Garantireparation på tändelement

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
hottuna
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: fre 11 mar, 2005 09:32
Ort: Skurup, södra Skåne

Garantireparation på tändelement

Inlägg av hottuna »

Ja då hade första tändelementet avverkats. Efters ca 11 månaders drift.

När jag kom hem stod panntempen på 35 grader och det låg 3dl oförbrändaq pellets på rostret.
Skrapade ur och gjorde en tändning till med brännaren ute. Ingen värme från elementet.
Har bara 6Kw elpatron så den hade fått jobba för att både värma upp pannan och radiatorkretsen.
Jag kopplade ur brandvarnaren i källaren och öppnade lite på källardörren.
Körde en normal tändning och fyllde startdosen.
Efter 30 sekunder tände jag på med gasolbrännare, när fläkten sen startade var det bara snabbt som fan att rikta in brännaren i pannan.
Lite rökigt blev det i pannrummet :roll:
Efter nästan kalr eldningscykel shuntade jag upp huset till 24grader så att elpatronen fick några timmars vila.

Jag plockade sedan av brännarkåpan och mätte resistansen på elementet och det var ca 2,6M ohm, en aningen för högt :lol:

Ringde nu på morgonen till Biosyd i Malmö för beställning av garantireparation, det var dem som installerade utrustningen. Tvärr var deras installatörer inte ute på mitt håll förrän måndag (bor ca 3,5 mil från Malmö) men jag var välkommen att köra in och hämta ett element för självinstallation.
Är det detta som kallas service undrade jag? Det är så mycket jobb nu för tillfället svarade hon.

Ringde istället Äsperöds bimontage i Tomelilla.
Självklart ska du inte vänta så länge detta ska bytas idag. Ge mig fem minuter för ett samtal med KMP så återkommer jag sa han.

Efter ett par minuter ringde han och sa att jag byter ditt element i eftermiddag.
Detta kallar jag för service.

Mvh Rikard
(-96 Focus-TMV Compact 2000) (-05 KMP PX21)
gurra
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: lör 07 jan, 2006 01:28
Ort: Falun

Inlägg av gurra »

Så ska det låta :!:
Värmebaronen Triomax CU & Viking Bio
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Inlägg av NRG »

Hej!

Har liknande erfarenhet av Bio Syd. Jag fick instabil drift av min brännare som emellanåt matade 2 varv istället för ett halvt. Då jag var på resa fick de åka ut för att fixa felet snabbt och jag pratade med reparatören per telefon. Han påstod att jag ställt om brännaren själv och trodde inte på att det här kunde hända.
Reparatören återställde brännaren (utan att mäta upp rökgaserna, det tyckte han inte behövdes....) som gick bra ett par dagar innan nya problem tillstötte. Först efter att jag pratat direkt med KMP gick de med på att ta det som garantireparation och bytte till slut processorn. Efter att jag själv justerat startdosen går brännaren bra igen. Den nya processorn kör tydligen med en annan startsekvens och krävde mer strtdos än vad jag hade.
Jag saknar bra service på KMP i Malmö/Lund området!

Mitt tändelement fungerar dock fortfarande (9 mån), men Bio Syd påstår att det bör bytas årligen.

Hälsningar,

NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
hottuna
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: fre 11 mar, 2005 09:32
Ort: Skurup, södra Skåne

Inlägg av hottuna »

Tänkte jag skulle prata med KMP och Biosyd samtidigt på Hem och Villa mässan om en månad. I fjol hade dem en gemensam utställningsmonter. Då gav de ett seriöst intryck som påverkade mitt brännar val.

Kankse dags att ta med Biosyd under tråden "pros & cons" under rubriken övrigt.
Jag kommer att köpa ett extra tändelement att ha hemma efter garantitiden iallafall, detta köps inte från BisoSyd som jag inte tänker gynna.

Mvh Rikard
(-96 Focus-TMV Compact 2000) (-05 KMP PX21)
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Inlägg av NRG »

Håller fullständigt med dig!

Låter klokt att ha tändelementet som reservdel! Jag ska nog följa ditt exempel när garantin går ut. Kan man köpa direkt av KMP?

Hälsningar,

NRG
Skriv svar