KMP px21 stannar med röd diod

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Fredrik Theander
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 03 mar, 2005 18:41

KMP px21 stannar med röd diod

Inlägg av Fredrik Theander »

Hejsan

Min kmp bränanre stannar numera då och då med röd diod lysande. Sen är dte bara att starta om den så går den att antal dagar eller veckor igen. MEn röd diod verkar ju vara ett summa fel för ett antal olika fel? fotocellen,flamvakten och om den inte tänder? kan man på något sätt få reda på vad det är som gör att den slår ut?
knutte
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: lör 23 apr, 2005 23:44
Ort: Mariestad

Re: KMP px21 stannar med röd diod

Inlägg av knutte »

Fredrik Theander skrev:Hejsan

Min kmp bränanre stannar numera då och då med röd diod lysande. Sen är dte bara att starta om den så går den att antal dagar eller veckor igen. MEn röd diod verkar ju vara ett summa fel för ett antal olika fel? fotocellen,flamvakten och om den inte tänder? kan man på något sätt få reda på vad det är som gör att den slår ut?
Hur stor är din startdos?

(Starta om brännaren och låt pelletsen rinner ner i hink eller decilitermått och mät startdosen)
knutte
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: lör 23 apr, 2005 23:44
Ort: Mariestad

Re: KMP px21 stannar med röd diod

Inlägg av knutte »

Fredrik Theander skrev:Hejsan

Min kmp bränanre stannar numera då och då med röd diod lysande. Sen är dte bara att starta om den så går den att antal dagar eller veckor igen. MEn röd diod verkar ju vara ett summa fel för ett antal olika fel? fotocellen,flamvakten och om den inte tänder? kan man på något sätt få reda på vad det är som gör att den slår ut?
Hur stor är din startdos?

(Starta om brännaren och låt pelletsen rinner ner i hink eller decilitermått och mät startdosen)
Staffan
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 17 mar, 2006 16:17

Inlägg av Staffan »

Kan bara konstatera att det också hände mig en gång i förra veckan. Brännaren var helt tom på pellets, men när jag körde skruven separat så var det inte något hinder eller brist på pellets där. Startade om och den fungerade som den skulle.

Staffan
Panna Focus-Eco-20 2005
KMP PX21 brännare 2005
KMP PF400 förråd
110 kvm i två plan, byggår 1909/1967, 20 m kulvert fr pannan till bostadshuset m isolering fr 1960-talet. Förbrukning ca 8 ton/år.
Sydhallands inland
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Hej Staffan!
Om du har en för brant lutning på skruven så kan du få luftfickor i skruven. Kolla så att skruven har en mindre lutning än 45 grader.
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Inlägg av NRG »

Karla1 skrev:Hej Staffan!
Om du har en för brant lutning på skruven så kan du få luftfickor i skruven. Kolla så att skruven har en mindre lutning än 45 grader.
Jag har misstänkt just detta då jag råkade ut för precis samma sak efter att ha låtit nivån i förrådet gå ner till tomt för lite rengörning. Efter detta så stannade brännaren titt som tätt ett tag. Ska bli intressant att se hur det ser ut nu efter en vecka i orienten! (På väg hem, 10.000 m höjd, nyss passerat Uralbergen!)

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Här finns manualen där detta med röd diod behandlas

http://www.kmp-ab.se/Filer/admin_manual ... 0lores.pdf
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Skriv svar