Brännaren lossnar i Uno

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Solhamra
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 18 maj, 2006 21:10
Ort: Brämhult

Brännaren lossnar i Uno

Inlägg av Solhamra »

Är det någon som råkat ut för att fästet för brännaren på Uno inte fungerar?
Som ni som har Uno vet så sätts brännaren fasts i pannan genom att en spak på varje sida om brännaren lyfts horisontellt. Sedan trycks brännaren in mot eldstaden och spakarna sänks ner till vertikalläge. En liten böjd klo på varje spak skall då gripa tag i en sprint och låsa fast brännaren.
Det som händer på min panna är att den vänstra spaken sakta lyfts upp till horisontalläge igen av sig själv. Då bildas en springa mellan brännaren och pannan där det kommer ut sot, aska och förmodligen varma gaser. Förloppet tar cirka en vecka. Hela den inre frontplåten på pannan blir alldeles svart och allt täcks av ett asklager.
Om båda spakarna skulle lossna på samma sätt skulle brännaren eventuellt kunna falla ut på golvet.

Kan fenomenet bero på att jag spänt plastslangen till matningsskruven för hårt? Den går ut åt höger på min panna och om den är hårt spänt fungerar det lite som en fjäder eller ett gummiband. Jag gissar att det är värmerörelser eller vibrationer som sakta knuffar upp låsspaken och eftersom plastslangen spänner åt höger kan inte den vänstra spaken falla tillbaka till utgångsläget när pannan kallnar eller vibrationerna upphör.

Dumt att inte låsspaken är av excentertyp.

Har någon råkat ut för detta och i så fall hur gjorde ni för att komma till rätta med problemet?
Att jag har matningsslangen spänd beror på att jag vill att den skall vara så rak som möjligt för att inte pelletsen skall fastna i någon böj.
Pelletspannan UNO från KMP med brännaren PX21, 9 KW elpatron, hembyggt bulkförråd på 9 m3. Värmer villa på 130 m2 + källare.
Skriv svar