Rökfylld källare!!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
mackez
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 18:19
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Rökfylld källare!!

Inlägg av mackez »

Jag installerade mig en P20 igår med mindre roligt resultat.
Justerade in brännaren så den fick en startdos på ca 4dl.
Brännaren verkar ha svårt att tända och i natt så gjorde den tre försök att tända och vid sista försöket så var panna / skortsen fylld med gaser som antändes = massa rök i källaren.
VAd gör jag för fel?
För liten startdos?

Det sitter varmluftständning och 5.3 procesor i brännaren.
MVH
Marcus
Försöker idag bränna i en Pellx
Styrning med en Siemens PLC är på G
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Inlägg av NRG »

Jag har vid några enstaka tillfällen samma problem med min PX21. Har också 4 dl startdos. Det tänder faktiskt sämre sen jag bytte processor och fick senaste varianten med ny uppstartsrutin i Januari. Jag fick då öka strtdosen från 3 till 4 dl. Det hjälpte till och jag funderar på att öka ett snäpp till för att se om jag kan få bort det sista.
Som det är nu stannar brännaren för mig ca 1 gång/månad och då gärna i en av uppstarterna efter rengörning (dock inte första efter rengörnign).

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Highlander
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: fre 31 mar, 2006 00:21
Ort: Västerbotten

Inlägg av Highlander »

Har själv inte testat nån nyare än 5.3 och det verkar ju inte ha funkat NRG men jag tänkte att jag skulle dela med mig av följande info från KMP ändå.

Det som hänt sedan programversion 5.3 är att vi (KMP) gjort inställningen av fläkt i princip steglös. Med version 5.3 och äldre kan det vara lite pilligt att ställa spänningen bra. Potentiometern är väldigt känslig. Nu går den att ställa per volt.

Vi har även ändrat så att spänningen till fläkt under uppstartsfas samt nedsläckning går upp till inställt värde (i tidigare programvara går fläkten upp på max oberoende av inställt värde). Det blir därmed en mjukare uppstart (ifall du inte ställt spänningen till fläkt på max).

Man eliminerar även risken med att trånga pannor ej klarar svälja rökgaserna.

Version 6.2 - Som högst upp nämnda version med steglös inställning fläkt etc.

Version 7.0 - Som 6.2 fast kompatibel med både gammal och senare kretskortsmodell.

//Highlander
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
Highlander
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: fre 31 mar, 2006 00:21
Ort: Västerbotten

Inlägg av Highlander »

Kom just att tänka på en annan sak. Vilket tändelement har Du. Det ska tydligen ha provats lite varianter genom åren. Det som nu verkar att funka bäst (iaf vad jag tror) är "doppvärmarmodellen" på ~400W. Den känns enklast igen på att den har röda anlutningsstift. Finns en annan liknande modell på ~350W som har vita anslutningsstift.

//Highlander
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
mackez
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 18:19
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av mackez »

Highlander skrev:Kom just att tänka på en annan sak. Vilket tändelement har Du. Det ska tydligen ha provats lite varianter genom åren. Det som nu verkar att funka bäst (iaf vad jag tror) är "doppvärmarmodellen" på ~400W. Den känns enklast igen på att den har röda anlutningsstift. Finns en annan liknande modell på ~350W som har vita anslutningsstift.

//Highlander
Jag kör den vita varianten.
Men jag förstår inte varför elpatronen inte kan vara igång typ 10sek till för då är man rätt säker på att den startar..
MVH
Marcus
Försöker idag bränna i en Pellx
Styrning med en Siemens PLC är på G
mackez
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 18:19
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av mackez »

Nu startar brännaren som den ska.
Fick flytta elpatronen bak ca 15mm i det röret.
/MA
Försöker idag bränna i en Pellx
Styrning med en Siemens PLC är på G
Highlander
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: fre 31 mar, 2006 00:21
Ort: Västerbotten

Inlägg av Highlander »

Du har alltså bara flyttat tillbaks elementet 15mm i koniska röret och nu så verkar det fungera? Att så lite kan göra en sådan skillnad! Hoppas att det fortsätter att funka!
Kan se i Din signatur att Du har för avsikt att styra brännaren med en Siemens PLC istället för originalstyrningen. Vad är anledningen till det? Är det för att få till en bättre kontroll över inställningarna, kanske några x-tra funktioner? Verkar klart intressant, ser fram emot framtida inlägg där vi får höra hur det går!

//Highlander

Ps Vilken årgång är det på din brännare. Ds
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
mackez
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 18:19
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av mackez »

Highlander skrev:Du har alltså bara flyttat tillbaks elementet 15mm i koniska röret och nu så verkar det fungera? Att så lite kan göra en sådan skillnad! Hoppas att det fortsätter att funka!
Kan se i Din signatur att Du har för avsikt att styra brännaren med en Siemens PLC istället för originalstyrningen. Vad är anledningen till det? Är det för att få till en bättre kontroll över inställningarna, kanske några x-tra funktioner? Verkar klart intressant, ser fram emot framtida inlägg där vi får höra hur det går!

//Highlander

Ps Vilken årgång är det på din brännare. Ds
Styrningen på Pellx är väldigt primitiv och jag vill ha en styrning där jag har full kontroll. Många extrafunktioner finns redan i min styrning som tex loggning till PC mm.
Årsmodell 2000 har jag på min Pellx men med varmluftständning och 5.3 processor.
MVH
Marcus
Försöker idag bränna i en Pellx
Styrning med en Siemens PLC är på G
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... e6042ba7a4

"Jag har upptäkt att det är rätt kinkigt med justeringen av spiralen i den koniska röret ..min funkar bäst när spiralen inte är för långt framskjuten för den blockerar utgångshålet i så fall och att man justerar den koniska röret så att den träffar det stora hålet i brännarröret"
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Draken
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: fre 20 jan, 2006 03:15
Ort: Ljungbyholm

Inlägg av Draken »

Jag hade diverse startsvårigheter i början av min pelletskarriär.
Tillslut så vände jag mig till KMP som sa att startdosen skall vara så stor att den täcker hålet där tändspiralen blåser varmluften.
För högt drag i skorstenen ökar dessutom risken för gengassmällar.
Efter justeringen av startdosen så har min brännare aldrig missat.
På jobbet:
Panna: Generator 40 MW, Rökgasfläkt 230Kw
Brännare: 2 st 25 MW petro pulverbrännare
Hemma: Effekta 200 vve + KMP
KVP
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 17 apr, 2006 22:33
Ort: Värmland

Inlägg av KVP »

Min värsta gengassmäll i gamla pannan öppnade två dörrar, slängde en hink två meter fyllde källaren med sot. Man blir lite spak efter att sett en sådan puff. :? Blev mycket bättre efter byte av program som ändrade tändföljden.
Mitt pannrumsbygge tog lite extra fart efter detta.

Är inte heller riktigt nöjd med elektroniken. Funderar på att byta ut kortet och göra en egen med en PIC processor. Trimningen av skruven är väldigt okänslig och jag skulle vilja kunna fjärrstyra samt öka hysteresen.
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Inlägg av NRG »

KVP skrev:Min värsta gengassmäll i gamla pannan öppnade två dörrar, slängde en hink två meter fyllde källaren med sot. .................................................................................................................... Funderar på att byta ut kortet och göra en egen med en PIC processor. Trimningen av skruven är väldigt okänslig och jag skulle vilja kunna fjärrstyra samt öka hysteresen.
Förstår att du vill fjärrstyra med sådana smällar :P

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Highlander
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: fre 31 mar, 2006 00:21
Ort: Västerbotten

Inlägg av Highlander »

KVP skrev:Är inte heller riktigt nöjd med elektroniken. Funderar på att byta ut kortet och göra en egen med en PIC processor. Trimningen av skruven är väldigt okänslig och jag skulle vilja kunna fjärrstyra samt öka hysteresen.
I ver 6.2 och nyare skall "potarna" vara mindre känsliga. Så en "chippning" ev kunna lösa något av problemen.
Det som som också ska vara ändrat är att spänningen till fläkt under uppstartsfas samt nedsläckning går upp till inställt värde (i tidigare programvaror går fläkten upp på max oberoende av inställt värde). Det blir därmed en mjukare uppstart (ifall man nu inte ställt spänningen till fläkt på max).
Man eliminerar även risken med att trånga pannor ej klarar svälja rökgaserna.

Fick en lista av KMP på vad som skiljer versionerna åt. Listan finns i en tråd som heter "Processorbyte", om Du nu inte redan sett den.

//Highlander
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
KVP
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 17 apr, 2006 22:33
Ort: Värmland

Inlägg av KVP »

Jepp läste tråden. Har god kontakt med min leverantör och vi diskuterar mycket. Har även fått chema till elektroniken då jag tänkte hänga på yttre larm men det har heller ännu inte gjorts.

Jag har V 5.3 efter senaste bytet, har haft en del olika versioner.
Tändningen är faktiskt bättre i denna. Som vanligt har man många ideer men sällan tid. Skulle kunna programmera en egen krets men känner inte processorn och har inga bra asemblerare.

Min senaste tanke är faktiskt att hänga en yttre historia som "simulerar" de temperaturer jag vill och på så sätt ändra start och stopptemperatur och även kunna slå av den periodvis.
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
KVP
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 17 apr, 2006 22:33
Ort: Värmland

Inlägg av KVP »

Glömde att den även är känslig för påstrålad effekt vid 1950Khz och ca 10W med antennen ca 20M därifrån. Alla andra frekvenser klarar den och även med högre effekt.
Missar att detektera noll-genomgången och fläkten stannar.
Undrar om den skulle ha klarat ett EMC prov :?
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
Skriv svar