KMP startproblem fast grön lampa lyser

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Påj
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 17 feb, 2013 19:26

KMP startproblem fast grön lampa lyser

Inlägg av Påj »

Hej!
Min KMP brä nn are P20/P21 2007 står stilla med grön lampa i fast sken. Startar ej om med av- och påstängning med strömbrytaren, men däremot går fläkten och startmomentet igång när jag tar ur kontakterna och sätter i dem igen. Skruven går när jag kör manuellt med sladdarna, men inte annars. Mysko. Har aldrig hänt förr. Har stannat av olika anledningar, men då har röd lampa lyst.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: KMP startproblem fast grön lampa lyser

Inlägg av Stegatorparn »

Glappkontakt i strömbrytaren. Kan hjälpa att slå den av och på med lite tryck, s.k. "massera" den. När den väl ger kontakt, rör den inte utan dra ur sladden. Alternativet är att bygla den eller byta.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Påj
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 17 feb, 2013 19:26

Re: KMP startproblem fast grön lampa lyser

Inlägg av Påj »

Hej!
Har masserat både hårt och löst utan resultat. Har även sprayat kretskortet med kontaktspray. Så vitt jag kan se måste hela kretskortet bytas om strömbrytaren är trasig. Ganska trassligt och riskabelt att försöka bryta bara strömbrytaren. Bygla över = tjuvkoppla förstår jag? Vilka av de tre stiften ska då sammanbindas? Och kan man ha det så permanent?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: KMP startproblem fast grön lampa lyser

Inlägg av Stegatorparn »

Har du en multimeter, så kontrollera resistansen över strömbrytaren i till-läge när strömsladden är urdragen innan du gör något drastiskt.
Det går att byta strömbrytare på kortet om man kan hitta en passande på Elfa.

Kontrollera också temperaturgivaren då denna styr start och stopp.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Påj
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 17 feb, 2013 19:26

Re: KMP startproblem fast grön lampa lyser

Inlägg av Påj »

Har nu bytt kretskort utan resultat. Samma problem kvarstår. När jag tar ur nätsladden och sätter i igen går fläkten ett tag, men ingen pellets matas in. Pelletsmotorn går om jag kopplar den direkt mot nätet, så där är det inget fel. Vad kan det vara…??? :?: :?:
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: KMP startproblem fast grön lampa lyser

Inlägg av Haseld »

Påj skrev: ons 26 feb, 2020 19:14 ..... Vad kan det vara…??? :?: :?:

”Stegatorparn” har troligen redan gett dig svaret:

”Kontrollera också temperaturgivaren då denna styr start och stopp.”

Det kan även finnas en panntermostat/dubbeltermostat som ev har blivit felställd
(det står ingenstans vad du har för panna)
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Påj
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 17 feb, 2013 19:26

Re: KMP startproblem fast grön lampa lyser

Inlägg av Påj »

Nu går pannan. Acktankens termostat var för lågt inställd. Tack för råden.
Skriv svar