Förbränning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Gestamp
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 01 feb, 2006 14:31

Förbränning

Inlägg av Gestamp »

Jag tror att min kamin av typen PellX typ K6 lider av dålig förbränning. Det samlas en massa aska och en del sintrad pellets i brännarkoppen. Måster rensa koppen 1ggr/dygn annars stannar den "fotocellen" ser inte lågan. Är inne på tredje året med min kamin och inte haft detta bekymmer tidigare. Kört samma pellets(Luleå) senaste åren. Vad göra? :?:
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Jag vet inte hur en sådan kamin ser ut invändigt men kan det vara möjligt att en rejäl rengöring av kamin skulle hjälpa ..eller kanske så som jag upplever med vanliga pelletsbrännaren att det fastnar en del damm på fläkten och därav så får man en svagare verkan på fläkten ..jag brukar rengöra min fläkt med tryckluft men det går även med en liten pennsel och dammsugare
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Gestamp
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 01 feb, 2006 14:31

Inlägg av Gestamp »

Tack för tipset om fläkten, kaminen i övrigt rengör jag 1g/vecka
rutis
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 30 jan, 2006 00:44

Inlägg av rutis »

Jag tror att det kan vara såatt din ventilation/tilluft kan var undermånlig.
Prova att glänta påett fönster så kan det hjälpa
AndersJ
Entusiast!
Inlägg: 122
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 20:32
Ort: Oskarström, Halland
Kontakt:

Inlägg av AndersJ »

Har du testat med annan pellets. Det kan ju vara så att pelletstillverkaren haft problem. Jag testade baltisk pellets förra säsongen och det var den sämsta skit jag eldat med. Fick aska ur brännaren var annan dag. Då var den full av sintrad stenhård aska som störde lufttillförseln.
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
Skriv svar