Eurofire förbränner inte pellets och larmar

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Bjolja
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 20 feb, 2018 01:31

Eurofire förbränner inte pellets och larmar

Inlägg av Bjolja »

Hej,
Jag är helt ny här och måste tacka för den uppsjö av info som finns! Helt ny på detta så ursäkta om jag skriver fel ord osv, men försöker lära mig.

Jag flyttade in i hus för två veckor sen som har en Baxi Bonus 30 med Eurofire-brännare. Funkade finfint i en vecka, men sen började larmen komma. Varje dag sen förra torsdagen har jag larm när jag kommer hem, och larm när jag vaknar. I brännarröret slutet (Närmst pannan) ligger det en klump av oförbrännd pellets, men närmre tändelementet är det en liten grop över slitsarna (?) så det bör kunna komma luft där. Igår plockade jag ur fotocellen och rengjorde den. Totalsvart. Sotade ur allt och startade. Gick kanske 10 minuter, sen larm igen, öppnar och ligger en hög med icke bränd pellets på samma ställe. Jag ställde om matningen så den matar lite mindre och då körde den längre stund. Orkade sig upp till 75 grader på displayen, sedan höll den sig mellan 74-75grader innan larmet kom efter kanske 30-40 minuter. Samma hög som vanligt.

Iställningar först
Matning
min 1.0
max 2.0

fläkt
tändning 185
max 202


Iställningar efter
Matning
min 0.7
max 1.3

fläkt
tändning 185
max 195

Med den senare gick det längre tid innan den gav larm, men larmet kom och högen med pellets är där. Min gissning som den extrema amatör som jag är, är att högen blockerar fotocellen för den står på värde 0 även om jag öppnar luckan och kollar och ser eld (ligger väll och efterpyr lite). Är förbränningen ineffektiv?

Vad kan jag göra? Jag kan INGET tyvärr, och är lagom ohändig, så försök föklara som för ett litet barn :)
Baxi Bonus 30
Eurofire 20kw Millennium 3
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Eurofire förbränner inte pellets och larmar

Inlägg av Stegatorparn »

Hej och välkommen till forumet.

Är fotocellen sotig är förbränningen inte så bra. Jag tycker man enklast kontrollerar förbränningen genom att notera sotets färg på pannans eldstadsväggar. Är dom svarta, är matningen för hög och är färgen ljusgrå/vit är matningen för låg. Idealet är en mellangrå färg.

Jag ser att du sänkt både matning och fläkt vilket i praktiken innebär att du inte gjort någon förändring alls, utan bara sänkt effekten lite.

Börja med att återställa fläkten till grundinställning och låt den vara. Justera sedan bara matningen.
Tändning 180
Max 200

Ställ sedan matningen:
Min 0.9
Max 1.8

Låt brännaren göra ett par starter och kontrollera sedan färgen på sotet i eldstaden.

Kontrollera också att pannans rökkanaler inte är igensatta och hindrar rökgasernas passage till skorstenen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Bjolja
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 20 feb, 2018 01:31

Re: Eurofire förbränner inte pellets och larmar

Inlägg av Bjolja »

Tack så mycket för svar!
Jag skall kolla sotet på väggarna såfort jag kommer hem. Var inte med på att jag bara sänkte effekten, men det är ju såklart logiskt, mindre pellets + mindre syre = mindre effekt.

Ställer om och provar. Men du menar att jag ska låta den starta, larma, sota ur och starta igen?
F.ö så verkar den inte starta på första matningen (som jag mätt upp till 3dl enligt manual), utan måste mata på en gång till. Är det något problem? Enheten har ju Startdos och dos 2 så antar att det är ok att den gör så?

Hur kontrollerar jag rökkanalerna?
Baxi Bonus 30
Eurofire 20kw Millennium 3
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Eurofire förbränner inte pellets och larmar

Inlägg av Stegatorparn »

Här finns en manual att ladda ner för panna och brännare.
http://www.baxi.se/media/89306/bonus-s- ... 1_rev4.pdf
http://www.ekosystem.se/

Om brännaren stannar och larmar, så försök finna orsaken t.ex. sotig flamvakt, ingen pellets i brännkassetten.
Justera ev. matningen och starta igen.

Startdosen ska vara såpass stor att pellets täcker hålet i brännkassettens gavel.

Brännaren behöver askas ur var eller varannan vecka.
För god eldningsekonomi är det lämpligt att aska ur och sota pannan varannan till var fjärde vecka, lite beroende på hur ofta brännaren går.
När pannan sotas ska sotluckan ovanpå pannan tas bort. Turbulatorerna tas ur och kanalen viskas, eldstadsväggarna skrapas/borstas rena och askutrymmet där brännaren sitter tömmes på aska.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Bjolja
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 20 feb, 2018 01:31

Re: Eurofire förbränner inte pellets och larmar

Inlägg av Bjolja »

Pannan är rengjord av en kunnig person, jag vred ner fläktarna, och då kom larmet snabbt med den höga matningen. Har sänkt till 1.3 på max och då går den länge länge men stiger aldrig över 75 grader. Ligger väldigt stabilt där. Dock vill jag ju ha upp den till 80 så den kan gå i omgångar. Nu bara bränner den konstant.
Baxi Bonus 30
Eurofire 20kw Millennium 3
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Eurofire förbränner inte pellets och larmar

Inlägg av Stegatorparn »

Du har sänkt matningen drastiskt vilket också sänker brännarens effekt.
Gör en "Testmatning" som beskrivs på sidan 10 i manualen för att få fram inställd effekt.
I den pannan bör du köra med 15 - 20 kW för att inte rökgastemperaturen ska bli för låg.

Fläkt och matning ställer man inte in på en höft. En viss matning kräver en specifik fläktinställning för att få en optimal förbränning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Bjolja
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 20 feb, 2018 01:31

Re: Eurofire förbränner inte pellets och larmar

Inlägg av Bjolja »

Efter myyyycket felsökande och kallt hus i en vecka visade sig vara en trasig fotocell. Den gav 0 i värde lite när den kände för och då avstannade självklart förbränningen mitt i och gav Larm

Tack för alla tips och råd :)
Baxi Bonus 30
Eurofire 20kw Millennium 3
Skriv svar