Pannlucka och stos CTC1100 + PX21

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
skruven2006
Prima virke
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 25 okt, 2006 13:14
Ort: Göteborg

Pannlucka och stos CTC1100 + PX21

Inlägg av skruven2006 »

Håller på att förbereda installationen av PX21:an (den har inte levererats ännu).
Förrådet är färdigbyggt så nu har turen kommit till att ta upp hålet i luckan (?) där det nu sitter en oljebrännare.

Men.....!
Det befintliga hålet är 110mm, men jag har för mig att PX21:an behöver typ 170mm åtminstone.

Hur stort ska hålet vara? Är det någon som har uppgifter på det?

Som jag har förstått det hela så kommer en form av stos (i gjutjärn??) att sitta fast på luckan och i den trycker man in PX21:an.
Rätt eller fel?

Ska stosen peka ut mot rummet eller in i pannan???

//D
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Re: Pannlucka och stos CTC1100 + PX21

Inlägg av notti »

skruven2006 skrev:Håller på att förbereda installationen av PX21:an (den har inte levererats ännu).
Förrådet är färdigbyggt så nu har turen kommit till att ta upp hålet i luckan (?) där det nu sitter en oljebrännare.

Men.....!
Det befintliga hålet är 110mm, men jag har för mig att PX21:an behöver typ 170mm åtminstone.

Hur stort ska hålet vara? Är det någon som har uppgifter på det?

Som jag har förstått det hela så kommer en form av stos (i gjutjärn??) att sitta fast på luckan och i den trycker man in PX21:an.
Rätt eller fel?

Ska stosen peka ut mot rummet eller in i pannan???

//D
Vet inte på rak arm hur stort hålet för brännaren ska vara men ring till KMP och hör .. http://www.kmp-ab.se/index.asp?meny=hem och stosen ska peka ut i rummet och stosens uppgift är att flytta brännaren ut ur förbränningsrummet för att lågan från brännaren inte ska slå imot bakväggen på pannan.

ps: ett tipps till dig som har CTC1100 är att skruva bort plåten uppepå pannan där elpatronerna sitter för att kolla så att dom inte läcker ..det är visst ett väldigt kännt vanligt fel på CTC1100 att elpatronerna läcker och då rostar pannan sönder på väldigt kort tid ..men kom ihåg att stänga av strömmen till pannan innan du öppnar luckan
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
MP XP 21
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 21:04
Ort: Hörby

Inlägg av MP XP 21 »

Jag kan fixa lucka till dej i stål om du vill. Stussen skall sitta utåt.
ctc 1200-01, shuntaut Bentone
Kmp-px21-05 proc 2v7.3-D20
elptr 15 kwv
Rör i skorsten 113 mm, 11,0 meter
för,mod, 200-liters fat
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Hålet skall vara ca 158-160mm då röret är ca 156-157mm.

Komihåg att även tänka på att försöka montera en isoleringsplatta på insidan av luckan av typ eldfast boardskiva. Finns 25mm tjocka som tål ca 1800 grader. Då slipper du få höga strålningstemperaturer mot luckan som vidare vandrar ut i brännarens kropp. Om du har tillgång så tillverka en ca 2mm tunn plåt som sedan kan skydda samt hålla isoleringen på plats. Plåten blir då som luckans form plus hålet för brännarens genomföring.

När du sedan monterar brännaren så försök att få brännarrörets framkant ca 20- 30 mm in i eldstaden.

Se även bildexempel på två av installationer jag gjort.
PX21 är min egen brännare.
Bild
Bild
Skriv svar