Den automatiska sotningen i min Uno funkar inte.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Solhamra
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 18 maj, 2006 21:10
Ort: Brämhult

Den automatiska sotningen i min Uno funkar inte.

Inlägg av Solhamra »

Hej.
Den automatiska sotningen i min Uno-panna har slutat fungera. Kompressorn går och bygger tryck men magnetventilerna öppnar inte och släpper ut luften. Det är inte fel på ventilerna för när jag ansluter 230 volt till den orange kabeln fungerar det. Kompressorn går då i tre minuter och sedan växlar tidreläet och öppnar ventilerna.
Det är när PX21 skall sköta spänningsmatningen som det fallerar. Den bryter spänningen innan tidreläet slår om till uraskning.
En orsak till felet skulle kunna vara att någon tidmätningskrets i PX21 har åldrats och ger för kort tid med spänning upp till tidreläet/kompressorn.
Vad byter man ut i så fall?

Det hela skulle enkelt lösas om jag kunde ställa om tidreläet till lite under tre minuter men hur jag än vrider på ställskruven för tid så är tiden fortfarande tre minuter.
Vet någon om KMP har manipulerat tidreläet så att tiden inte skall gå att ändra?

Är tiden tre minuter korrekt? Har läst tråd om ombyggnaden som gjordes för tio år sedan och där står att kompressorn skall gå i två minuter.
Pelletspannan UNO från KMP med brännaren PX21, 9 KW elpatron, hembyggt bulkförråd på 9 m3. Värmer villa på 130 m2 + källare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Den automatiska sotningen i min Uno funkar inte.

Inlägg av Stegatorparn »

Har du mätt om det kommer 230 volt från brännarens styrkort när kompressorn går och när magnetventilerna ska öppna?
Jag tänker som så att relät på styrkortet kanske har brända kontakter vilket sänker både spänning och ström till pannan så magnetventilerna inte får tillräckligt med kräm för att öppna.
Ett relä på kretskort är enkelt att byta för en lödkunnig.
Alternativt kan man montera ett 230 volts mellanrelä vars spole matas av brännaren medan kompressor och magnetventiler får sin ström från pannan via reläts kontakter.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar