px21 Fläkt

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
ornberg
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 24 nov, 2016 22:37
Ort: Umeå

px21 Fläkt

Inlägg av ornberg »

Jag har haft en massa strul med min brännare med opålitlig bränning osv. Jag har bytt processor och då började den gå normalt en liten stund sen började driftstoppen om. Fläkten har gått på ett och samma varvtal och den har låtit konstigt så jag har beställt en ny och satt dit men den går konstant även fast jag har tryckt av brännaren. Är de nån som vet vad de kan vara som gör att fläkten går konstant?
Panna: Focus EJO 20
Pelletsbrännare: Px21
Miramithe
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 18 jun, 2017 16:50

Re: px21 Fläkt

Inlägg av Miramithe »

Om den är varvtalsstyrd sitter det komponenter på kretskortet för detta är det en 230V AC fläkt är det nog styrning med en triac. Sitter det en trafo och en 12 eller 24V DC fläkt sitter det en transistor eller mosfet I styrkretsen.
Jag har ingen sådan brännare så en blid
Hade varit bra för fortsatt felsökning.

Mvh Micke
Variosboy
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 13 jun, 2017 09:09
Ort: Kristinehamn

Re: px21 Fläkt

Inlägg av Variosboy »

Låter som om det blivit kortslutning i triacen till fläkten, sitter längst upp till höger på kortet. Till höger om anslutningsplinten.
. Sök på triac här i forumet så hittar du info om villen sort det är du ska ha.
ornberg
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 24 nov, 2016 22:37
Ort: Umeå

Re: px21 Fläkt

Inlägg av ornberg »

Det var triacen som hade gått sönder. Bytte den igår kväll och nu verkar det som att de funkar. Tack svaren!
Panna: Focus EJO 20
Pelletsbrännare: Px21
elias1
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 25 aug, 2014 20:24

Re: px21 Fläkt

Inlägg av elias1 »

hej jag såg din post här på forumet jag har samma problem med min brännare px21 att fläkten bara går konstigt och ångsamt undrar vad det är för en triac som de bytte om de har med varvtalsstyrning att göra med vänliga hälsningar Christer
Skriv svar