Pellx P20 KMP

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
sexigasixten
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 15 jan, 2006 12:50

Pellx P20 KMP

Inlägg av sexigasixten »

Hej. Har en Pellx P20 (KMP) som ibland blir alldeles för het på fallröret, och ibland blir den inte det(kan vaiera från en tändning till nästa).
Jag har gjort allting från att aska ur till en totalrengöring av brännaren och pannan, men ingenting tycks hjälpa.Jag askar ur pannan och brännaren 1 gång/vecka. Sen undrar jag om någon har en ritning på en svängarm att användas för lättare uraskning, så att man slipper skruva bort brännaren varje gång(har min placerad på platsen för oljebrännaren i en Parca Norah 3000 årsmodell 1987)
//sixten
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Re: Pellx P20 KMP

Inlägg av notti »

sexigasixten skrev:Hej. Har en Pellx P20 (KMP) som ibland blir alldeles för het på fallröret, och ibland blir den inte det(kan vaiera från en tändning till nästa).
Jag har gjort allting från att aska ur till en totalrengöring av brännaren och pannan, men ingenting tycks hjälpa.Jag askar ur pannan och brännaren 1 gång/vecka. Sen undrar jag om någon har en ritning på en svängarm att användas för lättare uraskning, så att man slipper skruva bort brännaren varje gång(har min placerad på platsen för oljebrännaren i en Parca Norah 3000 årsmodell 1987)
Att fallröret blir varm brukar bero på dåligt drag eller för många bafflar eller turbolatorer i pannan ..en dragregulator kan ibland hjälpa att hålla drag i skorstenen ..och svängarm tror jag inte du behöver ..brännaren sitter väl i en av luckorna idag ..eller ? ..då kan du bara flytta ut brännaren ca:10-12cm och nu kan du öppna luckan och sota ..just detta med att flytta ut brännaren genom att byta ut dom fyra bultarna som den sitter med idag till ca: 15cm långa pinnbultar och nu skruvar du dit muttrar på typ 10 cm ut från luckan sätt dit brännaren och skruva fast brännaren med nya muttrar ..nu kan du öppna luckan medans brännaren sitter på luckan ..jag tror det finns närmare beskrivning på detta här på forumet

ps: isolera brännarröret med stenullsmatta eller med en vit special isolering som finns att köpa hos firmor som håller på med ugnar och kaminer

kika är oxå http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=1537&start=0
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Junior
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 10 jan, 2006 03:11
Ort: Skaraborg

Inlägg av Junior »

Om det inte är vid tändning röret blir varmt utan när brännaren stannar så kan det bero på att det är otätt någonstans i konstruktionen. Hos mig var det tidens tand som hade "ätit" upp tätningen mellan brännaren och luckan.
Pellx P20 -99 Ombyggd 4:a gånger, Diom-95, GDS Veckoförråd. För tillfället storsäck.
Lelle
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 16 jun, 2005 21:44
Ort: Karlskoga

Inlägg av Lelle »

Har sett att KMP tagit fram ett luckfäste/svängarm för att kunna ta loss brännaren enkelt vid rengöring. Praktiskt framförallt då brännaren inte sitter i en enkelt öppningsbar lucka.
PellX KMP P20 -99 i en CTC Total -82 sedan nov -05. Kompletterats med en IVT Optima700 -01 luft/vattenvärmepump mars-08.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Enkelt att bygga om svängbar oljebrännarfäste till PX brännarna och sånna finns det gått om att få tag på :wink:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Skriv svar