Panntemperatur

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
pal
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: lör 22 apr, 2006 17:09
Ort: Stockholms län.

Panntemperatur

Inlägg av pal »

Hej
Jag har fått min PX21 installerat igår och har en nybörjar fråga.
När man ställer in panntemperaturen på brännaren,vad är det lägsta och högsta?Jag märker nämligen ingen skillnad,jag har vridit den helt åt vänster andå går pannan upp till 83C.

Tacksam för svar

M.V.H Pal :?:
KMP PX21 på en gammal gjutjärnspanna från Prestoverket årsmodell 1965.
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Inlägg av NRG »

Låter konstigt. Min ligger och jobbar lägre än så (startar vid ca 65 grader) och den är då inte i botten.

Du skulle kunna ha dålig kontakt mellan sensorn och tanken. På min panna är brännaren kopplad via den gamla regleringen för oljebrännaren och om den då är ställd till att bryta vid 83 grader kommer den att stanna KMP utrustningen då. Nu vet jag ju inte hur ditt system är kopplat?

Dålig kontakt mellan sensor och tank verkar inte vara helt ovanligt, jag veet fler som haft det! Installatören borde kollat det innan de lämnade, be dem fixa, det är deras jobb som du betalat för :twisted: !

Lycka till!

NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
KVP
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 17 apr, 2006 22:33
Ort: Värmland

Inlägg av KVP »

Kan det vara en kombination av fel?

För din del verkade det som du inte kan ändra temperaturen. Då funderar jag på om givaren inte är rätt placerad eller har riktig bra kontakt med dykarröret. (eller trasig)
Om installatören har tagit spänningen från samma som gick till oljebrännaren så kommer oljebrännartermostaten bryta allt när den kommer upp i temperatur. Det här är alltså helt fel.
Det man gör är att ställa denna på max eller ännu bättre koppla ur denna del av termostaten.
Endast den andra halvan som är ett övertemperaturskydd skall vara kvar i strömkretsen.

Alltså givare kallar hela tiden på mer värme, pannan har en annan termostat som bryter brännaren.
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Inlägg av NRG »

KVP skrev:Kan det vara en kombination av fel?

För din del verkade det som du inte kan ändra temperaturen. Då funderar jag på om givaren inte är rätt placerad eller har riktig bra kontakt med dykarröret. (eller trasig)
Om installatören har tagit spänningen från samma som gick till oljebrännaren så kommer oljebrännartermostaten bryta allt när den kommer upp i temperatur. Det här är alltså helt fel.
Det man gör är att ställa denna på max eller ännu bättre koppla ur denna del av termostaten.
Endast den andra halvan som är ett övertemperaturskydd skall vara kvar i strömkretsen.

Alltså givare kallar hela tiden på mer värme, pannan har en annan termostat som bryter brännaren.
Jag vet inte om du tolkat mig fel KVP, men min tolkning är samma som din!
Dålig kontakt med pannan ger att den alltid vill värma, men något måste bryta vid 83 grader, vad är det? Det kan vara oljebrännarens termostat. Det som händer om den står på 83 grader är väl att spänningen till pelletsbrännaren bryts då 83 nås (dvs brännaren stannar helt och fläkten kör inte slutförbränningsdelen som den ska). Min panan är kollplad så och termostaten är uppskruvad på max (vilket bekymrat sotaren vid hans besök.....ojoj, så högt ska den väl inte stå säger han).

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
pal
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: lör 22 apr, 2006 17:09
Ort: Stockholms län.

Panntemperatur

Inlägg av pal »

Tackar för svaren.
Har ringt installatören,lovade komma och kolla.
Ska återkomma senare.
pal
KMP PX21 på en gammal gjutjärnspanna från Prestoverket årsmodell 1965.
pal
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: lör 22 apr, 2006 17:09
Ort: Stockholms län.

Panntemperatur

Inlägg av pal »

:D Allt ok.
Han var här och bytte givaren,nu funkar allt som det ska.

Tack.
KMP PX21 på en gammal gjutjärnspanna från Prestoverket årsmodell 1965.
Skriv svar