P20 - över hundra grader

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
hookieman
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 21 jan, 2006 11:28

P20 - över hundra grader

Inlägg av hookieman »

Hepp
Nu blir det varmt, min brännare har nämligen bestämt sig för att inte stänga av sig, termometern på pannan låg strax över hundra grader när jag manuellt stängde brännaren, har provat att dra ner panntemp-potentiometer till botten ( fullt åt vänster ) händer ingenting.
Någon som har en aning ov vad som strular?
Pannan startar på 70 grader precis som den alltid gjort, kan det vara termostaten ändå ?
När jag stängt av brännaren så går pannan ned i temperatur väldigt snabbt, kan det vara fel på panna ?
Uppenbarligen är överhettningsskyddet på pannan ur funktion.

Fattar absolut nada.
Pellex KMP P20 -02
CTC 171K -89
Sedan Oktober 03
Syren1
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 04 dec, 2005 17:12
Ort: Per skåne

Inlägg av Syren1 »

Du kan byta tempgivaren.men kolla så att det inte är glapp i kontakten,
där du sätter kabeln i brännaren.Annars är det tempgivaren som e kass.
Men du måste se så att överhettningskyddet fungera.
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Blåser liv i den här tråden igen med en undran. Den här tempgivaren, rapporterar den bara temperaturen till brännarstyrningen? Är det i så fall styrningen som bestämmer när brännaren skall gå av och till?
Om brännaren startar som den skall, men inte stannar i tid, är det givarens fel?
Sedan jag bytte tändning och processor bär sig min brännare skumt åt. Om jag stängt av den (för att sota t ex) och tempen kommit ner i närheten av 65 gr. (där den skall starta), händer ibland ingenting när jag slår till den. Om jag slår ifrån den igen, startar fläkten! Får stänga av med huvudbrytaren på väggen för att få den att stanna. Sedan dröjer den med att starta, som lägst vid 55 gr.!
Har den väl gått igång, så funkar det som det ska, med start vid 65 och stopp vid 82 gr.
Det jag egentligen undrar är om det är processorn eller tempgivaren som är krasslig.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Har du kollat om kretskortet sitter på plats samt alla kablar ..för vad jag hört så kan kretskortet lossna på tidigare modeller ..men hur som så verkar ditt problem bero på tempgivaren ..den kan man mäta om den är okey ..jag har för mig att värde på givaren på ex temp ska vara xx och det står i manualen ..annars kan du ta ut givaren från sin plats och resistansmäta den i rumstemp och sedan mäta den efter uppvärmning ..okey det visar bara om den reagerar men inte om den har rätta värden ..ring KMP och fråga om vad tempgivaren har för värden vid ex grader
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Skriv svar