Skruven orkar inte/står och "tuggar"

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
dguldstrand
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 05 dec, 2013 23:33
Ort: Lindesberg

Skruven orkar inte/står och "tuggar"

Inlägg av dguldstrand »

Hej på er...
Jag har ett problem med matningen och hoppas innerligt att ni kan hjälpa mig få rätsida på problemet.

Det hela började med att själva skruven/spiralen gick av uppe vid motorn, i förmiddags.
Sambon for iväg och fick det svetsat hos en verkstad.

Vi testade skruven när hon kom hem och allt såg bra ut.
Men sen när vi satte tillbaka skruven för att börja mata fram pellets till brännaren, så verkar den inte orka riktigt.
Hela skruven fylldes med pellets, men sen står den bara och "tuggar" och går inte runt riktigt.

Vi hoppas på att få löst detta snarast möjligt då det börjar bli kanske kallt i huset.
Är sjukskriven sedan i somras p.g.a. en stroke, så jag har inte råd eller möjlighet att ta hem någon fackman eller köpa dyra delar, om det går att undvika.

Stort tack på förhand!
PANNA: CTC 1100 Ekonomi
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1078
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Skruven orkar inte/står och "tuggar"

Inlägg av nyman »

År det den moderna typen av skruvmotorm SPG, Som har växellådan under eller den gamla typen med växellådan vid sidan?
Troligen är det kondensatorn som inte fungerar längre. Sitter bakom kåpan på SPG.
Många pelletseldare har lite pelletsgrejor liggande. Kanske finns det en reservskruv att låna?
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Användarens profilbild
dguldstrand
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 05 dec, 2013 23:33
Ort: Lindesberg

Re: Skruven orkar inte/står och "tuggar"

Inlägg av dguldstrand »

nyman skrev: tis 22 jan, 2019 17:30 År det den moderna typen av skruvmotorm SPG, Som har växellådan under eller den gamla typen med växellådan vid sidan?
Troligen är det kondensatorn som inte fungerar längre. Sitter bakom kåpan på SPG.
Många pelletseldare har lite pelletsgrejor liggande. Kanske finns det en reservskruv att låna?
Det är skruven som kom med när brännaren köpes första gången tror jag, (med gul kåpa).
Alltså en skruv från KMP, mer vet jag inte.

Det sitter en vit burk, kondensator under kåpan.
PANNA: CTC 1100 Ekonomi
Användarens profilbild
dguldstrand
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 05 dec, 2013 23:33
Ort: Lindesberg

Re: Skruven orkar inte/står och "tuggar"

Inlägg av dguldstrand »

Nu fick vi igång skruven till slut.
De hade tydligen svetsat lite "fel". Det fattades en metallbit som förmodligen hade åkt in i pannan som hade med drivet att göra, svårt att förklara.

Men verkstaden lyckades att tillverka och svetsa dit en liknande "bit" en egen.
PANNA: CTC 1100 Ekonomi
Användarens profilbild
dguldstrand
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 05 dec, 2013 23:33
Ort: Lindesberg

Re: Skruven orkar inte/står och "tuggar"

Inlägg av dguldstrand »

NYTT PROBLEM:
Detta tar knäcken på mig. :(

Brännaren har stängt av sig (lyser rött) flera gånger under kvällen.
Matarröret/slangen blir full med pellets, och det ligger även en del obrända pellets i brännarröret.

Brännaren kör en stund ca 20-40 min efter omstart, sen stänger den av sig igen.
(Panntempen hinner knappt gå upp till ca 45 grader.)

Har läst en del att det ev. kan bero på lutningen(?), men vi har ett "radioband" i taket och satte tillbaka skruven i samma hål/lutning, som den alltid har varit.

Om jag hade haft obegränsat med pengar hade jag mer än gärna tagit hem någon fackman för att lösa detta åt mig, men nu har jag tyvärr inte det. Är därför oerhört tacksam för all hjälp jag kan få.

Vad kan det vara som är fel nu???
PANNA: CTC 1100 Ekonomi
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Skruven orkar inte/står och "tuggar"

Inlägg av CPMS »

Något måste ha hänt vid reparation av skruven, kanske var röret vridet på något sätt så den inte matade lika mycket tidigare och nu öser den på för mycket. PX brännaren har ju inget internförråd så det är skruven som bestämmer mängden så prova ställ ner matningen och se om du kan få den att gå som den ska. Du kan också mäta upp hur mycket pellets som den matar fram under 10minuter. Finns kanske någon tråd där det står hur du gör annars kommer det nog snart in någon som kan med din brännare.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Användarens profilbild
dguldstrand
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 05 dec, 2013 23:33
Ort: Lindesberg

Re: Skruven orkar inte/står och "tuggar"

Inlägg av dguldstrand »

CPMS skrev: ons 23 jan, 2019 07:43 Något måste ha hänt vid reparation av skruven, kanske var röret vridet på något sätt så den inte matade lika mycket tidigare och nu öser den på för mycket. PX brännaren har ju inget internförråd så det är skruven som bestämmer mängden så prova ställ ner matningen och se om du kan få den att gå som den ska. Du kan också mäta upp hur mycket pellets som den matar fram under 10minuter. Finns kanske någon tråd där det står hur du gör annars kommer det nog snart in någon som kan med din brännare.
Ok? Det är en flexibel/böjbar skruvspiral, om det säger något? :oops:
Pannan sotades ur ordentligt för en stund sedan och är under uppstart igen. Får se när/om brännaren stannar igen.
PANNA: CTC 1100 Ekonomi
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Skruven orkar inte/står och "tuggar"

Inlägg av Stegatorparn »

Har du mätt och justerat matningen som diskuterades i den här tråden? https://www.pellets.info/viewtopic.php? ... 15#p164024
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
dguldstrand
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 05 dec, 2013 23:33
Ort: Lindesberg

Re: Skruven orkar inte/står och "tuggar"

Inlägg av dguldstrand »

Stegatorparn skrev: ons 23 jan, 2019 12:00 Har du mätt och justerat matningen som diskuterades i den här tråden? https://www.pellets.info/viewtopic.php? ... 15#p164024
Nej, det har jag inte gjort.
Är det nödvändigt i detta fallet menar du?

(Det är samma skruv och pellets som tidigare.)
PANNA: CTC 1100 Ekonomi
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Skruven orkar inte/står och "tuggar"

Inlägg av Stegatorparn »

Det finns ju en anledning till att brännaren larmar och då gäller det att sortera ut vad som är fel. Det enda larmet säger är om det uppstått i starten, högläget eller lågläget. Men du hade väl tagit bort lågläget?
Känner man inte till matningen, famlar man i blindo och vet inte vad som är fel.
Att börja med matningen är vettigt eftersom det oftast är den som ändrar sig pga spån och annan volymvikt i säckarna. Fläkten ändrar sig normalt inte av sig själv.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
dguldstrand
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 05 dec, 2013 23:33
Ort: Lindesberg

Re: Skruven orkar inte/står och "tuggar"

Inlägg av dguldstrand »

Ja, lågfartsläget är borttaget.
Nu verkar inte fläkten starta som den ska heller.
(Ligger pellets och glöder i brännarröret bara.)

Vad är det som styr fläkten?
När eller iI vilket läge ska den starta?
Går det att testa bara fläkten, så jag vet att den startar/snurrar?

Jag stängde av hela pannan precis för att kyla ner den.
Ska försöka att mäta pelletsdosen när sambon kommer hem om ca 1 timme.
Har inte så mycket motorik för tillfället p.g.a. en stroke i somras.

Den som hjälper mig att få igång skiten igen (utan svindyra reservdelar) så det går någorlunda optimalt kan få några hundralappar.
Är desperat nu. :(

Citering av ovanstående inlägg borttaget. /Roli moderator
PANNA: CTC 1100 Ekonomi
Användarens profilbild
dguldstrand
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 05 dec, 2013 23:33
Ort: Lindesberg

Re: Skruven orkar inte/står och "tuggar"

Inlägg av dguldstrand »

Nu har det hänt grejor!

- Fick tag på en begagnad skruv med motor.
- Blåste rent fläkten och andra delar av brännaren.
- Mätte pelletsmatningen i 6 min. och hamnade på 455 g

Brännaren har kört en stund nu och panntempen är snart upp i 55 grader.
Men jag funderade på pelletsdosen, är inte 455 g alldeles för mycket? (har läst något om 320-345 g)
Borde jag sänka dosen även fast att brännaren verkar gå bra just nu?

Är tacksam för all hjälp med att få en problemfri -och optimal förbränning som möjligt.
PANNA: CTC 1100 Ekonomi
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1078
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Skruven orkar inte/står och "tuggar"

Inlägg av nyman »

Då är du uppe i 21,8 kW
Sänker du till 340 gram så får du 16,3 kW i effekt, 380 g ger 18,4 kW.
CTC Ekonomi är väl pannan med 9 tuber och då klarar den både 18 och 20 kW effekt med alla turbulatorer insatta.
Brännaren kanske inte mår så bra av att köras på högsta effekt och delarna får sämre livslängd.
En rörformad bilmekarlampa kan man sticka in i rökröret om man tar loss luckan och då ser man om det kommer rök ut från pannan, då får man minska på matningen.
Senast redigerad av nyman den ons 23 jan, 2019 19:26, redigerad totalt 1 gånger.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Användarens profilbild
dguldstrand
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 05 dec, 2013 23:33
Ort: Lindesberg

Re: Skruven orkar inte/står och "tuggar"

Inlägg av dguldstrand »

Brännaren stannade precis (röd lampa) med en panntemp på 80 grader.

Slangen var full med pellets. Suck!
Vad gör jag nu? Sänker matningen av pellets?
PANNA: CTC 1100 Ekonomi
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1078
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Skruven orkar inte/står och "tuggar"

Inlägg av nyman »

Gör slangen rakare så pellets inte fastnar utan ramlar ned i brännaren.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar