Problem med PX21 brännare

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Ringracer
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 04 maj, 2019 22:23

Problem med PX21 brännare

Inlägg av Ringracer »

Hej,

Jag är relativt ny med pellets och allt vad det innebär. Vi har bott i nuvarande hus sedan 1,5 år tillbaka och vi kör vidare med den värmeanläggning som fanns vid köp. Själva pannan är ca 4 är gammal. Kopplad till en Px21 brännare från 2007.allt har funkat bra. De driftstopp vi har haft en handfull gånger HaR berott på att jag missat att fylla på med pellets. Vi använder samma leverantör av pellets som förra husägaren. 8mm från bioenergi.
Sedan ca 3 veckor tillbaka har brännaren lyst rött och stannat kanske 8-10ggr. Pellets finns i behållaren :)
Det verkar som att pellets fastnat i mataren. Rycker jag försiktigt i den samt i sammankopplingsslangen så trillar pellets ner, jag startar om och den funkar. Idag kom en ny version. Brännaren är helt avstängd. Varken grön eller röd lampa lyser. Den är helt död. Alla kablar är i precis som innan. Så nu är det elpatron som gäller.

Har någon varit med om detta förut?
Jag har slarvat lite med sotningen... Senaste månaderna (dragit ut på intervallerna någon vecka extra)
Den har inte servats sedan vi tog över. Läge att ringa någon som kan detta på måndag.

Vi bor utanför Landskrona. Någon som vet en tekniker som är bra i krokarna? Ifall vi inte får rätt på maskineriet..
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Problem med PX21 brännare

Inlägg av Stegatorparn »

Hej och välkommen till forumet.

Din brännare PX21 behöver lite tillsyn varje vecka och det är nödvändigt att kunna sin brännare och känna igen tecknen när den börjar avvika från den normala driften. Att anlita tekniker varje gång det strular blir svindyrt i längden. Med lite vägledning från forumet blir du snart expert på din brännare och kan förebygga problemen innan de blir verklighet.

I ditt fall tror jag att pelletsmatningen är för hög i förhållande till fläkthastigheten, brännaren får mer bränsle än den hinner förbränna och det bygger upp i fallröret. En injustering är nödvändig, vilket du klarar själv om du följer råden i tråden här så slipper jag upprepa.
https://www.pellets.info/viewtopic.php?f=13&t=17261

Lyser ingen lampa ens vid strömbrytaren på brännaren, ska du först kontrollera om överhettningsskyddet på pannan har löst ut.
Kontrollera sedan om överhettningsskyddet på brännarens fallrör har löst ut, vilket du gör när brännaren är strömlös.
En manual för brännaren finns att ladda ner här http://195.67.82.150/ariterm/dos_px21.pdf.

Börja med att läsa igenom manualen så du vet var alla justerpunkter sitter och hur brännaren fungerar.
Vi bör också veta vilken panna du har för att kunna ge mer specifika råd.
Brännarröret bör rensas varje vecka vintertid för problemfri funktion.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2636
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Problem med PX21 brännare

Inlägg av rod02 »

Här går det 3 veckor utan problem. Landskrona borde inte ha mer vinter än här. Är det kallare än -5 så kanske 2 veckor är att rek.
Det brukar bli en skidbacke i brännarröret. Täcker den inte mer än 1/3 av rör diametern så är det ingen fara. Det är nog inte fel med luft runt hela brännarröret. Så där går nog gränsen för panntömmning.
Jag tror inte jag har så stort askutrymme i min panna. Och kanske 5cm mellan brrör och panngolv.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2636
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Problem med PX21 brännare

Inlägg av rod02 »

Här är det en period som fåglar vill flytta in. Jag öppnade spjället till öppna spisen, då kom det en mängd kvistar. Så det kan vara läge att du kollar din skorsten inkl sotlucka. Dåligt drag ger bakvärme. Och kan vara orsak till att överhettningsskyddet löser ut.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Ringracer
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 04 maj, 2019 22:23

Re: Problem med PX21 brännare

Inlägg av Ringracer »

Stort tack för era tips och råd. Jag är ledig på tisdag och ska gå igenom. Allting. Underrättar er hur det går. Det känns som att jag har misskött maskineriet med tanke på vad ni har skrivit... Så antagligen är detta lite självförvållat. Pannan är som sagt 4 år gammal. Återkommer vilken det är.
Som sagt stort stort tack igen.
Skriv svar