inlägg av Stegatorparn »

15 kW effekt är perfekt för den brännaren. Då går den stabilt och effekten är tillräcklig för en normal villa.

Askans utseende säger inte så mycket om förbränningen.
Titta istället på eldstadens sidoväggar där sotets färg avslöjar hur bra förbränningen är.
Bäst är förbränningen vid en mellangrå färg.
Vid svart sot är det för lite luft och vid vitt sot för mycket luft.

Kommer brännaren in i driftsfas, så fungerar flamvakten.
Att din brännare stannade under drift kan bero på att fläkten stod för lågt och det samlades en massa oförbränd pellets i brännarröret som skymde flamvakten.

Du ska inte ha några öppningar till eldstaden som kan dra in tjyvluft och störa förbränningen. Pannan ska vara tät och all luft till förbränningen ska gå via brännarens fläkt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
peranton
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 14 jan, 2013 16:01

Re: PX21 strular o vi fryser

Inlägg av peranton »

Tack för svaret:
Sotet färg på väggen va ett bra tips, men vad tror du om justera efter maxtemp i brännrum? eller blir det något fel med den metoden?
Då måste flamvakten vara ok, men jag tänkte att den kanske börjar geupp och ge för svag signal som börjar bli på gränsen.
Jag ska i brännarröret borra några extra lufthål riktade rakt mot ett ställe där jag märkt att det förbränns dåligt och alltid bildas en kaka som kan täppa till orginalhålen.
Jag har tätat om hela pannan och det är möljigen bara tjuvluft som kan ta sig igenom pelletsen i matarskruven men jag ska täta hela pelletsförådet hermetiskt så att det även blir stopp där.
Nu idag har jag äntligen fyllt upp med färsk pellets och ska ta och göra en helt ny kallibrering efter 15Kw.

Jag har tidigare köpt grejer för att sätta ett elstyrt spjäll för luftmatningen till fläkten så att när fläkten inte går ska ett spjäll helt stoppa lufttillförseln för att inte pannan ska kylas av när brännaren inte går, men det blir ett annat kapitel .

Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses, citering borttagen. Det finns en svars-knapp som med fördel kan användas. Vid många och stora citeringar blir forumet väldigt svårläst och oöverskådligt. / Roli moderator
43år stor gammal panna + bättre beg PX21 med dildo-matning fr fd 3 kubik oljetank på högkant utomhus. Budget konvertering tot 5000:- som nu är i drift . Kornskruven för tankfyllning ifrån storsäckar.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: PX21 strular o vi fryser

Inlägg av Stegatorparn »

Mig veterligen är det ingen som har justerat efter maxtemp i eldstaden.
Gör gärna ett test i vetenskapligt syfte och rapportera här. Vi är nog många som följer dina försök med stort intresse. :D
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
peranton
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 14 jan, 2013 16:01

Re: PX21 strular o vi fryser

Inlägg av peranton »

Jag ska testa och jämföra med sotfärg på väggarna och återkomma om någon vecka.

Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses, citering borttagen. Det finns en svars-knapp som med fördel kan användas. Vid många och stora citeringar blir forumet väldigt svårläst och oöverskådligt. / Roli moderator
43år stor gammal panna + bättre beg PX21 med dildo-matning fr fd 3 kubik oljetank på högkant utomhus. Budget konvertering tot 5000:- som nu är i drift . Kornskruven för tankfyllning ifrån storsäckar.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2636
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: PX21 strular o vi fryser

Inlägg av rod02 »

Hur mycket kan man spara på ett inluftspjäll? Jag gissar lite. Vad händer om nått går fel? Är det värt risken?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
peranton
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 14 jan, 2013 16:01

Re: PX21 strular o vi fryser

Inlägg av peranton »

Jo jag vet att det har diskuterats i andra trådar om att man troligen inte tjänar så mycket genom att stoppa självdraget genom pannan men jag märker att när mina cirkulationspumpar är avslagna så starta brännaren alldeles för ofta utan att värme plockas ut pannan. Jag har ändå motdragslucka inställs på minimalt undertryck.
Vad är det för risker du ser som jag kanske missat?. Jag har köpt ett spjäll och en 220v lättdriven solenoid som enkelt ska slå upp spjället men jag har dock inte testat lägsta spänning den klarar tex när fläkten vid uppstart kör extremt långsamt dvs låg spänning. Om spjället felar o inte öppnar blir det väl flamvakten som stoppar brännaren och ingen mer dramatik eller har jag fel.
Jag tänkte dessutom ta uteluft i slangar direkt till förbränningen och motdragsluckan för att inte kyla ut källaren.

Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses, citering borttagen. Det finns en svars-knapp som med fördel kan användas. Vid många och stora citeringar blir forumet väldigt svårläst och oöverskådligt. / Roli moderator
43år stor gammal panna + bättre beg PX21 med dildo-matning fr fd 3 kubik oljetank på högkant utomhus. Budget konvertering tot 5000:- som nu är i drift . Kornskruven för tankfyllning ifrån storsäckar.
peranton
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 14 jan, 2013 16:01

Re: PX21 strular o vi fryser

Inlägg av peranton »

Strul igen
2A säkringen pajar 2 gånger idag. Jag byter så går den ett tag. Den stannar på fullfartläge och borde man då kunna utesluta tändelementet? Jag har ett nytt tändelement i reserv dock.

Fläkten har gått varm tidigare men när jag sitter där o tittar går den hur fint som helst o snurrar lätt men det kanske kan bli överslag i den slumpmässigt??.

Eller kan det vara strömtjuv med skruvmatningen.

ps , jag fyllde på med 1200kg ny pellets för 10 dagar sedan och efter det har den inte stannat nogot fram tills nu idag.
43år stor gammal panna + bättre beg PX21 med dildo-matning fr fd 3 kubik oljetank på högkant utomhus. Budget konvertering tot 5000:- som nu är i drift . Kornskruven för tankfyllning ifrån storsäckar.
Skriv svar