Rökgastemperatur

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
John
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 10 jan, 2006 15:59
Ort: Arvidsjaur

Rökgastemperatur

Inlägg av John »

Jag har en CTC Total från -82 samt en relativt nyinköpt KMP XP21. Allt funkar bra, men jag tycker att rökgastemperaturen är nog så hög. Har två bafflar i pannan vilket gjorde att temperaturen blev lägre men den är fortfarande ca 270 grader vilket installatören tyckte var bra. Med min förra brännare, ECOTEC, hade jag sällan en högre temperatur än 200 grader. Någon mer med samma "problem"?
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Innan jag satt i insatsrör i skorstenen ville jag ha lite högre temp typ 240grader ..men nu har jag insatsrör och kör ut med 195-200grader nysotad ..(mätte igår) ..bara att dra ner på fläkt och pellets ..men innan du gör det kollar du hur mycket skruven går per gång ..och hur många volt fläkten har ..med dessa uppgifter så kan du alltid återvända tillbaka
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
John
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 10 jan, 2006 15:59
Ort: Arvidsjaur

Inlägg av John »

Hur kollar man antal volt på fläkten?
KMP PX 21 CTC Total-1982 3 ton bulkförråd
Arvidsjaur Norrbottens län
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Om du har ett koplingschema i instruktionerna till brännaren, så kan du nog se vilka stift motorn är inkopplad mellan.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
knutte
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: lör 23 apr, 2005 23:44
Ort: Mariestad

Inlägg av knutte »

John skrev:Hur kollar man antal volt på fläkten?
De svarta kablarna länst ut på kretskortet går till fläkten. Den kan man även följa till fläkten.. Följa kablaget. Placera mätning på skruvarna uppepå.

Mät växelspänning så ser du. Bör ligga mellan 150-170 VOLT
Skriv svar