Kmp px21 Historia

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Pelletsheat
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 00:37

Kmp px21 Historia

Inlägg av Pelletsheat »

Vi nappade på Ok/Q8s erbjudande om pelletspaket.

Fick min brännare installerad i måndags efter montering av brännare och förråd så fick jag anläggningen upmätt och optimerad för drift, så installatören var nöjd och det skulle bara vara att tuta och köra och det var det ända till det var dags för nästa uppstart då den stannade och driftstopp lampan lyste

Ok tänkte jag prylarna är nya kan väl vara lite meckigt i början så jag sotade och tömde brännarröret från uppstartpelletsen som låg där och starta om, det gick ju bra. Men när det blev dags för nästa uppstart blev det samma visa igen upprepade processen med rengöring osv så här höll jag på fram till tisdag kväll då det fick vara nog, ringde installatören och pratade in mitt problem på svararen dagen efter ringde han upp mig och fråga om mängden av startdosen osv men på denna var det som det skulle, problemet var ju tändningen... han ringde sin support och fick reda på att jag troligtvis hade strömspikar i elnätet så processorn skulle vara tvungen att bytas ut till den äldre så han skickade en kollega som kom på Torsdag Em för att byta och ställa in nya värden osv.

Killen kom bytte processorn körde igång brännaren den tände till slut efter tredje uppstarten, då var det dags för nya inställningar han skrivade som en galning på det mesta utan som han sa resultat förutom brutalt med sot och en skapling gengas smäll när han ställt in värden han var nöjd med och startat upp brännaren ett par gånger så var han nöjd och drog, glada i hågen väntade jag och min sambo med spänning på nästa uppstart och vad händer skiten tänder inte !!!! Samma problem alltså...påtalade detta för installatören som vid denna tid hade semester och inte kunde hjälpa mig...

Så vi kom överens om att jag skulle ta i kontakt med kmp för en lösning så jag ringe kmp och bemötandet var värd allt vad service står för !!

Utan att tveka fick jag kontakt med en ny installatör som kom idag på fredag kvällen och snart konstaterade problemet, elen var felkopplad till brännaren och inställningarna var inte av denna planet....Så nu tuffar brännaren på och vi har ett varmt och mysigt hem igen och kmp kommer alltid vara ett namn vi nämner med respekt. Se upp för oseriösa installatörer som knackar på er dörr :wink:
AndersJ
Entusiast!
Inlägg: 122
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 20:32
Ort: Oskarström, Halland
Kontakt:

Slänger in en brandfackla

Inlägg av AndersJ »

Tyvärr är nog inte din berättelse särskilt ovanlig. Jag fick själv inte ordning på min brännare förrän jag skaffat mig erforderliga kunskaper från detta forum och därefter själv ställt in den.
Det tråkiga är att sådana här berättelser spär på ryktet att pelletseldning är lite besvärligt och gör att folk satsar på den mer "bekymmersfria" värmepumpen istället.
Jag anser att det fortfarande finns en stor utvecklingspotential på brännarna vad gäller uraskning och anpassning efter bränsletyp (lambdasond).
Det konstiga är att det inte direkt är raketforskning vi talar om. Tillverkarna måste inse att det inte duger att tussa ihop en elektronikfirma med någon som kan lite om brännare, lite tillspetsat kanske. Hoppas ni förstår vad jag menar. Tittar man på vad en standard pelletsbrännare innehåller så är det ett jäkla rövarpris man får betala.
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Kan bara hålla med om allt du säger AndersJ, utom kanske att jag aldrig har haft några problem med inställningen av brännaren. Upptäckte häromdagen att jag nog kört med full fläkt i fem år! Jag tillhör dem som inte rör något som fungerar. Och det har det ju gjort!
Nu har jag skruvat ned fläkten ett halvt varv på potentiometern och tycker att lågan ser likadan ut, de få gånger den syns. Dock blev pannan sotig inuti mot slutet av veckan, så jag får nog höja fläkthastigheten en smula. Mycket aska i röret blev det också.
Det är verkligen dags för brännare där man kan se vad man gör, när man justerar! Matningen kan man ju mäta tiden på, men fläkthastigheten har man ingen aning om. Tror att det är likadant på de nya från KMP. Rätta mig om jag har fel!
Sedan tycker jag som AndersJ att det är dags för brännartillverkarna att hänga på en Lambdasondstyrning för att få en optimal förbränning i alla lägen. Det kan faktiskt vara värt ett par tusenlappar!
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag tycker ju att Janfire har lyckats mycket bra med deras NH, jag roar mig ganska ofta när jag läser om trimning och liknande problem vid byta till pellets med annat energi-innehåll, jag sitter själv med en NH och den har fungerat klickfritt förutom de fel jag har orsakat på grund av min experimenterande.

Visst är den inte den billigaste brännaren och det är väl delvist just för att den är mycket kompetent i styrningen skulle jag tro....men det "måste" jag ju tycka på sätt och vis.

Jag roade mig över att en annan brännare styrdes av en PIC-processor, inget fel i den biten men det begränser kraftigt vad man kan göra och inte göra, Janfire's NH-styrning är i den jämförelse något i hästväg.

I mitt tycke ska det vara så att användaren kan vara med i installationen sånt rent fysisk, förråd, monteringen osv (själv skar jag till adapterplattan osv), elinstallatörn ordnar strömmen (såklart, fast jag har beg. behörighet) och sedan ska den köra!

Att man ska kolla att draget är inom vissa gränser verkar för mig ganska självklart men sedan ska brännaren fungera utan strul! Jag har inte riktigt förstådd varför de ska trimmas in.....de ska ju fungera från fabriken.

Nu vet jag ju om att mitt hus är lite speciellt då jag inte har någon dörr till källaren och därmed har ett bra luftflöde och kan därför inte påstå att alla måste ha det så men jag har ju upplevd just detta:
Montera, koppla strömmen, hälla på pellets, slå på.....bra, det är värme! Klart!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

En fråga ..är inte detta KPM forum ..tror nog att Janfire hör hemma på Janfire :roll: :D
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Inlägg av NRG »

Pelletsheat, lägg gärna in dina leverantörserfarenheter under övrigt, leverantörer o installatörer "pros & cons".

Allan, du fick installerat av Bio Syd? De gillar full fläkt, de envisas med att skruva upp fläkten hos mig också.

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
sjoluan
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 23 nov, 2005 23:29
Ort: Kolbäck i Västmanland

Inlägg av sjoluan »

Hej Tomas
Men snyggt blev det.....
:wink:

Anders
Pelletsheat
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 00:37

Inlägg av Pelletsheat »

Tack Anders !
Den tickar på som en klocka nu :lol:
Nu är det ett uppfräschat pannrum som gäller :twisted:
sjoluan
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 23 nov, 2005 23:29
Ort: Kolbäck i Västmanland

Inlägg av sjoluan »

Det var väl fint som det är :!:

Du skulle se mitt :shock:
HUGA!!
Skriv svar