Strömbrytaren på Pellx är billig skit...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Pelleplutt
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 11:34
Ort: Oedeshoeg, nära Vättern

Strömbrytaren på Pellx är billig skit...

Inlägg av Pelleplutt »

Har haft problem med min pellx-brännare till och från, den har småjävlats genom startvägran, ideliga omstarter och avstängningar mitt i uppvärmningsfasen. Har provat diverse rengörningar av kretskort och givare utan bättre resultat. Av en händelse mätte jag på själva strömbrytaren på manöverplåten som sitter med en dålig konstruktion mot ett par kabelskor på kretskortet, den visade lite väl hög resistans för att vara just en brytare. Tänkte att den är säkert full av damm, oxider och skit då det är den billigaste av billiga sorter.
Gick till Elfa och köpte en riktig (och dyr) vippbrytare som är damm- och fuktskyddad, borrade ett nytt hål i manöverplåten och lödde dit kablar mellan kabelskorna och brytaren. Nu funkar allt perfekt igen. Har ni liknande symtom på era brännare, kan det vara skit och oxider på något olämpligt ställe - elektronik är ju väldigt känsligt ibland.
Nibe Alpha Keram med PellX 02 och två ack-tankar.
Renoverad Janfire flex-A står som reserv.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Detta är ett kännt fel :wink:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
hottuna
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: fre 11 mar, 2005 09:32
Ort: Skurup, södra Skåne

Inlägg av hottuna »

Kan bara hålla med.

Själv kör jag med byglad brytare och använder microbrytaren i svängarmen mellan panna och brännare som on off.

Vi är i alla fall två till som haft liknande problem.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=4222

Vilket Elfa nummer var det du använde?
Lite nyfiken på din lösning.

/Rikard
(-96 Focus-TMV Compact 2000) (-05 KMP PX21)
Pelleplutt
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 11:34
Ort: Oedeshoeg, nära Vättern

Inlägg av Pelleplutt »

hottuna skrev: Vi är i alla fall två till som haft liknande problem.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=4222

Vilket Elfa nummer var det du använde?
Lite nyfiken på din lösning.
Oj! Den tråden har jag missat, beskriver ju precis mitt problem med skit i brytaren.
Jag köpte en vippbrytare med Elfa-nr 35-238-18 för 45 kr + moms, kanske lite väl kraftig - det är ju en industribrytare - men jag tror den ska hålla sig tät och problemfri ett tag framöver.
Jag borrade ett hål 12 mm jämte den gamla rektangulära brytarens uttag, böjde in flatstiften på den nya brytaren och lödde tunna kablar mellan stiften och skorna på kretskortet. Vill inte ta bort skorna helt om man måste byta kretskort nån gång, KMP har väl något utbytessystem för sådana delar. Hålet efter den gamla brytaren täckte jag med en bit alu-plåt och lim så det ser snyggt ut.
Ska väl tillägga att garantin gått ut på min brännare, man ska kanske inte modifiera för mycket om det finns garanti kvar...
Nibe Alpha Keram med PellX 02 och två ack-tankar.
Renoverad Janfire flex-A står som reserv.
Skriv svar