Tändelements placering i röret på Pellx mm.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Stefan
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 00:32
Ort: Utanför Eslöv i Skåne

Tändelements placering i röret på Pellx mm.

Inlägg av Stefan »

Hej.
Har precis bytt till den nya kraftigare sorten brännarrör på garantin och har lite problem med tändningen.
Jag har fått skruva upp startdosen något för att den ska tända men det resulterar i att när den väl har tänt till slut brinner det väldigt kraftigt när den går in i driftsfasen och tills hela startdosen är uppbränd.

Därför undrar jag!
Hur ska tändelementet sitta i Pellex brännaren från -02 för att den ska tända bäst?
Ska den sitta långt in eller fram i det koniska röret?
Ska det koniska röret passa och sticka ut i brännarröret?
Mitt centererar inte med det hålet.

Någon mer som bytt till det nya kraftigare brännarröret på garantin?


Hoppas på hjälp
Pellx 20Kw brännare årsmodell 2002
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Det här skrev jag på en tidigare tråd ..

"Jag har upptäkt att det är rätt kinkigt med justeringen av spiralen i den koniska röret ..min funkar bäst när spiralen inte är för långt framskjuten för den blockerar utgångshålet i så fall och att man justerar den koniska röret så att den träffar det stora hålet i brännarröret"

kolla in tråden http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... ht=element

eller använd sökfunktionen
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Inlägg av NRG »

Jag håller med notti. Det är viktigt att hålet inte blockeras. Luftflödet kan begränsas på två sätt (minst). Det ena är om allt är för långt framskjutet så att hålet täpps till, det andra är om glappet mellan tändspiralerna inte är stort nog. Det ska vara ca 6 mm, men har en tendens att krympa med åldern på tändelementet.

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Skriv svar