Panntemperaturmätare för Millenium II styrning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Panntemperaturmätare för Millenium II styrning

Inlägg av msh16 »

Hej. Köpte en gammal Eurofire med Millenium II styrning för att leka med. Naturligtvis hade mätsladden för panntemperatur blivit avklippt.
Mätkomponenten har alltså tre anslutningar och inte två som på andra brännare jag sett.
Någon som kan delge hur en sådan komponent fungerar och mätvärden ifall någon har mätt upp den.
Borde ju finnas på Elfa.
En tvåanslutningars PT100 eller NTC är ju lätt att mäta upp men varför har man krånglat till med en trebent?

Sidan 15 här:
http://www.baxi.se/UppladdadeFiler/Manu ... 0_rev7.pdf

På kopplingsschemat står 0-100 C och 0-10V
Benen är kopplade: vit till - på PLC, grön till + 24V på PLC och brun till ingång J6 på PLC
Jag tolkar det som att vid 0 grader blir det 0 V till ingången på PLC, vid 100 grader blir det 10 V
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Panntemperaturmätare för Millenium II styrning

Inlägg av nyman »

Jag hade också en gammal Eurofire ett tag förra hösten. Är inte säker men har för mig att mätkomponenten hade ett metallhölje. Kanske minus från PLC:n bara är kopplad till höljet.
Lite skumt att det står 0-10 V på kretsschemat. Minns att när mätsladden inte var inkopplad så visade PLC:n på 100 grader så det borde vara någon nollnivå.
Hade man Icecap:s klurighet så visste man direkt men gissa hur det fungerar går inte.
Ring till Ekosystem direkt och fråga hur det fungerar.
400 kr för en mätsladd är inte klokt, jag tyckte mätsladden till bionordicbrännaren var dyr och den kostade 125. :)
Eurofireeldarna har varit helt tysta länge så här finns nog ingen hjälp heller.

Tänkte du köra med Eurofire i fortsättningen?
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Panntemperaturmätare för Millenium II styrning

Inlägg av micke_932 »

Dom analoga insignalerna på PLC'n har ett mätområde på 0-10V.
Vet inte vad dom använder för tempgivare, de flesta billiga LM35 osv brukar ju vara 10mV/grad. du behöver en som lämnar en linjär spänning på 100mV/grad.

Ofta behövs det någon extrakomponent när det är billiga tempgivare, billiga PTC och liknande är nästan aldrig linjära, men det kanske finns någon som funkar.

2 eller 3 tråds har inget med givaren att göra (PT100), det är inte lätt att mäta något vettigt med två trådar när ska ha givaren på en kabel, därav att man har jord/matning/utsignal.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar