Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
dguldstrand
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 05 dec, 2013 23:33
Ort: Lindesberg

Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

Inlägg av dguldstrand »

Snälla.. Hjälp oss! :(
Vi har kämpat med vår gamla pelletsbrännare (PX-21) i två dagar nu och det är riktigt kallt i huset.

Det började med att matarskruven gick av, men vi lyckades att hitta en identisk (begagnad med motor) ganska snabbt och satte dit.
Sen valde vi även att köpa en helt ny fläkt och ett tändelement och satte i det igår kväll. (fläkten gnisslade och kämpade på så det var dags)

Men nu har vi svårigheter med att få fyr på eländet.
Vi kan se att tändelementet börjar glöda när brännaren hämtar startdosen, sen börjar fläkten blåsa lite försiktigt.
Efter ett tag börjar fläkten öka i hastighet, men sedan händer det inte så mycket mer.
Svårantändligt som sagt.

Vi har dock lyckats att få upp den i högfartsläge vid två tillfällen men brännaren har sedan stannat efter ca 20-30 min med röd lampa (driftstopp).

Vi har belyst flamvakten och den verkar fungera, men med lite "ojämna" resultat. *svårt att föklara*
Mätte även under högfartsläget och då går den från 4.8V ner till 3 sen upp till 4.5 sen ner till 1.6 sen upp igen.
Lite oregelbundet.. ska det vara så?

Det verkar inte finnas någon möjlighet att få tag på någon ny flamvakt i helgen heller, om inte någon här på forumet har en och bor i Örebro med omnejd?

Sambon har testat att tömma -och starta om brännaren 3 ggr redan idag, men den vägrar att tända.
(Jag själv har lite svårt att göra så mycket p.g.a. en stroke i somras.)
Men det blir bara en hög med obrända pellets i brännarröret varje gång.

Det hörs att det är ett j*vla drag i skorstenen, men det har det varit hela tiden, (tror jag).
(Vi har bara haft 3 av totalt 9 turbulatorer i pannan, men kan sätta i fler om det skulle behövas?)

När vi lade oss ca kl. 01.00 inatt, hade brännaren kommit upp i högfartsläge och panntempen stod på ca 50 grader.
Kunde se via en webbkamera att pannan lyste grönt runt kl 03.00, men sen måste den ha stannat någon gång.

Sambon berättade att det var lite sot i brännarröret, men annars var det säkert 2 startdoser med obrända pellets i brännarröret efter sista försöket inatt.

Vi är helt rådlösa och pelletsbrännaren är vår enda värmekälla i huset, så vi måste få igång den snarast möjligt.


Belöning utlovas!
Vi är så desperata nu, så trots att vi har väldigt lite pengar (då båda är sjukpensionärer), betalar vi 500 kr till den person som kommer på felet men som också guidar oss till att få igång brännaren igen.
Senast redigerad av dguldstrand den lör 26 jan, 2019 16:22, redigerad totalt 1 gånger.
PANNA: CTC 1100 Ekonomi
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

Inlägg av Taxen »

Du höll ju på med brännaren för ca 2 år sedan också.
https://www.pellets.info/viewtopic.php? ... 8&start=15
Har du gjort alla justeringar/inställningar som du blivit tipsad om?
Här en äldre tråd om hur du gör.Kurre_44 har skrivit längre ner i tråden.
https://www.pellets.info/viewtopic.php? ... 2bc7#49633
Jag kör på ca 13kWh med min brännare.
Du får börja om med att väga och justera brännaren så du vet hur du ligger till.
Har du rökgastermometer i rökröret,så du vet hur mycket värme du skickar ut i skorstenen?
Har du dragbegränsare i rökröret?
När du satte dit tändelementet får du inte ha det för långt fram i röret som det sitter i,för då hindrar det fläktluften att blåsa ordentligt in till pelletsen och få den att tända och fortsatt att hålla elden igång.
När jag har tömt röret vid sotning så brukar jag lägga in en näve pellets,så det blir lite mer än bara inställda startdosen första gången.Funkar fint i en vecka till nästa sotning igen.Min fotocell är fortfarande original 18 år gammalt.Har inte haft några problem med den.
Du får nog ta dig tid och försöka ställa in brännaren så du får lite lugn och ro.Är en enkel brännare med få delar.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Användarens profilbild
dguldstrand
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 05 dec, 2013 23:33
Ort: Lindesberg

Re: Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

Inlägg av dguldstrand »

Tro mig, jag har läst allt jag kan och vi har justerat startdosen till ca 3.6 dl och mätt dosen 3 ggr.

Dragbegränsare finns men ingen röktemp.
PANNA: CTC 1100 Ekonomi
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

Inlägg av Stegatorparn »

Kan bara tillägga att röret som tändelementet är monterat i måste ligga an mot brännarrörsgaveln så inte luft kan smita förbi tändelementet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
dguldstrand
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 05 dec, 2013 23:33
Ort: Lindesberg

Re: Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

Inlägg av dguldstrand »

Här kommer några bilder på hur tändelementet sitter och lite annat.
(kanske sitter tändelementet fel?)

Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild
PANNA: CTC 1100 Ekonomi
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

Inlägg av Stegatorparn »

Lite svårt att se om tändelementets rörhållare ligger mot gaveln men det kan inte vara mycket som det i så fall glipar.
På PX21 sitter rörhållaren med skruv i avlånga hål i bottenplåten där man skjuter hållaren med skruvarna mot gaveln efter hopsättningen.
I din PX20 verkar det som man får montera rörhållaren någon cm för långt fram och att den sedan trycks tillbaka av gaveln vid hopmonteringen för att säkerställa rätt montage.

Dragbegränsaren verkar rätt justerad om det är 20-30 mm mellan inre stopp och centrum motvikt.

Om du ställer in brännaren för 350 gram/6 minuter, kan du nog sätta i spiraler i samtliga tuber och få en effektivare panna.

Hade gärna sett en bild på pannans eldstadsväggar vars färg avslöjar hur bra förbränningen är.
När du justerar in fläkten använder du en ficklampa och lyser in genom dragbegränsaren. Då avslöjas eventuell rök snabbt. Fläkten är rätt inställd när det är på gränsen till rökbildning.

När pelletsmatningen och fläkten är rätt justerad, ska det inte behöva bli något driftstopp.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
dguldstrand
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 05 dec, 2013 23:33
Ort: Lindesberg

Re: Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

Inlägg av dguldstrand »

Jag kan försöka att ta en bild inifrån pannan imorgon.
Vi ger upp för idag.

Lyckades att få fyr på brännaren efter en jävla smäll. (tror att det låg två startdoser i då)
Sedan tuffade den på skitbra upp till maxtemp på 83 grader.

Både jag och sambon hann duscha i riktigt varmt vatten och elementen blev snabbt varma.
Men så fort tempen sjönk lite och brännaren automatiskt skulle starta/tända igen, då gick det inte.

Han försökte tända 2 ggr innan röd lampa (driftstop) började lysa.
Testade att öka startdosen lite, men det hjälpte inte.
Med andra ord verkar det bara(?) vara problem med själva uppstarten/tändningen.

Tror att rökgasen låg på runt 200 när en servicekille var och installerade pelletsbrännaren från början (flera år sedan), och då var det bara 3 turbulatorer i.
Vad kan hända om jag skulle sätta i alla?
PANNA: CTC 1100 Ekonomi
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

Inlägg av Stegatorparn »

Okej, då är det något lurt med starten. Jag kan se tre möjliga anledningar till startsvårigheter.
- Glipa mellan tändrörshållaren och brännarrörsgaveln.
- Dragbegränsaren går för trögt eller är inställd för högt. Minska till 20 mm.
- Startdosen hamnar för långt fram i brännarröret så tändelementets hål inte täcks av pellets. Ta en översiktsbild på brännare, slang och skruv.
Finns det någon pelletsbroms i fallröret? https://www.pbs.nu/sv/pelletsbrannare/a ... -px50.html
Om det behövs är det ganska enkelt att klippa till av en konservburk eller liknande. Behöver inte vara så märkvärdigt.

Gissar att du bor i ett 1 1/2-plans hus med källare och då bör skorstenen vara c:a 8 m hög. Temperaturfallet blir c:a 50° vilket innebär en erforderlig rökgastemperatur på 130° i röret före dragbegränsaren. För att hålla koll på temperaturen och anpassa antalet turbulatorer därefter bör du montera en rökgastermometer http://www.clasohlson.com/se/R%C3%B6kga ... r340641000 i rökröret direkt efter pannan.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
dguldstrand
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 05 dec, 2013 23:33
Ort: Lindesberg

Re: Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

Inlägg av dguldstrand »

Stegatorparn skrev: sön 27 jan, 2019 10:36 Okej, då är det något lurt med starten. Jag kan se tre möjliga anledningar till startsvårigheter.
- Glipa mellan tändrörshållaren och brännarrörsgaveln.
- Dragbegränsaren går för trögt eller är inställd för högt. Minska till 20 mm.
- Startdosen hamnar för långt fram i brännarröret så tändelementets hål inte täcks av pellets. Ta en översiktsbild på brännare, slang och skruv.
Finns det någon pelletsbroms i fallröret? https://www.pbs.nu/sv/pelletsbrannare/a ... -px50.html
Om det behövs är det ganska enkelt att klippa till av en konservburk eller liknande. Behöver inte vara så märkvärdigt.
Vill först börja med att tacka dig för all hjälp du kan ge oss för att kanske lösa detta, Stegatorparn - the legend. :salut:

- Tror inte att vi har så stor glipa. Menar du där tändelementet nuddar gaveln?
- Hur minskar jag dragbegränsaren? :?
- Hur då? Menar du när allt sitter ihop? :oops:
- Nej, det har aldrig funnits en broms i fallröret. (funderar på att skaffa en)
Men det finns inget hål för en broms i fallröret.
PANNA: CTC 1100 Ekonomi
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

Inlägg av Stegatorparn »

Svar på frågorna.

- Tror inte att vi har så stor glipa. Menar du där tändelementet nuddar gaveln?
Tändelementet skall inte nudda gaveln utan ligga c:a 2 cm ifrån men det koniska röret ska ligga an mot gaveln.

- Hur minskar jag dragbegränsaren?
http://global.tigerholm.com/Tigerholm_p ... tionSV.pdf

- Hur då? Menar du när allt sitter ihop?
Vad avser frågan? Var det rörhållarens placering vet jag inte exakt hur den justeras på din brännare men hade en idé här https://www.pellets.info/viewtopic.php? ... 82#p168089

- Nej, det har aldrig funnits en broms i fallröret. (funderar på att skaffa en)
Kontrollera först om pelletsen täcker hålet när startdosen trillat ner. Kanske räcker att justera fallslangen för att bromsa farten. Bild.

Men det finns inget hål för en broms i fallröret.
Lätt fixat med en borrmaskin och metallborr i lämplig storlek. En anvisning finns i PX21´s handbok http://195.67.82.150/ariterm/dos_px21.pdf
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
dguldstrand
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 05 dec, 2013 23:33
Ort: Lindesberg

Re: Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

Inlägg av dguldstrand »

Stegatorparn skrev: sön 27 jan, 2019 11:54
- Hur då? Menar du när allt sitter ihop?
Vad avser frågan? Var det rörhållarens placering vet jag inte exakt hur den justeras på din brännare men hade en idé här https://www.pellets.info/viewtopic.php? ... 82#p168089
Jag syftade på detta: Ta en översiktsbild på brännare, slang och skruv.

EDIT:
Här kommer fler bilder.
Bild Bild Bild Bild BildBild Bild
PANNA: CTC 1100 Ekonomi
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1078
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

Inlägg av nyman »

Sitter inte tändelement och hållare bakochfram. Den smala delen av hållaren ska vara in mot elden. Kanske ser jag fel, har bara mekat en gång med en KMP. Startdosexperten Ronald som mest höll till i KMPtråden gav många fina tips. KMP:s hållare har fyrkantigt munstycke men fungerar på samma sätt.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Användarens profilbild
dguldstrand
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 05 dec, 2013 23:33
Ort: Lindesberg

Re: Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

Inlägg av dguldstrand »

nyman skrev: sön 27 jan, 2019 13:01 Sitter inte tändelement och hållare bakochfram. Den smala delen av hållaren ska vara in mot elden. Kanske ser jag fel, har bara mekat en gång med en KMP. Startdosexperten Ronald som mest höll till i KMPtråden gav många fina tips. KMP:s hållare har fyrkantigt munstycke men fungerar på samma sätt.
Nej, det sitter rätt.
Denna hållaren och munstycke vi har är till KMP.
PANNA: CTC 1100 Ekonomi
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

Inlägg av Stegatorparn »

Tycker inte pelletsen ska få så hög hastighet med det montaget, men man vet ju inte säkert förrän man kontrollerat var startdosen hamnat.

Eldstadens färg indikerar att matningen har varit för stor i förhållande till fläktinställningen och sannolikt har det varit synlig grå rök i rökrör och skorsten. Sotet i eldstaden borde ha en färg likt den ovan turbulatorerna.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Tobbe8
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 02 jan, 2019 13:57

Re: Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

Inlägg av Tobbe8 »

Hej
Jag har haft liknande problem där jag såg hur tändelementet jobbade (det går att mäta strömmen med en tångamperemeter under drift ca 1.9Ampere)
och jag bytte flamvakt som jag mätte både spänning och ström på som verkade normala värden på både den gamla samt nya.

Slutligen bestämde jag mig för att öka arean på hålet som släpper fram ljuset till flamvakten från 8mm till 12,5 vilket var nästan stort som det gick att göra pga av sidovägar.
När det var gjort har den inte haft ett stopp på flera månader utan gått problem fritt.

Hoppas det kan hjälpa dig också
Mvh
Tobbe
Skriv svar