Startskott

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Raketen
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 18:34
Ort: Örebro

Startskott

Inlägg av Raketen »

Köpte brännare -02 (Pellx 20). Gick bra när man körde "vit" pellets men bytte till mörk pellets första vintern och krånglet började. Har krånglat sedan -02 från och till. Började köra norsk pellets och det gick skapligt i början. Brännarröret gick sedan sönder och jag fick den nya modellen. Efter detta skjuter den hela tiden, svårstartad, startar aldrig på första försöket. Har försökt med olika mängd startdos och det ryker fruktansvärt vid start. (trist när man bor i ett villaområde)
Vad ska jag göra? Börjar snart gråta...... :cry:
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Den norska pellets (bruna, Vestmarka) är hårdare packad och därför svårare att tutta eld på. Jag har själv ökat på värmeslingatiden för att den ska ta ordentligt fatt.

Du bör sänka matningen med 9% för att det ska passa (samma luft) men då jag har annat märke kan jag inte säga mer än det.

De 9% kommer av att "standart"-pellets har en volumvikt på 675g/L och Vestmarka har 739g/L så för att mata in lika många Wh ska man alltså sänka med 9%.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Inlägg av NRG »

Hej!

Jag har en PX21 som jag kör med Vestmarka. Jag fick lite uppstartsproblem i Januari i smaband med ett processorbyte som fixade sig med ökad startdos. Har haft ett stopp på drygt 2 månader efter omställningen. Jag har inte drabbats av puffar och liknande efter omställningen och processorbytet.

Du måste ställa om matningen precis som Icecap skriver, annars blir förbränningen inget vidare.

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
karsbol
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 25 dec, 2005 22:19

Prog, uppdatering

Inlägg av karsbol »

Nu finns prog 7.? någon ting. gå över till den + värme element
på över 400 watt någon ting. sedan kan du börja justera start
och drift dos plus luft mängd. Och då bör det bli bra.
Jag själv har nu provat i ca 2 veckor. Med gott resultat.
Hälsningar Stefan
CTC combi -67, KPM -01
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Inlägg av NRG »

Får du inte rätt på det så tycker jag att KMP har varit mycket bra att kommunicera direkt med (vilket jag inte beskyller deras återförsäljare i Malmö för...).

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Skriv svar