Pelletsbroms till p20?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
david.of
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 11 mar, 2006 16:53
Ort: Ådalen

Pelletsbroms till p20?

Inlägg av david.of »

Hur många som kör med P20 har pelletsbroms i stupet? Körde igång brännaren för första gången igår , och märkte att ibland ramlar det någon enstaka pellets rakt igenom ner i botten på pannan. Till saken hör att jag har bytt brännarrör och idag då jag kollade på det gamla sitter det en broms i det. Gör det stor skillnad om man skruvar dit den?
Mvh David
Calmar v33 + kmp p20 -99
Lager
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 10:22
Ort: Umeå

Inlägg av Lager »

För mig var det stor skillnad!

Inte bra med pellets som ramlar raktigenom som ligger och pyr i botten.
I värsta fall kan det ju bli mycket gengaser eller tjärprodukter.

Men något som förbryllar mig är att du pratar om brännarröret??
Sitter inte din broms i "fallröret" eller sitter det som tex. Viking BIO som en liten vipplucka??
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
david.of
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 11 mar, 2006 16:53
Ort: Ådalen

Inlägg av david.of »

I gamla brännarröret sitter det som en liten vipplucka strax under stosen som ansluter till fallröret. I det nya sitter det igenting. Ska jag flytta över den gamla luckan måste jag dela på brännaren igen , samt borra upp skruvhål för att fästa luckan. Sitter din broms i fallröret?
Mvh David
Calmar v33 + kmp p20 -99
pal
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: lör 22 apr, 2006 17:09
Ort: Stockholms län.

Inlägg av pal »

Med mitt PX 21 fanns det två olika pelltsbroms ett till fallröret ett till brännarröret.
Använder dock ingen av dem.
mvh Pal
KMP PX21 på en gammal gjutjärnspanna från Prestoverket årsmodell 1965.
david.of
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 11 mar, 2006 16:53
Ort: Ådalen

Inlägg av david.of »

Har nu installerat den gamla bromsen. En klar förbättring blev det men det är fortfarande någon enstaka pellets som ramlar rakt igenom. Någon som har något förslag på hur jag skall lösa det?
Mvh David
Calmar v33 + kmp p20 -99
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Har faktiskt inte tänkt på om det sitter någonting som bromsar i fallröret på min P20. Däremot satt det en bromsplåt längst fram i brännarröret, som skulle hindra pellets att falla ut. Tog dock bort den för att minska askmängden i röret litet grand. Nu faller det ut en del pellets, men det gör inget, för askutrymmet är så litet, att de bara ligger och glöder framför brännarröret.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Skriv svar