Byta ut PX 21 mot PX 22

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Lpx
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: mån 14 nov, 2011 10:32

Byta ut PX 21 mot PX 22

Inlägg av Lpx »

Hej,
Min PX 21 börjar bli lite ålderstigen men fungerar i stort sett bra. Jag har funderat på att byta ut den och inbillar mig att det enklaste är att välja en liknande. Jag ser att det finns PX 22 att köpa och inbillar mig att det borde vara enkelt att göra. Jag har en fundering på om bef drifttermostat kan anv . Tacksam för synpunkter.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Byta ut PX 21 mot PX 22

Inlägg av Stegatorparn »

Jag förstår att det är lockande att byta till PX22 då dom sitter i samma dockningsfläns.
PX22 är samma gamla brännare som PX21 förutom en modernare digital styrning.
Brännaren behöver fortfarande askas ur en gång per vecka under eldningssäsongen.
Det finns en hutlöst dyr Aero-variant med tryckluftsuraskning som dock verkar vara på väg ut. Finns inte att köpa i de vanliga nätbutikerna.

Rekommenderar istället en Biobjörn 18, Iwabo S2 eller Nibe PB20 som samtliga har en liknande enkel och funktionell styrning och automatisk uraskning. Av de nämnda är Biobjörn den mest prisvärda och köper du den utan skruv, din gamla är bara att ansluta, så kommer du undan till ett hyfsat pris.
En kompressor för uraskningen köper du på Jula under 1 000-lappen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar