Pellx P20 (KMP) och Laddomat.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Junior
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 10 jan, 2006 03:11
Ort: Skaraborg

Pellx P20 (KMP) och Laddomat.

Inlägg av Junior »

Hej. Har en Pellx P20 (KMP) som stoppar vid 80 grader, följdaktligen så startar den vid ca 68/70 grader. Nu är det så att jag har en blank och fin ack-tank oxå. Men inst.möjligheterna på Laddomaten medger urladdning tidigast vid 60 grader... Alltså är ack-tanken urkopplad. Finns det en någorlunda enkel lösning på problemet tro? Att elda mot tanken borde väl ge bättre verkningsgrad, eller? Tacksam för svar, vore ju synd om tanken bara stod o rostade bort... /Junior
Rönskog
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 09 jan, 2006 11:57
Ort: Torup Halland

Pellx 20 +laddomat

Inlägg av Rönskog »

Det ska fungera, Idén är ju att först så skall pannvattnet värmas upp till de grader ( 60-72 grader .vissa 78 grader) som laddomaten skall öppna på. När den sedan öppnar tar den kallt vatten från botten på acc tanken och portionerar in i pannan varvid pannans temperatur kommer att ligga kring de 70-78 grader utan att brännaren skall stoppa , tills acc tankens vatten blir lika varmt i botten. Först då kommer temperaturen i pannan att stiga upp till de 80 grader som brännaren skall stoppa vid. Då är acc tanken lika varm helt igenom som pannvattnet.
Har du termometrar på din laddomat ? Isåfall kan du följa förloppet.
Först så ökar temperaturen på röret från pannan in på toppen av laddomaten och tillbaks till pannan. När den sedan är uppe i temperatur för öppning så kan man se add laddomaten öppnar för då sjunker temperaturen på termometern från botten på acc tanken och då släpper laddomaten in varmvatten i toppen på tanken i samma takt som den släpper in kallvatten till pannan.
Hur lång tid det tar är beroende på hur mkt vatten din panna innehåller och om du har varmvattenberedare i pannan eller i acc tanken.
Jag har en pellx 20 och kör mot acc tank och det fungerar. ( visserligen med en euronom laddningspaket men det fungerar på samma sätt som laddomat.
Pellx 20 med exonom p20 UB och Exosol vacuumrörssolfångare installerad sommar 2005
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Hej Junior!

Är det en laddomat 4030 du har??

Om så är fallet så har du väl vv beredaren i pannan o då tycker jag du ska skippa att köra med acktanken.. Du får bara ökade förluster..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
karsbol
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 25 dec, 2005 22:19

Nej! elda gärna mot acctank

Inlägg av karsbol »

Det finns både fördelar och nack delar med bägge alternativen.

Det är betydligt säkrare att elda mot Acctank. Då kommer inte brännarn behöva starta lika ofta, Där med minskar ju risken med gengas explotioner som är ett
vanligt förekommande fenomen.

Mindre slag i brännarrör, där med spar man asknings tillfällen.
Junior
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 10 jan, 2006 03:11
Ort: Skaraborg

Inlägg av Junior »

Problemet är inte att värma tanken, det är att få tillbaka nåt. Eftersom brännaren startar vid en panntemp på 70 grader och tanken inte ger ifrån sig nåt förrän panntempen är 60 grader så blir det ju så att jag bara håller tanken varm, den ger ju aldrig nåt ifrån sig... Jag har VVB i pannan så jag kanske ska göra som André säger och skippa tanken helt (som idag), men det känns lite konstigt. Har jag fel när jag tror att verkningsgraden blir bättre om jag kör mot tanken? Färre start och stopp borde ju bara i sig vara en fördel. Och gengas känner vi till ja. Det är ju rätt snyggt när allt i pannrummet har en enhetlig vacker askvit färg... :D
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Junior skrev: Har jag fel när jag tror att verkningsgraden blir bättre om jag kör mot tanken? Färre start och stopp borde ju bara i sig vara en fördel. Och gengas känner vi till ja. Det är ju rätt snyggt när allt i pannrummet har en enhetlig vacker askvit färg... :D
Färre start/stopp visst men då du kör mot acktanken har du föluster både på acktanken o pannan så i slutändan förlorar du nog ca 10% på att köra mot acktanken..

Här finns att läsa om pelletseldning mot acktank http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... apport.pdf
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
karsbol
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 25 dec, 2005 22:19

Inlägg av karsbol »

Du löser det genom att montera brännarns tempsensor på acctank istället.
CTC combi -67, KPM -01
karsbol
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 25 dec, 2005 22:19

Inlägg av karsbol »

Bara att klippa av och förlänga kabeln
CTC combi -67, KPM -01
Skriv svar