PX21 ryker in

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Abax
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 05 okt, 2020 22:13

PX21 ryker in

Inlägg av Abax »

Hej, jag har en KMP uno panna från 2006 med en PX21 brännare, skulle starta upp den idag för säsongen och möts då av ett rökfyllt pannrum :o
Stänger genast av brännaren och börjar vädra ut. Har alltid haft ett problem med att den ryker in lite vid uppstart men endast tillräckligt för en härlig doft. Men denna gång var det inte lite.

Såg ut som det rök in mellan fästplattan mellan brännare och panna, hur ska jag göra nu? Vågar inte riktigt starta upp den igen.

Startdosen är inställd på 3 DL
Har en tigex 25 installerad inställd på 30mm.

Har även en dragbegränsare längst ner på skorstenen från när det var oljebrännare i huset. Inställd på 2a linjen så att tigex ska öppna först.

Nån som har lite tips vad man börja kolla på? Har kollat i skorstenen och det är inte något täppt eller igensotat. Ingen lucka som är stängt eller liknande.

Väldigt tacksam för all hjälp man kan få, då detta är inte mitt expertis område.
KMP Lilla Frö med Drag(Nya modellen)
johan6611
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: mån 18 nov, 2019 15:25
Ort: Nödinge

Re: PX21 ryker in

Inlägg av johan6611 »

Fick du felkod eller brann det bra när du stängde av?
pellX 20 + Jämä (focus) kombipanna. Extern VVB. 10m skorsten. Tigex 25. 100 kvm + källare byggt -39
Abax
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 05 okt, 2020 22:13

Re: PX21 ryker in

Inlägg av Abax »

Den var i upptändnings fasen så den höll på att tända upp, stängde av så fort den mesta röken kom ut istället. Har prövat med tändare i fallröret och dragbegränsaren, lågan sugs inåt så drag verkar finnas.

Kör med alla tre turbulatorer också
KMP Lilla Frö med Drag(Nya modellen)
johan6611
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: mån 18 nov, 2019 15:25
Ort: Nödinge

Re: PX21 ryker in

Inlägg av johan6611 »

Jag fick justera matningen när jag tände för säsongen så kanske inte omöjligt att några månader i vila påverkar inställningarna? Det kombinerat med kall fuktig luft i skorstenen kan nog räcka för lite rök (Hade också lite mys-doft i källaren imorse) men är du säker på att röret är rent och inställning relativt ok så är det nog ingen fara att rensa ur och pröva igen. Nån tipsade i annan tråd att förvärma med en tändkub i pannan för att hjälpa draget....
pellX 20 + Jämä (focus) kombipanna. Extern VVB. 10m skorsten. Tigex 25. 100 kvm + källare byggt -39
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: PX21 ryker in

Inlägg av Stegatorparn »

Eller elda lite tidningspapper i skorstenen via sotlucka eller dragbegränsare för att värma upp och få igång draget som kan vara lite trögt i början.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Abax
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 05 okt, 2020 22:13

Re: PX21 ryker in

Inlägg av Abax »

Mätte upp matningen när jag körde igång och den hamnade på 3 dl ca. Så inställningarna borde vara okej.

Precis när pannan stängdes av för säsongen kom sotaren och sotade i skorstenen, och jag sotade rent hela pannan inklusive turbulatorerna (självsotade på denna panna). Men jag drar ut dom och rengör dom efter varje säsong, under säsongen så "skakar" jag rent dom varje sotning varannan vecka.

Så allt borde vara sotfritt nu när den startades upp igen, borde inte finnas något blockage. Var även uppe och tittade i skorstenen innan jag körde igång för att se så att inga fåglar eller dylikt byggt bo i min pipa men det var lugnt det med.


Får köpa hem ett paket tändkuber imorgon och tända på i asklådan. Förhoppningsvis slipper jag röken i pannrummet igen :)
KMP Lilla Frö med Drag(Nya modellen)
johan6611
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: mån 18 nov, 2019 15:25
Ort: Nödinge

Re: PX21 ryker in

Inlägg av johan6611 »

Hur gick det?
pellX 20 + Jämä (focus) kombipanna. Extern VVB. 10m skorsten. Tigex 25. 100 kvm + källare byggt -39
Abax
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 05 okt, 2020 22:13

Re: PX21 ryker in

Inlägg av Abax »

Har inte prövat något än, inte hunnit riktigt
KMP Lilla Frö med Drag(Nya modellen)
Abax
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 05 okt, 2020 22:13

Re: PX21 ryker in

Inlägg av Abax »

Okej en liten uppdatering :)

Tände på två tändkuber i skorstensröret, verkar som det var någon propp som släppte. Tog ett tag innan dom brann riktigt men tillslut så började dom båda brinna bra. Drag verkar det vara nu iallafall.

Startade igång pannan och allt såg fint ut i början. Började sen känna lite bränd trädoft, precis som innan. Stängde av igen (lite för nojig kanske för att det ska ryka in) men ingen rök såg jag. Kan erkänna att jag stängde nog av för snabbt för verkar inte vara någon fara. Släckte och lös med ficklampa och kunde inte se någon rök iallafall. Så jag ska gå ner sen och starta upp pannan igen.

Nån annan grej jag gjorde var även att sota ut skorstendelen som rökröret ansluter till, aldrig gjort det innan :oops:
Fick svetsa ihop lite rör så man kom in dom 3-4 meter och putta ner allt i rensluckan. Men det verkar vara löst nu iallafall, bra drag och ingen rök under uppstart, än så länge iallafall.

Var nog väldigt mycket handhavande fel det här :oops:
KMP Lilla Frö med Drag(Nya modellen)
Abax
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 05 okt, 2020 22:13

Re: PX21 ryker in

Inlägg av Abax »

Okej startade upp den idag igen, ryker upp som satan genom fästplåten mellan panna och brännare. Bytte packningsrep men fortfarande samma effekt. Prövade att sänka startdosen ännu mer bara för att pröva men ryker fortfarande in...
KMP Lilla Frö med Drag(Nya modellen)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: PX21 ryker in

Inlägg av Stegatorparn »

Verkar vara problem med draget genom pannan. Skall aldrig bli övertryck så röken tränger ut genom otäta luckor.
Dragbegränsarens typ och inställning?
Du får kolla att rökgasvägarna är fria från eldstad, genom tuber och sotskåp fram till den vertikala skorstenspipan.
Ett foto på installationen kanske kan ge en ledtråd.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Abax
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 05 okt, 2020 22:13

Re: PX21 ryker in

Inlägg av Abax »

Nä något skumt är det, kör jag med en tändare så dras ju lågan in. Eldade med tändkuber i skorstenen och där var det väldigt bra drag.

Kör en Tigex 25 på 15 Pa, Källare och enplan, borde räcka för min skorsten.

Här är en lite bilder på installationen:

https://forumbilder.com/i/rqrM - Fästplåt mellan panna och brännare
https://forumbilder.com/i/rqrK - Brännare
https://forumbilder.com/i/rqrG - Panna
https://forumbilder.com/i/rqrO - Dragbegränsare (Tigex)
https://forumbilder.com/i/rqru - Dragbegränsare på botten av skorsten

Bara att säga till om du vill ha fler foton på något

(Tyvärr vart dom visst åt fel håll när jag laddade upp)

Här är alla foton rätt:
https://imgur.com/a/lE7QBkQ

Allt är rensotat och tuberna glider lätt. Sotade rent dom vid förra säsongens avslut, kör el på sommaren. Så borde inte finnas något som blockerar inuti pannan.

Har inte prövat med en tändkub i pannan, bara en tändare i fallröret och då sugs lågan neråt iallafall.
KMP Lilla Frö med Drag(Nya modellen)
johan6611
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: mån 18 nov, 2019 15:25
Ort: Nödinge

Re: PX21 ryker in

Inlägg av johan6611 »

Fan va störigt. Med uteslutningmetoden finns det väl bara tilluften kvar att kolla?
(Annars hade jag trott på skitig flamvakt som ej reggar låga vilket medför ny startdos = för stor startdos men det hade du kollar va? Alt. För liten startdos vilket i förlängning ger samma resultat).

Kämpa på
pellX 20 + Jämä (focus) kombipanna. Extern VVB. 10m skorsten. Tigex 25. 100 kvm + källare byggt -39
Abax
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 05 okt, 2020 22:13

Re: PX21 ryker in

Inlägg av Abax »

Kikade igenom allt igen, tog ut tubolatorena och sotade rent dom igen, det verkar som det inte är något drag alls i pannan. Tog in en tändare och tände, står helt still.

Sätter jag i brännaren dock och tar tändaren i fallröret blir det drag.

johan6611 skrev: tor 15 okt, 2020 20:21 Fan va störigt.....
Mätte upp startdosen till 2,5 ungefär med nya inställningar men ryker fortfarande in :cry:
I skorstenen har jag jättebra drag, men inte i pannan
Börjar bli väldigt less på panna, nån annan värmekälla ser fint ut just nu faktist :x
KMP Lilla Frö med Drag(Nya modellen)
Abax
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 05 okt, 2020 22:13

Re: PX21 ryker in

Inlägg av Abax »

Uppdatering ännu en gång:

Success!!!

Tog 10 blockljus och ställde i asklådan och tände på. Lät det stå i 1 timme ungefär och körde sen igång pannan. Nu går han där nere i källaren. Rök inte in en dugg. Får ställa upp startdosen lite då han hade lite svårt att tända upp.
KMP Lilla Frö med Drag(Nya modellen)
Skriv svar