Inställningsvärden

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
PerS
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 01 nov, 2005 18:16

Inställningsvärden

Inlägg av PerS »

Hej!

Jag har varit ute i pannrummet och sotat ur pannan och passade då på att mäta upp fläktspänningen på brännaren och hur mycket skruven går vid varje tillfälle. Kunde vara intressant att veta hur andra har sina brännare inställda:

Helfart: 185 V, 3/5-dels varv
Halvfart: 160 V, 3/8-dels varv

Brännaren är en PX20 (eller om den bara heter P20) med standardskruv till ett Mafa 300-liters förråd. Pannan är en ny Calmarpannan typ Opex.

Per
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Det här är knepigt, det blir lätt att man jämför äpplen och päron. Har själv en gammal Pellx -01. Tyvärr tror jag motorn går på 12 V. Skruven matar på högfart 165 grader/dos. (Från kl 12 till 12.25!) Eftersom lågfart i mitt fall = halva tiden, borde det bli 82,5 grader.
Var 19:e sekund matar den 3,4 (1,7) sekunder, med nuvarande inställning. Har för mig att det blir 450g/6 min. Skall visst motsvara 20 kW.
Olika skruvar matar väldigt olika, har jag förstått. Pellx skruvar matar jämförelsevis litet, tror jag.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Jo men dessa uppgifter typ volt till fläkt och skruvens gång är bra att ha för egen del ..ifall man ex behövt byta styrkort ..men att jämföra med andra kan man nog inte för ex skruvens gång har ju en viss betydelse vilken lutning skruven har
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Skriv svar