Justering av px21

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Tiasn
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 10 feb, 2019 09:16

Justering av px21

Inlägg av Tiasn »

Hejsan grabbar och tjejjer, gubbar och tanter.

Vi har en fastighet Vi hyr ut som värms upp av en px21 i en ctc 1100 panna som många andra har.

DeNär har gått felfritt länge nu för dom, men nu har den börjat leva jävelen.....

Den går en stund slår sedan av och lyster rött,
Stänger av den sen startar den så går den en stund till för att sedan göra samma sak. Ibland går den upp i temp ibland inte.

Finns det någon i karlshamns trakten som har tid och lust att hjälpa mig med att justera in den eller som har kunskap att laga den? Eller någon som VET vad det kan vara som strular.

Den tänder utan problem, matar pellets och det ramlar ner så fint, men helt utan förvarning slår den av...
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Justering av px21

Inlägg av Taxen »

Hur är det med sotning av panna och brännare?Jag sotar min brännare en gång i veckan för att det blir aska i brännaren som måste bort för att det kan hindra förbränningen.Kollat inställning av brännaren? Ca 3,5dl i startdos. Kan vara att det matas för lite pellets när den skall gå i drift och fotocellen inte ser nån låga och då stannar brännaren och larmar rött.
Lite mer info av dig vad som gjorts och kunskap i att justera brännaren skulle hjälpa.Har skrivits mycket här på forumet om justeringar,men lite svårt att tipsa i det här tidiga stadiet.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Tiasn
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 10 feb, 2019 09:16

Re: Justering av px21

Inlägg av Tiasn »

Sotas exemplariskt av hyredgästerna. Både kammare och brännaren. Var med inne på för lite pellets, MEN den har gått felfritt i 6-7 veckor med enbart något enstaka stopp, sen nu helt plötsligt går den bara ca 10-20 minuter innan den stannar. Har inte kollat något med inställningar alls ännu, då vi hade en torsbybrännare när vi bodde där så har jag inte vilja skruva med denna pga. Att jag inte är insatt i den. Var i denna sitter fotocellen? Det vet jag strulade en del på den vi hade, men trodde inte det fanns i denna.

Kan tillägga att den matar på pellets bra utan luftfickor. Det enda vi har upptäckt är att efter typ 5 minuters drift gör den en paus med fläkt och matning för att efter typ 1 minut fortsätta gå i 10-15 minuter, sedan stänger den och lyser rött.

Står det i manualen på den vilka rattar som justerar startdos mm?

Vad ska jag börja?
lange02
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 11:48

Re: Justering av px21

Inlägg av lange02 »

Hyr du ut en fastighet och håvar in pengar vore det lämpligt om du monterade en brännare som är lättare att komma tillrätta med. PX21 är för de verkliga entusiasterna som gillar att hålla reda på potentiometerrattar och startdoser. En brännare som vem som helst kan sköta vore väl lämpligare.
Tycker helt enkelt att du begär för mycket av hyresgästerna.
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
Skriv svar