Brännrör - hur länge håller den ?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Craig
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 03 sep, 2017 14:44

Brännrör - hur länge håller den ?

Inlägg av Craig »

Hej!,
Skulle rengöra pannan och brännaren idag. Sista gång jag gjorde det, typ 4 månader sedan, märkte jag att det hade börjat brinner igenom den rostfri inne röret längst ut, högst upp. Då skruvade jag ner pelletsmatningen och luft så det hela inte skulle brinner så varmt tänkte jag. När jag kollade idag så var det det givetvis en värre en förra gång.
Dags att beställa nytt igen.
Det här blir andra gången på ungefär 9 år.
Ska det betraktas som normalt slitage eller är det någonting annat som är problem ?
brännör2
brännör2
IMG_0791.JPG (85.57 KiB) Visad 1957 gånger
Bilagor
IMG_0793.JPG
IMG_0793.JPG (88.09 KiB) Visad 1957 gånger
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännrör - hur länge håller den ?

Inlägg av Stegatorparn »

Brännarröret behöver askas ur varje vecka under eldningssäsongen, annars kan det punktvis bli för hett så röret tar stryk.

Sedan tar det på materialet om man alltid startar på maxeffekt och att brännaren mot slutet går ner till lågeffekt. Bättre att skippa 2-farts läget (ta bort bygeln på kretskortet) och köra konstant högfart, men justera ner effekten till 14-15 kW viket skonar brännarröret. Hur man justerar brännaren själv beskrivs i den här tråden. http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... 15#p160388

När rätt pelletsmatning är injusterad skall fläkten justeras tills sotet på eldstadsväggarna får en mellangrå färg.
Svart sot = för lite luft, vitt sot = för mycket luft.
För mycket luft ger en het låga som förkortar brännarrörets livslängd.

Kör man med en rätt justerad brännare på 15 kW skall brännarröret hålla längre än 4-5 år.
Kontrollera så att det inte bränt hål i det yttre röret också. Det är viktigt att spalten mellan yttre och inre rör i framkant är så liten som möjligt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2636
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Brännrör - hur länge håller den ?

Inlägg av rod02 »

Står den still på sommaren?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Craig
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 03 sep, 2017 14:44

Re: Brännrör - hur länge håller den ?

Inlägg av Craig »

Den går inte mycket på sommaren, har solpaneler för varmvatten på taket. Stödvärmar ibland med pellets om vädret är dåligt.
Craig
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 03 sep, 2017 14:44

Re: Brännrör - hur länge håller den ?

Inlägg av Craig »

Mailade till Ariterm och frågade om det skulle betraktas som normalt slitage, och de svarade ja på den frågan.
Skriv svar