KMP UNO

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
duccemattias
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 10 apr, 2006 21:38

Inlägg av duccemattias »

Jag har just kört första natten med pannan i drift och det funkar ännu så länge skitbra.

Som du påpekar är det en acktank på 750L bredvid pannan som är förberedd för solvärme. Därav den lite virriga rördragningen kring shunten med tre ingångar.

Tanken: http://www.lantbruksnet.se/stocksbro/dalatanken.htm

Valet stod från början mellan att köpa en beggad oljepanna och en ny värmare, eller en Janfire, eller en UNO. Tanken kom in senare i bilden.

Jag motiverar vår anläggning på följande sätt:

1. Alternativet med gammal oljepanna gick bort eftersom jag kände att om vi ändå skulle investera i en anläggning, så skulle den vara så enkel och lättskött som möjligt.

2. Kvar var då Janfire och UNO och där valde jag UNO eftersom det där med spaksotning inte kändes kul, dessutom fick jag redan från början bättre förtroende för installatören som sålde UNO. Jag tror att den nya Janfirepannan och UNO säkert är likabra, men det var i vårt fall personkemin som avgjorde.

3. Tanken kom till när pannan väl var beställd eftersom vi planerar att koppla in ett solsystem och då behövs tanken. Det vi vinner redan nu är ju betydligt effektivare körning av pannan när den kan köra fullt mot tanken. Naturligtvis ska den ändå funka utan tank, men nu kan vi köra pannan året runt med hög effektivitet.

Dessutom har jag funderat lite kring det faktum att pannorna tar en stund på sig att starta och om hela familjen skall duscha samtidigt plus ett bad elelr nåt, så tror jag att man har betydligt bättre förutsättningar för att få ordentligt varmvatten med tanken..


Dokumentationen var väl hyggligt okej, enligt installatören var jag den första av deras kunder som fick med någon bok, den har inte varit klar innan. Jag tror nog att en normalhändig person kan installera bara pannan, men sen ska den ju trimmas in med startdos, rökgastemp och lambdavärden, och det behöver du ju lite utrustning för... Ska det till en tank så blir det ju en hel del rördragning, men det går säkert bra det oxå.

Ang garantin, så vet jag inte hur den funkar om du gör det själv. Installatören fyller i ett bevis av något slag och skickar in till KMP som skall ligga som grund för garantin tror jag.

Om det går att köpa direkt från KMP eller inte kan jag inte svara på eftersom att jag köpte den av Alternativvärme i Kalmar och aldrig funderade kring ett direktköp. Vi har ett gammalt hus med som vi bor i under tiden vi renoverar och vi ville ha en smidigt felsäker installation så alternativet att installera själv fanns inte. Jag gör det mesta av resterade delar av värmesystemet själv....

Ikväll lägger jag upp lite fler bilder från olika vinklar.

Slutklämmen till allt ovan är ändå den att när elmätaren stannade igår efter att våran gamla CTC-el-vatten-panna stängdes av och det började susa lite i pannan coh rassla lite i skruven, så kändes det som om det var julafton när man var 5 år gammal. HELT FANTASTISKT.

Vi har så hög energiförbrukning i vårt gamla oisolerade hus att vi kommer att spara 15-20' om året på värmen vilket innebär att pannan plus installation och tank är betalt på mindre än 6 år.
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Inlägg av xabre »

Fint! ... trevligt att äntligen få lite riktig fakta kring UNO'n. Tvekar fortfarande mellan den och en CTC Ecoflex. Har fått ett vettigt pris på UNO'n men är lite skeptisk till toppmatningen och att all inställning sker via potentiometrar (inget större utrymme för eget finlir). Ser fram emot lite fler bilder! :)

mvh
H
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
karlskrona
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 24 feb, 2006 11:38

Hur går det med UNO

Inlägg av karlskrona »

Hej!

Hur går det med UNO nu när du har kört ett tag?

Någon annan som har erfarenhet?
Ny pelletsanvändare
Sebbe stålkula
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 13 apr, 2006 15:49
Ort: Kristianstad/ Östra sönnarslöv

Uno

Inlägg av Sebbe stålkula »

Fick en UNO installerad i går
Så om ett tag kan jag ge lite erfarenhet i ämnet.
karlskrona
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 24 feb, 2006 11:38

Inlägg av karlskrona »

Ser spännt fram mot att du återkommer. Hur går det så här långt?
Ny pelletsanvändare
karlskrona
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 24 feb, 2006 11:38

Inlägg av karlskrona »

Ser spännt fram mot att du återkommer. Hur går det så här långt?
Ny pelletsanvändare
Sebbe stålkula
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 13 apr, 2006 15:49
Ort: Kristianstad/ Östra sönnarslöv

uno

Inlägg av Sebbe stålkula »

Det går väl bra har inte märkt att där är en annan panna jämfört med min gammla olje panna så det är väl ett gott tecken :D

Måste bara riva ut oljetank etc och få lite ordning i pannrummet. köpte den av hörby lokalförening och måste ge säljaren och den rörmokare dom använde stor + hur smidigt som hälst och inga problem Men den som koppla elen och justerade panna skulle ha en lusing. kopplade cirk pumpen på stickkontakt och borrade igenom en väg och satte den i tvättmaskins uttaget. så jag fick koppla in den där den satt innnan elektriskt :roll:.
dock körs panna bara upp till 85 grader är det en lämplig temp.

Måste bara varna lite för en grej med uno. stod brevid och koppla med elen när brännaren var i gång. inget konstig med det tyckte jag tills den stanna. Fy fan vad rädd jag blev när den sotade fattade inte först vad som hände till kompressorn starta. Bara så ni är berädda


HAde Sebbe
karlskrona
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 24 feb, 2006 11:38

Inlägg av karlskrona »

Tycks som om UNo håller vad den lovar. Några andra med erfarenheter?
Ny pelletsanvändare
duccemattias
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 10 apr, 2006 21:38

Inlägg av duccemattias »

Nu har vi kört i knappt två månader och hade första besöket av sotaren i förrgår. Driften fungerar bra med acktanken. Jag har fortfarande lite pill med styrningen av laddomaten (pumpdriften) som jag ska styra med hjälp av skruvdriften och ett tidrelä (temporärt). Det finns färdiga lösningar, men jag ska ändå bygga in detta i min PLC för husautmation...

Sotarens uppfattning var att det såg rent och snyggt ut, väldigt lättarbetat. Det enda som stör lite är att efter att sotaren var där och pillade så slutade den automatiska sotningen att funka. Det verkar som om han tryckt till turbulatorerna så att de fastnat i botten så att tryckluften inte orkar dra loss dem. Det löste jag genom att bara motionera dem för hand... Ska se om det löser problemet. Har inte varit hemma vid något eldningsperiodsavslut än.

Första dagarna hörde man det skrapande ljudet fortplantat i skorstenen när sotningen gick igång, men man vande sig fort.

Nu återstår egentligen bara att fixa styrnigen som jag sa ovan och att bygga in ett Pellistore i pannrummet för att slippa småsäckarna.

I det stora hela är vi supernöjda. De stora fördelarna är att det är såpass lite arbete med pannan. Jag har väl lagt 10 minuter i veckan på att fylla pellets och totalt 1 timme före och efter sotning på lite dammsugning och töning av aska.
duccemattias
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 10 apr, 2006 21:38

Inlägg av duccemattias »

Nu har jag snackat med installatören som hjälpte mig med problemet jag beskrev tidigare. Det hade kommit skit i magnetventilen som styr tryckluften för sotningen. Det är inte sågspån, utan vanligt betongdamm som kommer från mitt arbete med att slipa ner golvet och putsa om väggarna.

Det dammar nåt grönjävligt när jag knackar bort den gamla putsen från väggarna. Jag håller på att förbereda för att kakla och lägga klinker i hela pannrummet. Gjorde bara den lilla delen där pannan nu står innan den kom på plats.

Med lite rengörning och provkörning av sotningen så kommer det funka bra igen. Det krävs bara en enkel liten bygling på brännarkortet för att testköra tryckluften. Fick superbra support av en kille på KMP som hjälpte mig per telefon.
Sebbe stålkula
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 13 apr, 2006 15:49
Ort: Kristianstad/ Östra sönnarslöv

sommar med uno

Inlägg av Sebbe stålkula »

KAn väl komma med en lite uppföljning jag också

Har kört sedan 18 maj med pannar. och den har gått utan något driftstopp änsålänge . drar 160 kg/månad för varmtvatten sommartid
tycker det fungerar som jag vill.

MEN intallatören satte inte in en draglucka så jag tror draget är lite för högt så den drar sot med sig upp i skorstenskröken . har inhandlat en ny tigrex som jag tror ska lösa detta problemet . med vänlig hälsningar Sebbe
AllanK
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 08 feb, 2006 19:18
Ort: Dalarna

Inlägg av AllanK »

karlskrona skrev:Tycks som om UNo håller vad den lovar. Några andra med erfarenheter?
Har installerat 10 st och hittills inte haft några problem.
karlskrona
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 24 feb, 2006 11:38

Inlägg av karlskrona »

Jag har nu installerat UNO. Det ska bli roligt att se om den håller vad den lovar. Återkommer i ärendet.
Ny pelletsanvändare
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Inlägg av xabre »

Schysst! :P Vi börjar bli en liten grupp UNO-ägare på forumet nu (även om jag fortfarande väntar på installation...). Men det kanske inte blir så mycket att snacka om då den inte verkar strula särskilt mycket :)
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
kenj
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 05 maj, 2006 11:09

Inlägg av kenj »

Även här har det blivit en UNO...Kört i två veckor och funkar perfekt.
Jag kör med en 5,5 m flex och en 45 graders böj, men tycker ändå att matningen blir jämn.
Det ända är att de smäller lite från skruven. Trots det går det tystare än jag förväntade mig.Tog även bort byglingen så nu går det enbart på full effekt. Har förbrukat ca: 5kg/dag till VV. 4 st i familjen med en hel del dusch och disk.

Mvh//Jerker
Skriv svar