Missnöjd med förbrukning KMP

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Beppo
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 23:10
Ort: Nossebro
Kontakt:

Missnöjd med förbrukning KMP

Inlägg av Beppo »

Jag fick installerat en PX21 i min Nibe City VX i September och den har gått kanonbra. Inga problem där.

Däremot så är jag lite fundersam över förbrukningen av pellets. Jag kör Laxå 8or. Startdosen är 3,5-4dl.

Under September drog den ca 1säck/dag skulle jag tro och nu med 10grader ute och en kåk på 1,5plan med källare så tar den runt 1,5säck/dag. Jag tycker detta verkar lite mycket. Det är ju inte ens kallt ute än. Däremot är det ju jäkligt fuktigt. Kan det vara en bidragande orsak?

85 grader har jag 1m ner i skorstenen vid fulfart och ca 80 vid lågfart. Jag skulle ju kunna stoppa i fler turbolatorer i pannan då jag från början körde utan och har nu stoppat i 2 av 6 och märkte av en liten minskning i förbrukning. Men hur lågt bör jag gå i rökgastemp? Inte lägre än nu helst även om 65 skall vara det magiska nummret.

Kan jag mixtra med pottarna och minska matningen? Lågan brinner med en fin ljusgul låga nämligen och det verkar bra vad jag har förstått?

All hjälp mottages tacksamt.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Väte och blåst kostar MYCKET pellets!

Gå ut en regnig dag där det blåsar och kolla hur det är att hålla värmen, gör det samma en dag med -10°C, stiltje och sol......

Jag vet när det är lättast att hålla värmen och det är inte när det är kallt om man ska välja på dessa alternativ.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
mackee
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: fre 22 sep, 2006 12:21
Ort: Småland

Jag

Inlägg av mackee »

Skulle nog vilja instämma med föregående talare.
KMP PX21 -06, Norahammar 2000 -66 med 115 l vvb. T.A.C 2112, Grundfos ALPHA2. 140+90m2 Byggt -43.
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Re: Missnöjd med förbrukning KMP

Inlägg av Krister »

Beppo skrev:Jag fick installerat en PX21 i min Nibe City VX i September och den har gått kanonbra. Inga problem där.

Däremot så är jag lite fundersam över förbrukningen av pellets. Jag kör Laxå 8or. Startdosen är 3,5-4dl.

Under September drog den ca 1säck/dag skulle jag tro och nu med 10grader ute och en kåk på 1,5plan med källare så tar den runt 1,5säck/dag. Jag tycker detta verkar lite mycket. Det är ju inte ens kallt ute än. Däremot är det ju jäkligt fuktigt. Kan det vara en bidragande orsak?

85 grader har jag 1m ner i skorstenen vid fulfart och ca 80 vid lågfart. Jag skulle ju kunna stoppa i fler turbolatorer i pannan då jag från början körde utan och har nu stoppat i 2 av 6 och märkte av en liten minskning i förbrukning. Men hur lågt bör jag gå i rökgastemp? Inte lägre än nu helst även om 65 skall vara det magiska nummret.

Kan jag mixtra med pottarna och minska matningen? Lågan brinner med en fin ljusgul låga nämligen och det verkar bra vad jag har förstått?

All hjälp mottages tacksamt.
1,5 säck/dag låter väl inte så mycket på 1 1/2 plan + källare.

Ljusgul låga skall den ju vara men för perfekt justering så krävs rökgasinstrument. Om lågan är ljusgul och röken är i princip osynlig så skulle jag inte röra justeringen utan att ha rökgasinstrument med i matchen.

När det gäller rökgastemperatur så har jag fått för mig att om du har motdragslucka som blandar ut rökgaserna med torr pannrumsluft så minskar du risken för kondens och då borde man kunna sänka rökgastemperaturen ytterligare utan risk för kondens. OBS! Jag kan ha förstått fel. Hursomhelst ger en motdragslucka jämnare drag genom pannan = bättre förbränning = högre verkningsgrad = mindre förbrukning. Så har du ingen sådan så skall du nog börja med det.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Inlägg av xabre »

Jag kör lätt runt 2 säckar om dagen redan... och det är i Limhamn i Skåne med en temp just nu på ca 9 på dagen och 5 på natten. Huset är förvisso från 1915 men enbart på 120 kvm och vinden är tilläggsisolerad. Utrustning enligt nedan.
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
Staffan
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 17 mar, 2006 16:17

Inlägg av Staffan »

Och jag fyller på 350-400 liter pellets var nionde dag just nu, för ett hus på 110 kvm, ursprungligen byggt 1909, moderniserat på 60/70-talet. Men jag har också en kulvert, ca 20 m lång från pannrummet till huset, byggd på slutet av 60-talet med garanterat stora förluster.

När det blir kallare, för det blir det väl även om det är svårt att tro det just nu med dagtemperaturer på 10-13 grader och på natten sällan under åtta, så är åtgången 3 säckar per dygn.
Panna Focus-Eco-20 2005
KMP PX21 brännare 2005
KMP PF400 förråd
110 kvm i två plan, byggår 1909/1967, 20 m kulvert fr pannan till bostadshuset m isolering fr 1960-talet. Förbrukning ca 8 ton/år.
Sydhallands inland
Beppo
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 23:10
Ort: Nossebro
Kontakt:

Verkar inte så illa då

Inlägg av Beppo »

då kanske det inte är så illa som det verkar. Hade för mig det där med fukt var en stor faktor speciellt i samband med blåst.

Då kör jag vidare och får väll kolla helårsförbrukningen i september nästa år.

Kan en shuntautomatik vara en god investering?
mackee
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: fre 22 sep, 2006 12:21
Ort: Småland

Inlägg av mackee »

De brukar säga att det sparar 1000kr per år, mellan tummen och pekfingret.
KMP PX21 -06, Norahammar 2000 -66 med 115 l vvb. T.A.C 2112, Grundfos ALPHA2. 140+90m2 Byggt -43.
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Inlägg av xabre »

Kommer garanterat bränna 3 säckar om dygnet när det blir kallt... vilket idag ger en kostnad på ca 140 spänn om man kör småsäck (och snart även för bulk eftersom pelletsmånglarna höjer priset hela tiden). Detta är ungefär samma kostnad som vi hade förra året då vi körde elpatron för hela slanten. Kort sagt, pellets har blivit en bluff som inte lönar sig ett skit! :evil:
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Inlägg av thomasx »

xabre skrev: Kort sagt, pellets har blivit en bluff som inte lönar sig ett skit! :evil:
Ja, de e tur att man redan tjänat in sin brännare :) Då har man i alla fall inte förlorat nåt...

Jag tycker inte heller att 1,5 säck låter så mycket. Det är ungefär vad jag drar också med mitt oisolerade hus från 1908 på 250 kvm i Göteborg. Det är förvisso ganska lite, men då är bara halva huset uppvärmt och jag bor själv.

Hejhej

Thomas
Gute
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 09 nov, 2006 20:28
Ort: Gotland

Inlägg av Gute »

1,5 säck låter mycket. Kolla motdragsluckan där vikten ska vara 30 mm från den lilla tjockare markeringen på armen.
Jag kör med alla spiralerna i och har då en rökgas på 175 med 10 m 100 mm rör i skorstenen. Jag tar ut 12 Kw och kör bara på hög fart mellan temp 62-72 för att minska strålningsvärmen. Vid kallare väder byter jag till ett 20 graders chip och höjer till 60-80.
Brännaren är ju inte nåt under av ingenjörskonst precis. En display med fläkt hastigheten hade ju varit bra så att man slapp mät på kortet för att få bra koll.
KMP sa 185 volt true RMS men det är för lågt i min panna.
Fick installatören att rökgasmäta och det gav 84,9 % osotat med kulingvind ute så luckan slog som en maracas.
Bränner just nu en säck om dan på 1,5 plan och ca: 225 kvm (20,5 gr) + 90 källare (19 gr)
Jag har däremot problem med det nya pelletsförådet som pelletsen inte vill trilla ner i. När det är tre säck kvar blir matningen ojämn med risk för tjyvstopp om det blåser mer än motdraget klarar (ca 20 m/s)
Har krävt att få ett fungerande förråd vilket jag anser att jag betalat för.

Hej på er!
Per
mackee
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: fre 22 sep, 2006 12:21
Ort: Småland

Inlägg av mackee »

Jag reagerade över att min fläkt varierade 6 volt under mina loggningar. Ringde istallatören som pratade med kmp. Det visar sig att fläkspänningen står i propotion till nätspänningen som variera 6volt hos mig, där av varierande spänning på fläkten.
Lite mycket tycker jag, borde påverka verkningsgraden. Finns de som har 10 volt i diff på nätet.
Ingen inovation på elektroniken där inte!?
KMP PX21 -06, Norahammar 2000 -66 med 115 l vvb. T.A.C 2112, Grundfos ALPHA2. 140+90m2 Byggt -43.
Skriv svar