Många bekymmer med px21

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
tobiash
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 26 sep, 2006 08:12
Ort: Västerbotten

Många bekymmer med px21

Inlägg av tobiash »

Nu har jag snart bytt de mesta delar som kmp hänvisat skulle vara fel. Brännaren har varit mycket okonsekvent, startar och värmer 1-2 grader för att sedan stanna och Vänta på ny startsignal från tempgivaren.
Hysteresen har också varit mycket ojämn ibland 12-15 grader senare 15-17 grader. (jag har ett "chip" som skall vara 20 grader)

Samt en del andra fel som troligen berodde på felaktigt chip.

Som ni förstår så börjar jag misströsta, det verkar inte vara särskilt bra grejer de KMP säljer, i alla fall inte den här brännaren.
Finns det fler där ute som har problem?

Hu mycket skall det Strula innan de tar tillbaka brännaren?

Delar som bytts
Chip 20 grader 2ggr
Processor 1ggr
tempgivare 1ggr
ctc 265-74 med Px21 85+85m2
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Re: Många bekymmer med px21

Inlägg av notti »

tobiash skrev:Nu har jag snart bytt de mesta delar som kmp hänvisat skulle vara fel. Brännaren har varit mycket okonsekvent, startar och värmer 1-2 grader för att sedan stanna och Vänta på ny startsignal från tempgivaren.
Hysteresen har också varit mycket ojämn ibland 12-15 grader senare 15-17 grader. (jag har ett "chip" som skall vara 20 grader)

Samt en del andra fel som troligen berodde på felaktigt chip.

Som ni förstår så börjar jag misströsta, det verkar inte vara särskilt bra grejer de KMP säljer, i alla fall inte den här brännaren.
Finns det fler där ute som har problem?

Hu mycket skall det Strula innan de tar tillbaka brännaren?

Delar som bytts
Chip 20 grader 2ggr
Processor 1ggr
tempgivare 1ggr
Vad har du för panna ? ..har du fria rökvägar ? ..har du panna med turbolatorer ? ..har din brännare /pannrum friskluft ? ..kanske för dåligt drag och då blir röken kvar i brännaren /pannan och då kan inte flamvakten se lågan ..sitter tempgivaren i dykrör eller på annat sätt har bra kontakt med omgivande metallmantel

Förövrigt så är du nog den enda just för tillfället som har problem med KMP´s brännare och KMP´s brännare är en enkel BRA brännare som sällan stular nu för tiden ..förr var det lite barnsjukdommar med tändelementen men nu är ju dom utbytta till en typ som funkar ..erfarenheten säger mig att om man inte får en PX20 eller PX21 att funka så får man inte någon annan brännare att funka heller
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
tobiash
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 26 sep, 2006 08:12
Ort: Västerbotten

Inlägg av tobiash »

Jo motdragslucka finns och mätt draget, öppen friskluftventil som skall vara nog stor, tempgivaren sitter fast i dykrör.

Det verkar konstigt att den skulle bete sig som den gör, men det är sanningen.

Vad jag vet så är det inte andra faktorer som skulle kunna vara fel på förutom något i brännaren!
men....
ctc 265-74 med Px21 85+85m2
Skriv svar