KMP Uno / Thermia Bionet / Janfire NH?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

KMP Uno / Thermia Bionet / Janfire NH?

Inlägg av xabre »

Hej!

Står i valet mellan dessa tre. Någon som har någon objektiv/subjektiv erfarenhet eller rekommendation om vilken vi skall satsa på? Vi behöver ca 12-15 KW och läser man här på forumet verkar alla sina fördelar/nackdelar... och att lyssna på säljare har jag slutat med för många år sedan. Tacksam för förslag!

mvh
Henrik
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
karlskrona
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 24 feb, 2006 11:38

Inlägg av karlskrona »

Hej!

har du fått svar?
har du bestämt dig?
Ny pelletsanvändare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag ser av din signatur att du har el-element. Har du inte vattenburen värme alls?

I så fall lär det bli en investering som heter duga fast jag är säker på att den betalar sig ganska snabbt ändå.

Jag vill såklart påstå att Janfire NH är grejen men jag kan vara liiiiite partisk ;-)
Fast min har kört som en klocka när man frånser mitt experimenterande.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Inlägg av xabre »

Hej!

Har vattenradiatorer... :) ... och nej, forumets diskussion kring UNO'n går inte direkt hög. Jag antar att det kanske är ett bra tecken då de flesta som söker sig hit kanske har problem med sina pannor/brännare, men det kan ju också betyda att inte så många har den. Har fått ett bra erbjudande kring just den, men har blivit generellt skeptisk till övermatade brännare överlag. Dessutom verkar den svår att själva ändra något på vad gäller inställningar. Tar tacksamt emot motargument! 8)

Mvh
Henrik
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Med vad jag vet nu skulle jag alltid välja en brännare med:
* Intern matningsskruv.
* "Riktiga" inställningar man enkelt kan ändra vid behov med full kontroll.
* Elektrisk tändning med varmluft.

Om den är framåtbrinnande eller uppåtbrinnande har med pannan att göra, jag har en "Flamriktare 90°" på vilket gör den framåtbrinnande.

Jag ser en del inlägg som är i stil med: "nämän om skruvan lutar 45° blir det fel matning, den ska luta 40° för att det ska bli rätt", "Sen ska man ställa ratten till kl: 10:11..." och dessa har jag faktisk börjat tycka lite synd om.

Jag är mycket klar över att Janfire Flex-A är på detta vis men jag vet också att NH'n INTE är det. Då jag bytte till Vestmarka ställde jag in de nya värden på pelletsen (4,88 Wh/g & 739 g/L) via display & knappar och sedan har det kört som en klocka.

Ingen sotproblem, gengassmällar eller sånt skit. Fabriksåterställningen gjorde jag häromdagen då jag bytte ett minne (testa alternativt fabrikat) och då jag fortfarande kör Vestmarka ställde jag in igen på displayen, nemas problemas.

Jag har inte haft sotproblem eller sånt och det enda som är gjort är att jag har tagit bort oljebrännaren och monterat pelletsbrännaren i samma hål.

Jag har använd först Solett, sedan Laxå och nu Vestmarka, har testat båda 6mm och (som nu) 8mm.

Denna betjäning ser jag (såklart :roll:) som minimum, mekaniken ska såklart också "följa med", att ha en sån styrning på en brännare i klass med "Sverigebrännaren" vore ju ett jäkla felskott.

Att vara tvungen att ha en del dyra mätinstrument för att "trimma in" vid bränslebyte verkar i min tankegång ganska sjukt, jag vill att man ska nöja sig med att mata in värden på den aktuella pellets och sedan får det räcka.

Bäst vore såklart att styrningen klarade av det helt själv.... ;-)

Pannor har jag ingen åsikt om, jag vet att min duger och brännaren säger till när det är dax att sota via sin temperaturövervakning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
karlskrona
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 24 feb, 2006 11:38

Inlägg av karlskrona »

Vilka knepigheter finns det med övermatade brännanre?
Ny pelletsanvändare
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Inlägg av xabre »

Är ju helt ny på det här... men de argument EMOT övermatning jag läst om eller fått mig till del av diverse klåpare till installatörer (har inte mycket till övers för hantverkare/VVS nej...) är att:

1. doseringen inte blir lika exakt när pelletsen faller ner på rastret. Att droppa pellets när på en eld samtidigt som en fläkt blåser på dem skapar till viss del ofullständig förbränning och en del glödande skräp skjuts vidare i processen utan att gynna verkningsgraden. Internskruv/undermatning kan bättre anpassa matningen in i lågan och på så sätt få bättre verkningsgrad. Det är kanske marginellt men ändå.

2. om det blir fel på övermatningen kan den fortsätta mata pellets fastän brännaren inte behöver det, med sämre verkningsgrad eller t o m haveri (någon nämnde en uppbrunnen matarmotor här på forumet).

Som sagt, jag har ingen praktiskt erfarenhet (letar fortfarande efter den optimala lösningen och en installatör som vet vad han pratar om).

MVh
H
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

1: Då jag tänkar på att pelletsen faller ner i en brännkopp ser jag inte att brinnande ämne som har något vikt blir skjusat ur och är det utan vikt är det inget värme kvar i alla fall. Så jag skulle vilja påstå att skillnaden är ytterst minimal med brännkopp. Pratar vi dessa vågrätta rör är jag avsevärd mer osäker och kan fint förstå argumentet....

2: Varför är det bara övermatade som kan göra så? Blir det fel i matningen ser jag ingen skillnad i övermatat eller undermatat, går styrning en tur i skogen kvittar det ju....

Vad jag har sett är det ingen bra idé med optisk flamvakt, de verkar sotar igen men å andra sidan kan allt ju gå fel och letar man länga nog hittar man såklart alla möjliga fel.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Inlägg av xabre »

Hej!

Tack för info, men finns det idag någon brännare som kombinerar de tre punkterna nedan?

* Intern matningsskruv.
* "Riktiga" inställningar man enkelt kan ändra vid behov med full kontroll.
* Elektrisk tändning med varmluft.

Mvh
Henrik
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Janfire NH t.ex.

Edit: Ja, jag är partisk, jag tycker att brännaren fungerar kanonbra och jag skäms inte för att rekommendera den. Det finns somliga som har haft lite problem, enstaka har överdrivit problemen kraftigt men vad jag vet är alla kända problem lösta i nuläget.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Icecap skrev:1:
Vad jag har sett är det ingen bra idé med optisk flamvakt, de verkar sotar igen .

Vad är det som är fel med den iden?
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Icecap skrev:Janfire NH t.ex.

Edit: Ja, jag är partisk, jag tycker att brännaren fungerar kanonbra och jag skäms inte för att rekommendera den. Det finns somliga som har haft lite problem, enstaka har överdrivit problemen kraftigt men vad jag vet är alla kända problem lösta i nuläget.

Har NH också intern 45 graders matningsskruv?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Intern skruv: Ja!
45°: Nej, den ligger nästan vågrätt, 15-25° kanske.

Fel med optiska flamvakter: citat: "De verkar sota igen"
Och det är väl ingen idé att ha en igensotat flamvakt som ska rensas varje vecka eller hur?

Flamvakten som sådan kan vara besvärlig generellt sett, optisk är en bra idé om det inte var för att den sotar igen, alternativet är att mäta temperaturen i brännkoppen (så gör Janfire NH), det ställer ganska stora krav på sensorn men det sotar inte igen osv.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

xabre skrev:Hej!

Tack för info, men finns det idag någon brännare som kombinerar de tre punkterna nedan?

* Intern matningsskruv.
* "Riktiga" inställningar man enkelt kan ändra vid behov med full kontroll.
* Elektrisk tändning med varmluft.

Mvh
Henrik
Hej Henrik!

Jag vill påstå att Thermia har detta!
Den har internskruv, alla inställningar tillgängliga i menyer och elektrisk tändning eller glödhållning.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Icecap skrev:Intern skruv: Ja!
45°: Nej, den ligger nästan vågrätt, 15-25° kanske.
Vad är finessen med att den lutar och inte är vågrät?
Skriv svar