Kombinationer Panna / Brännare

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Rönskog
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 09 jan, 2006 11:57
Ort: Torup Halland

Kombinationer Panna / Brännare

Inlägg av Rönskog »

Panna :
Euronom Exonom P20 UB 2005

Brännare; Pellx 20 2002

Acc tank ; EXOtank 500L medFC 110L V/B och 10 m solslinga . Exola 1 Laddningspaket och 6 Kw elpatron 2005

Solfångare;
Vacuumrör solfångare 2 x OPC 15 inkl Exosol Basic solstyrning. 2005

Tillbehör; Rökgastermostat för start av laddningspaket
Veckoförråd för småsäck

Minus; Värmesprickor i brännarens eldrör.

Plus; Lätt installation av solfångare samt solstyrningen . Solstyrningen fungerar utmärkt och laddar tank bra.
Pannan kommer snabbt upp i temperatur och börjar ladda acc tank snabbt ( Liten vattenvolym i panna )
Lätt att sota ur hela pannan pga stora inspektionsluckor. Liten och smidig panna. Kan eldas med ved om man vill som komplement vilket görs här.
Pellx 20 med exonom p20 UB och Exosol vacuumrörssolfångare installerad sommar 2005
matubas
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 23 maj, 2005 08:36
Ort: Dalsjöfors
Kontakt:

Inlägg av matubas »

Hej Rönskog!

Du verkar vara rätt nöjd med din panna? Funderar på samma modell eller en Nibe Alpha Keram UB till min PX21:a.

Är det lätt att skifta mellan ved och pellets, byter du lucka på pannan eller hur gör du?

/matubas
Innan: CTC265B -74 KMP PX21-03 Tigex 25
Nu: Calmar V33 3x750l + 8m2 Karlsson K2 solfångare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

matubas skrev:Hej Rönskog!

Du verkar vara rätt nöjd med din panna? Funderar på samma modell eller en Nibe Alpha Keram UB till min PX21:a.

Är det lätt att skifta mellan ved och pellets, byter du lucka på pannan eller hur gör du?

/matubas
Det är bättre askutrymme i Exonom P20 UB då öppningen till rökkanalen börjar en bit upp från botten.. Problemet med dessa pannor är att de lägger sej flygaska uppe i rökkanalen så de krävs rengöring även där då man tömmer aska.. :(

Hur grovt rör har px21:an??

Är det 90 mm så behöver ved dragluckan bara bytas mot oljebrännarfläns.. Då är det bara 2 skruvar o snabbt skiftat mellan ved/pellets..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Rönskog
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 09 jan, 2006 11:57
Ort: Torup Halland

Byte pellets/ved

Inlägg av Rönskog »

Det stämmer med flygaskan i rökkanalen. Jag har en dialog igång med KMP då de har utfört test med just pellx brännare och denna panna.
Dock vill jag påstå att man på ca 10-15 minuter har sopat/ rakat / sugit ur all aska ur pannan med hjälp av de stora sotluckorna på framsida och toppen.
När jag eldar med ved så öppnar jag bara luckan där brännaren sitter monterad,( det finns två stora luckor, den övre där brännaren sitter och den nedre för dragluckan för vedeldning) lägger i veden , tänder på och stänger. Tar bort plastslangen från fallröret till brännaren och pluggar det med en näve rockwool. Då veden brinner neråt -bakåt så blir inte brännaren varmare än när den är igång. Mao så låter jag brännaren sitta kvar

En annan anledning att jag valde denna panna är dess ypperliga storlek för ett trångt pannrum och den "gynsamma vikten" 180 Kg
Pellx 20 med exonom p20 UB och Exosol vacuumrörssolfångare installerad sommar 2005
Skriv svar