Pellex

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Pellex

Inlägg av notti »

Vad har ni för Processor i era Pellex ..jag har 5.2

//notti :roll:
AndersJ
Entusiast!
Inlägg: 122
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 20:32
Ort: Oskarström, Halland
Kontakt:

Processor i Pellx

Inlägg av AndersJ »

Jag kör med originalet från 2001 dvs. 3.2. avsedd för glödstift.
Har dock beställt ombyggnadssats då det går för många stift, men efter att ha läst en del inlägg här verkar det som om varmluftständningen inte heller är helt pålitlig. Hoppas jag gjort rätt val.
Är inne på mitt 13:e stift. Mellan stiftbytena är dock brännaren mycket driftsäker, bommar aldrig en start. Tjuvstoppar mycket sällan när man lärt sig vilket underhåll som krävs.

AndersJ
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Re: Processor i Pellx

Inlägg av notti »

AndersJ skrev:Jag kör med originalet från 2001 dvs. 3.2. avsedd för glödstift.
Har dock beställt ombyggnadssats då det går för många stift, men efter att ha läst en del inlägg här verkar det som om varmluftständningen inte heller är helt pålitlig. Hoppas jag gjort rätt val.
Är inne på mitt 13:e stift. Mellan stiftbytena är dock brännaren mycket driftsäker, bommar aldrig en start. Tjuvstoppar mycket sällan när man lärt sig vilket underhåll som krävs.

AndersJ
Det med varmluftständning skulle jag vilja säga att det har dom fixat ..problemet var tidigare när dom körde med keramisk element men nu har dom bytit ut den till en vanlig typ doppvärmare och min har nu funkat kanon i över ett år

//notti
Pebbe
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: mån 06 dec, 2004 04:37
Ort: Södermanland

Inlägg av Pebbe »

Kan bara hålla med notti, min har snurrat i snart 2 år utan problem. (doppvärmartypen)
Stefan
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 00:32
Ort: Utanför Eslöv i Skåne

Inlägg av Stefan »

Jag kör med 5.F och den är jag inte nöjd med.
Den hinner inte tända.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Stefan skrev:Jag kör med 5.F och den är jag inte nöjd med.
Den hinner inte tända.
Minns jag inte helt fel så har ex: 5.2 annorlunda uppstart och säkert har dom fixat en hel del med dom nyare typ 7.x oxå ..kan ju vara idé att prova ifall man har problem....

//notti

Fel av mig ..det finns inte 7.x ..men 5.3 är nyaste .. :oops:
Senast redigerad av notti den sön 30 jan, 2005 00:03, redigerad totalt 1 gånger.
AndersJ
Entusiast!
Inlägg: 122
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 20:32
Ort: Oskarström, Halland
Kontakt:

Inlägg av AndersJ »

Byggde om till varmluftständning och 5.3 processor i helgen. Jäklar vad fint brännaren går nu. Det har hänt en del på programfronten verkar det som. Stor skillnad mot 3.2 som jag körde förut.
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Har kört 3.2 med glödstift, varade 8 mån.
Har också kört "hårtorken" i keramik, 4.0, den varade nog 2 år.
Kör nu "doppvärmaren" med 5.4-processorn. Klart bäst! Tänder snabbt och bra. Hoppas den varar länge!
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Skriv svar