KMP UNO

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Turbo
Stor entusiast!
Inlägg: 153
Blev medlem: ons 20 jul, 2005 11:12

KMP UNO

Inlägg av Turbo »

Hej.

Finns det någon som har erfarenheter av denna panna?

Vad tror ni om den?

Mvh Daniel
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Ingen erfarenhet men jag såg den på mässa och därefter är det min favorit
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
matubas
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 23 maj, 2005 08:36
Ort: Dalsjöfors
Kontakt:

Inlägg av matubas »

Någon som vet om det går att använda sin gamla KMP brännare till UNO?
Innan: CTC265B -74 KMP PX21-03 Tigex 25
Nu: Calmar V33 3x750l + 8m2 Karlsson K2 solfångare
Tor
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 04 jan, 2006 23:03
Ort: Boden

KMP brännare till UNO

Inlägg av Tor »

Fick syn på UNO via KMP:s hemsida och fick detta svar vid förfrågan!

Hej Mattias
En kompl. Uno med brännare, 9 kw el-patron, tappvattenslinga samt skruv 2,3 meter kostar 49.500:- inkl. moms. (konsumentpris)
Det kommer att komma en ombyggnadsatas till din brännare så man kan köra sin befintliga Px20/Px21 i en Uno. Pris på detta och pris på en enklare panna utan brännare är för dagen inte fastlagt, men tippar på strax under 30.000:- för pannan. Uno pannan har blivit en riktig "kioskvältare". Jag hoppas att vi till hösten 2006 hunnit få fram ett ombyggnadskit samt kunna leverera den enklare pannan som standard i sortimentet, så hoppas din panna håller ut.

Mvh
Anders Waernqvist
PellX, Nibe Attack, kåk med10cm spån i väggarna från -48, samt ibland -40c ...
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 02:51
Ort: Falerum
Kontakt:

Inlägg av ThomasLindgren »

Nån som skaffat en Uno ännu?
rutis
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 30 jan, 2006 00:44

Inlägg av rutis »

matubas skrev:Någon som vet om det går att använda sin gamla KMP brännare till UNO?
Det beror vilken modell av PX21 du har. Om du har den senaste modellen av styrkort och det finns två orange reläer på kortet, då kan du det annars inte.

Det hela beror på att Uno har en kompressor inbyggd. Och den i slutet av brännfasen blåser ur askrester ur brännarröret. Det gör den med tryckluft 4bar och med hjälp av magnetventiler så styrs en pneumatikcylinder som sotar pannan och dessutom öppnar en annan magnetventil för en luftström som mynnar längst bak i brännarröret och blåser ut allt som ligger framför.
rutis
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 30 jan, 2006 00:44

Inlägg av rutis »

rutis skrev:
matubas skrev:Någon som vet om det går att använda sin gamla KMP brännare till UNO?
Det beror vilken modell av PX21 du har. Om du har den senaste modellen av styrkort och det finns två orange reläer på kortet, då kan du det annars inte.

Det hela beror på att Uno har en kompressor inbyggd. Och den i slutet av brännfasen blåser ur askrester ur brännarröret. Det gör den med tryckluft 4bar och med hjälp av magnetventiler så styrs en pneumatikcylinder som sotar pannan och dessutom öppnar en annan magnetventil för en luftström som mynnar längst bak i brännarröret och blåser ut allt som ligger framför.
Dessutom går edt att skaffa en kompressor och köra urblåsningsfasen i din vanliga panna (då utan ursotning)
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 02:51
Ort: Falerum
Kontakt:

Inlägg av ThomasLindgren »

Fortfarande ingen här som testat Uno?
CTC 1100 Family, VikingBio, Automix 20
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Inlägg av xabre »

Nu har det gått ytterligare en vecka... fortfarande ingen som har erfarenhet av Uno? :roll:
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Inlägg av xabre »

Intressant med en "kioskvältare" som ingen verkar ha?
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
Älghår
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: lör 08 okt, 2005 11:46
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Älghår »

xabre skrev:Intressant med en "kioskvältare" som ingen verkar ha?
Ursäkta, men hur många procent av sveriges befolkning som eldar pellets tro ni är här och rotar runt?.. Inte ens 1 procent misstänker jag. Ring till tillverkarna eller nån installatör och be om möjlighet att få referenser till redan installerade KMP pannor..
Biomatic 20+
duccemattias
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 10 apr, 2006 21:38

Inlägg av duccemattias »

I morgon startar vi våran UNO med ackumulatortank, återkommer med info om ett par dagar.

Det har varit grymma leveransförseningar eftersom fabriken här i Kalmar har fått så mycket att göra sen man lanserade UNO... Initialt så skulle min panna ha kommit i februari...
karlskrona
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 24 feb, 2006 11:38

Inlägg av karlskrona »

Hej!
Ska bli mycket intressant och ta del av + och -. Ser fram mot nästa inlägg
Ny pelletsanvändare
duccemattias
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 10 apr, 2006 21:38

Inlägg av duccemattias »

Tänkte bara visa hur det såg ut i mitt pannrum igårkväll när det återstår lite inkopplingsarbete...

Det är ett gammalt hus från 43 som vi börjar från grunden med. Har precis gjutit ny platta med nya stammar under och med isolering under plattan. Det är därför som man kan skymta ofärdiga väggar och golv runt pannan. Har bara prioriterat det hörnet där pannan skulle in...

http://dahmska.se/photos/husbilder/imag ... ginal.aspx

Lägger upp fler bilder ikväll när den är igång.
topdop
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 11 apr, 2006 20:39

Inlägg av topdop »

Hej Duccemattias!

Skoj att se att någon skaffat sig denna panna. Man kan ju inget annat säga än att man är lite avundsjuk :oops:
Lite frågor till dig som verkar vara den här med mest erfarenhet av pannan. Hur köpte du den, gick du direkt till KMP eller gick du via installatör? Verkar dokumentationen som kommer med pannan bra, vad jag igentligen undrar är om där finns tillräckligt med documentation för att koppla in pannan själv? Om jag inte är helt ute och cyklar så är det en ack tank som du har brevid pannan, är det nödvändigt till uno'n eller skulle man klara sig utan den?

Som jag sa så va man lite nyfiken därav alla frågor :D

För min del verkar det stå mellan en KMP uno och en CTC ecoflex, mycket beroende på smidighet och garantier vid gör det själv inkoppling.
Skriv svar