Problem med UNO-pannan

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
dickgillberg
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 22 mar, 2019 15:18

Problem med UNO-pannan

Inlägg av dickgillberg »

Hej! Är ny här med en fråga.

Min uno har krånglat den senaste månaden. Den startar bra som den ska, men stänger av sig efter mindre än 5 min med bara en röd lampa. Har bytt tändelementet, men det är likadant ändå. Är det någon som kan hinta om vad som kan vara fel? Har inte ändrat några inställningar.

Tackar/ Dick
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Problem med UNO-pannan

Inlägg av Stegatorparn »

Larmet betyder problem i starten, oftast beroende på för liten startdos som ska vara 3,5 dl. Mät upp startdosen och justera.
Med tiden blir det mycket spån i skruvinloppet och pelletsflödet minskar successivt. En rensning kan vara lämpligt.
Har förbränningen varit mager, alltså för lite pellets i förhållande till fläktinställningen, märks det på att pannans eldstad är vit inuti.
Idealet är en mellangrå färg på sotet på eldstadsväggarna.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
dickgillberg
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 22 mar, 2019 15:18

Re: Problem med UNO-pannan

Inlägg av dickgillberg »

Tack!

Jag ska öka lite på startdosen och se vad som händer. Min panna har alltid varit lite skum, den gillar inte om jag städar ut pelletsförrådet för då tar det minst en vecka innan den funkar som den ska igen. Nej inget vitt, brukar alltid vara bra förbränning av pelletsen, grått och fint sot.
Skriv svar