ERRhigh and ERRlow

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Guldberg
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 28 mar, 2018 12:07

ERRhigh and ERRlow

Inlägg av Guldberg »

Hello everybody !

Writing to you from Denmark ... Since my normal pellxguy and distributer of KMP (Lem maskinstation) went bankroupt, and i cant find any here, that knows anything of it, i must now try you guys ! Hope you can help !

I have a PX22, and it has worked fine for years now ... But suddenly it has started to go into "Error during high mode" and "Error during low mode". (http://www.wv.fi/folder/PX22Anv_SE_100622.pdf) says i should check pelletsfeed and AIR. ... I have adjusted and tried everything, but it just keep shutting down ! :evil: :( ... Can anyone help me with suggestions what is wrong ? ... Please ! ... its very cold here now, and i need a shower !!! :lol: :lol: :lol:

Kim
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: ERRhigh and ERRlow

Inlägg av Stegatorparn »

Hej Kim och välkommen till forumet.

Tråkigt att din servicekontakt gått i konkurs.
Pelletsbrännare är ingen raketforskning utan vem som helst kan bli expert på sin brännare med lite goda råd från forumet.

Felet du anger Err High och Err Low uppstår under drift och beror alltid på att pelletstillförseln har minskat så att lågan inte kan hållas vid liv. Orsaken är för det mesta att spån har ansamlats vid externskruvens inlopp.
Första rådet är att rensa skruven och förrådsbotten från spån och finfraktion. När rensningen är gjord och pellets har påfyllts, ska skruven fyllas upp genom att köras i 15 - 20 minuter. Skruvens sladd kopplas ihop med brännarens matningssladd.

Beroende på vilken panna/kedel du har så kanske det är onödigt att köra med både hög och låg effekt.
Låg effekt, c:a 10 kW, är i minsta laget för att brännaren ska gå stabilt. Vi på forumet brukar rekommendera att hög effekt justeras ner till 15 kW och att låg effekt stängs av. 15 kW räcker till för de flesta normalstora enfamiljshus.
Hur detta går till kan vi återkomma till om det blir aktuellt.

Vilken Kedel har du?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Guldberg
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 28 mar, 2018 12:07

Re: ERRhigh and ERRlow

Inlägg av Guldberg »

(google translate!) :lol: :lol:
Hej, och tack för ditt svar. Jag har rengjort sniglar och tidskrifter flera gånger, utan lycka till. Det börjar bra med piller i 5-10 minuter inuti bränningen, men det är som om tillförseln av piller blir mer ojämn och den matas inte tillräckligt. Inställningen vid "Pelletsfeed high" är 6,5, och jag har försökt att sätta upp den till 20 utan hjälp.
Jag har en Alcon6 20 kw vattenkokare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: ERRhigh and ERRlow

Inlägg av Stegatorparn »

Mystiskt :?

Har skruven/sneglen en lutning på 40° +/- 5° ?
Kan kullagret i skruven gå trögt?

Några foton på din utrustning kan kanske ge en ledtråd. Ladda upp foton till en bildsajt t.ex. forumbilder.com och kopiera in en lämplig BBCode länk i ditt inlägg.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Guldberg
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 28 mar, 2018 12:07

Re: ERRhigh and ERRlow

Inlägg av Guldberg »

(Google translate)

https://picee.dk/1872-img0785

Här är en bild ... förlåt för det röriga, men det ser ut som det gör ont :-) Det har blivit upprättat i många år och löper smidigt, så tro det är inte problemet. Försökte stänga av "lågt läge" och "mitt läge" ... Så de 2 warmupsna sprang smidigt och gick sedan till "Fel vid högt läge" ... Det är väldigt mystiskt!
Guldberg
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 28 mar, 2018 12:07

Re: ERRhigh and ERRlow

Inlägg av Guldberg »

Det är som 5 min i högt läge, då slutar det att mata med piller även om temperaturen bara är 45 C och går i "Errhigh"
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: ERRhigh and ERRlow

Inlägg av Stegatorparn »

Jag ser inga konstigheter på bilden.
Vi får försöka utreda varför matningen minskar under drift.

Du säger att sneglen är rensad. Är det blå T-röret under Mafa-förrådet också rensat från spån?
Frågar en extra gång för att vara säker.

Roterar motor och sneglen med samma varvtal eller finns det en risk att motorn slirar?

Gör ett test genom att lossa slangen från brännaren och låt den mynna över en hink.
Koppla ihop de bägge strömkablarna vid brännaren och kör snegelmotorn direkt.
Observera om pillerna faller jämnt under 10 minuter.

Det kan också vara ett alternativ att flamvakten inte ser elden på grund av igensatt hål i brännarröret, felaktig flamvakt eller att matningen är lite för hög så att pillerna täcker för flamvaktens hål.
Det sista har jag själv råkat ut för med en Viking Bio brännare.

Om du övervakar brännaren när det händer, dra ur flamvakten och kika i hålet om elden syns.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Guldberg
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 28 mar, 2018 12:07

Re: ERRhigh and ERRlow

Inlägg av Guldberg »

Nu har jag ställt in standardinställningar ... Det går inte ut nu, men det går bara på "high mode" men kan inte komma över 62C ... "pelletsfeed high" är 5,5 och "airfan high" på 57% Vad ska jag göra för att få de sista graderna så att den når 65 C där den stannar?
Guldberg
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 28 mar, 2018 12:07

Re: ERRhigh and ERRlow

Inlägg av Guldberg »

Nu gick det ut utan att nå 65C :(
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: ERRhigh and ERRlow

Inlägg av Stegatorparn »

Vad har du för inställningar i "Start T" och "Stop T"?

Det kan skilja lite mellan brännarens temperaturgivare och kedlens termometer.
Har du någon termometer som mäter rökgastemperaturen?

Man kan få en uppfattning om hur bra förbränningen är genom att se på sotets färg på kedlens innerväggar i förbränningsrummet. Vid svart sot är det för lite luft och vid vitt/ljusgrått sot är det för mycket luft. Med rätt inställning får sotet en mellangrå färg.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Guldberg
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 28 mar, 2018 12:07

Re: ERRhigh and ERRlow

Inlägg av Guldberg »

Jag vet inte vad som börjar och slutar T stod innan jag ställde in standardinställningen, men nu är de på Start 70 C och slutar 80 C ... ???? Går det förnuftigt?
Guldberg
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 28 mar, 2018 12:07

Re: ERRhigh and ERRlow

Inlägg av Guldberg »

nej, kan inte mäta rökgasens temperatur
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: ERRhigh and ERRlow

Inlägg av Stegatorparn »

Du kan gott sänka "Start T" till 65°, så går brännaren lite längre varje gång vilket är gynnsamt för verkningsgraden.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: ERRhigh and ERRlow

Inlägg av Stegatorparn »

Vill du veta vilken effekt brännaren avger, kan du mäta såhär när brännaren är inställd på enbart "HI":

Samla upp i en plastpåse den pellets som brännaren matar fram i normal drift efter uppstarten under exakt 6 minuter och väg den på en hushållsvåg.
Man kan antingen köra brännaren genom att ta ut och belysa flamvakten med en lampa eller handmata brännaren från en separat hink med pellets.

Den uppsamlade pelletsens vikt i kg x 4,8 (kWh/kg) x 10 (60 min) x 0,9 (verkningsgrad) = avgiven effekt.
14 - 15 kW motsvarar 320 - 345 gram pellets.

Vill du justera effekten till 15 kW så sänk/öka "Feed HI" och gör om mätningen tills du är nöjd.
Därefter ska fläkten "AirHI" sänkas tills det kommer grå/svart rök ur skorstenen, sedan ökar man lite i små steg tills röken precis försvinner.

En liten sänkning av effekten är bra för verkningsgraden och skonar det dyra brännarröret.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Guldberg
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 28 mar, 2018 12:07

Re: ERRhigh and ERRlow

Inlägg av Guldberg »

https://picee.dk/1903-img0786

Äntligen! Hittade en pensionär smed via facebook som har arbetat där där konkurs har inträffat. Han har gått över idag och bytte blåsare plus brännarrör, så kör det nu som nytt igen!

Stegatorparn! ... Tack så mycket för din tid och hjälp ... Det är svårt att hjälpa utan att vara närvarande, men om inget annat har du lärt mig saker jag kan använda i framtiden!
Skriv svar