Temp.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
elfen
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 08 sep, 2006 17:22
Ort: Norrköping

Temp.

Inlägg av elfen »

Hej.
Jag undrar vad ni har stopptemp på era KMP PX21.
Själv har jag 82grader och start vid cirka 70grader.
Jag tycker det går åt mycket pellets i mitt lilla och
välisolerade hus,kan det bero på liten tempskillnad mellan
start och stopp,och därmed många starter om dygnet?
KMP PX21
TMV Compact 900
Shuntautomatik med utegivare.
Tigex 25
mackee
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: fre 22 sep, 2006 12:21
Ort: Småland

Hej

Inlägg av mackee »

Jag hade ca 25 till 27 starter per dygn med den hysteresen. Jag körde med 80 grader som stopp temp och den startade vid ca 70 grader. Och detta med endast fulleffektläge aktivt. Detta loggade jag under några dygn.

Nu kör jag med 20 graders hysteres och både hel och halv effektläge.
Detta resulterade i ca 12 till 15 starter per dygn.
Lite färre när det blir kallt. Har fått för mig gångtiden blir längre då.
Jag ska logga brännaren några dygn framöver och kan återkomma då jag inte har gjort detta sedan nya chipet samt aktivering av halveffektläget.

Däremot har jag inte märk av någon skillnad på förbrukningen.
Ska tilllägga att jag ej har mätt upp brännaren med instrument sen aktiveringen av halveffektläget.
KMP PX21 -06, Norahammar 2000 -66 med 115 l vvb. T.A.C 2112, Grundfos ALPHA2. 140+90m2 Byggt -43.
elfen
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 08 sep, 2006 17:22
Ort: Norrköping

Inlägg av elfen »

Tack.
Det vore hyggligt om du hör av dig så jag vet om dina åtgärder
hjälper. Som det ser ut med min förbrukning så hade det varit
bättre att behålla oljan, åtminstone ekonomiskt.
Tilläggas bör att brännaren fungerar kanon och är proffsigt inställd
med hjälp av både sotarmästare och installatör.
Förövrigt eldar jag med menovapellets om det nu spelar någon roll.
KMP PX21
TMV Compact 900
Shuntautomatik med utegivare.
Tigex 25
mackee
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: fre 22 sep, 2006 12:21
Ort: Småland

Inlägg av mackee »

Vad ligger du på i förbrukning då?
KMP PX21 -06, Norahammar 2000 -66 med 115 l vvb. T.A.C 2112, Grundfos ALPHA2. 140+90m2 Byggt -43.
elfen
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 08 sep, 2006 17:22
Ort: Norrköping

Inlägg av elfen »

Hittills ungefär 1 1/2 säck per dygn med den den här utetempen,
hur ska det bli vid 20-?
KMP PX21
TMV Compact 900
Shuntautomatik med utegivare.
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Om du läser de andra trådar om "högt förbruk" vill du upptäcka att det är som att gå ut själv. Vilken dag kan du lättast hålla värmen av dessa två:
1: Regnig, ordentlig blåsig, +7°C.
2: Torrt, stiltje, sol, -15°C

Jag har abs. lättast att hålla mig varm vid alternativ 2 och det är likadan med husen.

Vädret har sugit enormt med värme vid regn och blåst och så länge du har en ordentligt inställd brännare och en hyfsat effektiv panna lär du släppa en del lindrigare undan med pellets än med olja rent ekonomisk.

men såklart, är det -20°C och blåsar av bara fan kommer det att kosta, vara sig det är olja eller pellets eller el.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
mackee
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: fre 22 sep, 2006 12:21
Ort: Småland

Inlägg av mackee »

Tack.
Det vore hyggligt om du hör av dig så jag vet om dina åtgärder
hjälper.
Hej

Jag har gått tillbaka och kör bara på fulleffektläge nu. Förbrukningen sköt ihöjden med ej trimmad brännare. Installatören kommer ev. i mon. Ska nog bara köra på fulleffekt då rökgaserna blev lite låga vid halveffekt.
Jag kan återkomma när den är trimmad och jag har loggat antal starter med fulleffekt och 20grader hysteres.
Kan ta nån vecka eller två innan jag har fått tummen ur. :wink:

Jag vet inte vilken vattenmängd min panna har, men det är ju något man ska beakta oxå vid antalet starter? En viss mängd vatten kan ju bara lagra ett viss mäng energi!?

Någon som har uppgifter föresten på en Norrahammar 2000?!
KMP PX21 -06, Norahammar 2000 -66 med 115 l vvb. T.A.C 2112, Grundfos ALPHA2. 140+90m2 Byggt -43.
Gute
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 09 nov, 2006 20:28
Ort: Gotland

Inlägg av Gute »

Hej,

Kolla motdragsluckan där vikten ska vara 30 mm från den lilla tjockare markeringen på armen.
Jag kör med alla spiralerna i och har då en rökgas på 175 med 10 m 100 mm rör i skorstenen. Jag tar ut 12 Kw och kör bara på hög fart mellan temp 62-72 för att minska strålningsvärmen. Vid kallare väder byter jag till ett 20 graders chip och höjer till 60-80.
Brännaren är ju inte nåt under av ingenjörskonst precis. En display med fläkt hastigheten hade ju varit bra så att man slapp mät på kortet för att få bra koll.
KMP sa 185 volt true RMS men det är för lågt i min panna.
Fick installatören att rökgasmäta och det gav 84,9 % osotat med kulingvind ute så luckan slog som en maracas. Han ska mäta om när det inte blåser. Annars var det
UCO 766 ppm
CO2 8,5%
O2 12,2%
lamda 2,4
qA 15,1
RTMP 199 osotat
CO 320 ppm
Bränner just nu en säck om dan på 1,5 plan och ca: 225 kvm (20,5 gr) + 90 källare (19 gr)
Jag har däremot problem med det nya pelletsförådet som pelletsen inte vill trilla ner i. När det är tre säck kvar blir matningen ojämn med risk för tjyvstopp om det blåser mer än motdraget klarar (ca 20 m/s)
Har krävt att få ett fungerande förråd vilket jag anser att jag betalat för.

Någon som fått sitt bytt?

Per

City VX
PX21
Billman shunt
Noeva pellets
mackee
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: fre 22 sep, 2006 12:21
Ort: Småland

Inlägg av mackee »

Nä har inte tänkt på det, men nu när du säger det så brukar jag få knuffa ner pelletsen från kanterna. typ när det är ca 2 säckar kavr. Den ligger på vägen till tvättstugan, så jag brukar knuffa ner det sista när jag passerar. Och tvättar gör jag ju ofta.... :lol:
KMP PX21 -06, Norahammar 2000 -66 med 115 l vvb. T.A.C 2112, Grundfos ALPHA2. 140+90m2 Byggt -43.
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Inlägg av xabre »

Har också exakt 82 --> 70 grader på min UNO/px21. Kan ju dock skjutas uppåt och lite nedåt genom att vrida på temp-potentiometern på brännaren. Tror någon hade sett att KMP eventuellt hade ett annat chip för körning mot ack-tank också. Skulle då eventuellt vara med större hysteres.

mvh
H
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
Skriv svar