KMP Uno / Thermia Bionet / Janfire NH?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Icecap skrev: Fel med optiska flamvakter: citat: "De verkar sota igen"
Och det är väl ingen idé att ha en igensotat flamvakt som ska rensas varje vecka eller hur?

Flamvakten som sådan kan vara besvärlig generellt sett, optisk är en bra idé om det inte var för att den sotar igen, alternativet är att mäta temperaturen i brännkoppen (så gör Janfire NH), det ställer ganska stora krav på sensorn men det sotar inte igen osv.

Jag har en IWABO fastighetsbrännare som jag snart kört i 1 år. Har nu kört totalt 10 ton pellets. Har inte haft ett enda stopp på grund av igensotning. Har faktiskt kört 4 ton utan att rengöra flamvakten för att prova om den är känslig. Fick inget problem. Normalt rengör jag flamvakten när jag sotar ur pannan vi ca: 1 tons förbrukning av pellets.

Så detta med att flamvakten sotar igen är nog trots all beroende på hur brännaren är konstruerad och hur den fungerar i pannan.

Jag måste nog säga att i mitt fall så fyller den en utmärkt funktion när den styr tändningsprocessen. Normalt tänder brännaren på 3-4 minuter men jag har observerat starter som tagit 6-7 minuter beroende på att flamvakten har detekterat lågan och ej avbrutit för att göra nytt startförsök, vilket resulterat i att brännaren startat på första försöket men tar lite längre tid på sig.

Detta minimerar ju risken för gengasmällar vid kallstarter (mycket större chans att den startar på första försöket vid el/varmluftstarter), vilket jag har svårt att förstå att en tempsensor kan klara. Hur skall tempsensorn kunna avgöra om värmen kommer från en svag låga eller från el/varmluftständningen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag har ju Janfire NH och "svag låga" finns inte under starten.... eller rättare: det finns såklart ett tidspunkten under starten som har dåligt med eld men den elden är inom mycket kort tid avsevärd större, det närmste jag kan beskriva det med är "övertändning".

Detta medför att en temperaturövervakning fungerar alldeles utmärkt, jag har inte haft några feltändningar, gengassmällar eller annan felfunktion som inte beror på mig och mitt experimenterande.

Visst kan optisk avkänning fungera bra men det finns låga betyder inte nödvändigvis att lågan "orkar" tutta på resten fast det såklart är det absolut vanligaste, med temperaturavkänning kan man inte uppnå "fesljummet" och kalla det "effektiv start" men skillnaden är minimal i säkerhet, sannolikt ytterst minimal.

Men när man läsar i detta forum om igensotade sensorer osv undrar man ju hur bra det egentligen är... men här är det väl knappast någon som kommer in o skrivar: "allt fungerar jättebra hela vägen, tack för mig", det är ju problemerna som hittar hit.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
KVP
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 17 apr, 2006 22:33
Ort: Värmland

Inlägg av KVP »

Trotts alla puffar jag haft beror de ALDRIG på dålig detektor.
Den har fungerat oklanderigt och aldrig sotat igen. På alla år tror jag jag bara gjort ren den 2-3 ggr. (sitter lite bökigt till)
Fenomenet med gengassmällar uppkommer aldrig om minsta lilla låga har tänt. Dessa utvecklades vid glödeld.
Detta är mina erfarenheter hitils.
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
Skriv svar