Obrända pellets i pannan

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Bottesini
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 09 jan, 2016 09:19

Obrända pellets i pannan

Inlägg av Bottesini »

Hej!

Jag har en Pellx brännare som jag kör i en Electa panna.

Jag har börjat få en hel del obrända pellets i pannan vid sotning. En knapp liter obränd pellets efter en veckas eldning under högsäsong. Det har inte varit så tidigare.
Jag har kollat mängden pellets som matas fram, rensat skruven, bytt tändelementet, använt större stoppbleck i tändröret men inget har hjälpt. Skruvrörets vinkel ser inte ut att ha ändrat sig.

Det är som att pelletsen har fått högre fart in i brännaren och därför ”hoppar” några förbi stoppblocket och direkt in i pannan.

Någon som vet vad det kan bero på?
Pellx 20kW och Effecta Pellets 200 VVE installerat -02
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Obrända pellets i pannan

Inlägg av Stegatorparn »

När du skriver Pellx antar jag att du har en Gordicbrännare med separat styrlåda.
Några frågor för att få koll på läget.
Vad har du fått fram för pelletsvikt på 6 minuter vid testkörning 8 med avstängd brännare?
Vad är det för färg på sotet på pannans sidoväggar?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Bottesini
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 09 jan, 2016 09:19

Re: Obrända pellets i pannan

Inlägg av Bottesini »

Vet inte om det är Gordic. Den fanns i huset när vi köpte det. Det står Pellx på brännare och styrkortet och allt sitter på brännaren.

Kommer inte ihåg exakt vikt på pelletsen men jag ställer in på runt 12-13kwh när jag kollar av.

Soten är typ mellan grå.
Pellx 20kW och Effecta Pellets 200 VVE installerat -02
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Obrända pellets i pannan

Inlägg av Stegatorparn »

Då har du en KMP PX 20 eller 21.
Effekten ligger rätt för brännaren och sotet verkar tyda på rätt fläktinställning.
Då återstår egentligen bara att pelletsen får för hög fart på sin väg från skruven till brännarröret.
Finns det en pelletsbroms i fallröret? https://www.eldkraft.se/produkt/pellets ... r-px211422
Om inte, klipper du enkelt till en av en konservburk.
Kanske går att få till en liten extra böj på fallslangen som tar ner hastigheten.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Bottesini
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 09 jan, 2016 09:19

Re: Obrända pellets i pannan

Inlägg av Bottesini »

Då provar jag det.

Tack så mycket.
Pellx 20kW och Effecta Pellets 200 VVE installerat -02
Skriv svar