Vad ska jag GÖRA!!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
mysanh
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 01 jun, 2006 20:15
Ort: sundsvall

Vad ska jag GÖRA!!

Inlägg av mysanh »

Fy fan vad less jag är nu!! (ursäkta språket) Är det någon som kommer ihåg mig så vet ni vilka problem jag haft med min Uno panna och min installatör.. Jag har ju gjort några inlägg här.
Ialla fall så byttes det ju ut några delar i våras efter att pannan krånglat ända sedan installationen av den. Nu trodde jag ju att alla problem var lösta. Under sommaren när pannan bara värmde för varmvatten så gick den bra. Nu när det blev höst och jag slog igång värmen så började det att krångla igen...
Pannan stannade för det var fullt med hårdpackat sot i brännaren. Luftslangen satt fel sa installatören och rättade till det. Pannan stannade efter en vecka. Samma sak igen med sot i brännaren. Nu var även brännarröret helt deformerat. Som byttes ut i våras! I väntan på nytt brännarrör pajade tändelementet. Fick köpa nytt och få det utbytt. För en vecka sedan kom installatören och bytte brännarrör och skulle kolla luftslangen igen. Jag var inte hemma när han gjorde det (fredag), utan kom hem på söndagen. Nu skulle pannan gå som en klocka sa installatören. Jo hejsan... kallt som tusan när jag kom hem. Pannan stog still. Överhettningsskyddet hade löst ut. Varför? Jo han hade glömt att sätta tillbaka pellets slangen från skruven ner i brännaren. Så pelletsen ramlade ju rakt ut på golvet, lågor slog upp från brännaren och det vart överhettat. Jag fixade detta och sen gick pannan i en vecka. Nu stannade den igen igår! Fullt med packat sot i brännaren igen! Plus att det låg en stor trekantig metallbit lös inne i brännaren. Vad kan det vara?? Typ 7 cm lång i botten och kanske 4 cm hög. Jag tömde brännaren och startade upp den. Efter några timmar hade den stannat igen. Startade om den, och hör att den startar upp. Men sen lägger den av och den röda lampan lyser. Fattar inte vad det är för problem!? Så nu tickar elen iväg...
Och nu har installatören/återförsäljaren haft sin sista chans. I morgon ringer jag Kmp så får dom försöka lösa detta. Det har ju nu gått 1½ år sedan jag köpte pannan och det har krånglat hela tiden.
Denna panna som skulle vara så lättskött och smidig för en ensam tjej! Eller hur...
Ursäkta att det blev så långt.. Var tvungen att klaga lite bara...
Bor:Sundsvall.
1½ plan, 176 kvm, (endast lite värme i ½ plan 20 kvm) 3-glas fönster hela övervåning
Isolering..Hm.. kanske lite dåligt isolerat på vinden.
1 vuxen+2 små barn.
Panna+brännare: Kmp Uno
HattSmugglarn
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: sön 21 maj, 2006 08:57
Ort: Piteå

Inlägg av HattSmugglarn »

reklamera skiten!
KMP PX21 -04, Calmar Opex -04
mysanh
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 01 jun, 2006 20:15
Ort: sundsvall

Inlägg av mysanh »

Men hur går man tillväga för att reklamera? Är det till återförsäljaren man vänder sig eller KMP?
Bor:Sundsvall.
1½ plan, 176 kvm, (endast lite värme i ½ plan 20 kvm) 3-glas fönster hela övervåning
Isolering..Hm.. kanske lite dåligt isolerat på vinden.
1 vuxen+2 små barn.
Panna+brännare: Kmp Uno
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Tyvärr så kvittar det nog, dom kommer väl antagligen att skylla på varandra.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Normalt är väl att du först vänder dig till ÅF . Eller kontakta
tillverkaren om du har möjlighet , och förklara det hela för
dom.Sedan om inte det hjälper , finns det väl någon på
kommunen som kan hjälpa dig att gå vidare?



Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Sintringen
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 17 mar, 2006 10:58
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Re: Vad ska jag GÖRA!!

Inlägg av Sintringen »

mysanh skrev:Plus att det låg en stor trekantig metallbit lös inne i brännaren. Vad kan det vara?? Typ 7 cm lång i botten och kanske 4 cm hög.
Det låter som han lagt in ett stoppbleck som skall hindra pelletsen från att trilla in oförbränd i pannan.

Vad kör du med för pellets föresten?

Kan du få igång brännaren och kolla hur många varv skruven snurrar i fulldrift (normalt är 1/2 till 3/4 varv inte mer!)
__..__..Det Brinner i knutarna..__..__
Kamin: PellX- Classic. (2007-Digi-termo)
91-92% vgrd {driftstopp under 2008 = 0}
Neova 6mm (och nöjd)
2 Plan: 120 Kvadrat fd Direktel. (Självdrag)
NIBE- 120 L Vv Beredare i källaren (+65c) (vit)
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Tjena! Visade inte "åf"installatören nånting första gången han kopplade in prylarna tex, stoppbleck mm mm
Det kanske var samma som kopplade in min px-21 brännare ,,Ja han drog innan brännaren hade stannat vilken service :cry: (men han har gått i pension nu han var nog utbränd :lol:) Ursäkta men kan inte annat än skämta om den gången(men det var 4 år sedan och allting funkar "klocka"

Men håller med föregående talare i tråden..Och en rejäl genomgång av anläggningen vore ju också på sin plats...!



Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Gerka
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 01 feb, 2005 11:01
Ort: Stora Skedvi, Dalarna

Inlägg av Gerka »

Om du skall reklamera skräpet tala direkt med KMP.
Det är alltid bättre att tala med huvudet än med arslet.
Eryl DP, Biona 2000, Mafi mini, skruv 2m
mysanh
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 01 jun, 2006 20:15
Ort: sundsvall

Inlägg av mysanh »

Lite uppdatering..
Installatören var här i onsdags och skulle kolla pannan. Han skulle ta om alla värden och se till att dom var bra. Han försökte i 1½ timme, men fick inte till det. jag stog brevid och kollade på mätaren. CO halten (det är den som mäts i ppm va?) var tex på över 15000. CO2 5-6 %. Han sa att det berodde på att det var så mycket sot i pannan eftersom det varit strul med sotningen. Så nu ska en sotare komma hit och sota ur pannan ordentligt och så kommer installatören tillbaka på onsdag.
Jo, det där ljudet man ska höra när pannan sotar ur har ju jag aldrig hört. Ursotningen har ju aldrig riktigt fungerat på denna panna. Fick ju kompressorn utbytt för snart ett år sedan. Och nu vet jag varför det inte funkat. Installatören hade glömt att knäppa igång kompressorn när han bytte den :shock: Det upptäckte han nu. Så det är väl inte så konstigt att inte pannan sotat ur hela den här tiden..
Bor:Sundsvall.
1½ plan, 176 kvm, (endast lite värme i ½ plan 20 kvm) 3-glas fönster hela övervåning
Isolering..Hm.. kanske lite dåligt isolerat på vinden.
1 vuxen+2 små barn.
Panna+brännare: Kmp Uno
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Tjena!
Nää...mycket skall man höra innan öronen trillar av...
Vilken klippa!En knapptryckning från en förmodad succe. Lycka till efter sotningen som installatören betalar eller hur.... :wink: :)

Mvh ronald
Senast redigerad av ronald den tor 06 dec, 2007 11:30, redigerad totalt 1 gånger.
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Tjena! Mysanh hur har det gått för dig....

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Skriv svar