Inkoppling Janfire mot Baxi

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Hasse21
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 16:35

Inkoppling Janfire mot Baxi

Inlägg av Hasse21 »

Finns det någon som har en aning om hur man kopplar in en Janfire pelletsbrännare mot en Baxi Baltic B panna.
Bifogar ett kort på baksidan av kortet till pannan.Det enda jag behöver är brytaren till "pannan" högtemp termostaten och drift termostaten.
Drifttermostaten har märkning c,1,2 och jord.
Ökar jag drift termostaten bryter den mellan C och 2 och minskar jag densamma så bryter den på samma stift.Det är aldrig kontakt mellan C och 1.Lite förbryllande måste jag säga , skulle vilja ha det tvärtom.
Pelletsbrännaren är en Janfire Flex-8 , funderar även där om termostaten bryter vid signal eller sluter.
Tacksam om det finns någon som kan ge ett tips på hur en inkoppling ska ske.
Bilagor
Kretskort Baxi.JPG
Kretskort Baxi.JPG (125.5 KiB) Visad 3264 gånger
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Inkoppling Janfire mot Baxi

Inlägg av Stegatorparn »

Det var ingen lyckad kombination.

I manualen för pannan finns ett elschema. http://www.baxi.se/media/1602/baltic-s- ... -10-15.pdf
Problemet är att drifttermostaten ligger före överhettningsskyddet i pannan och pelletsbrännaren kräver tvärt om att överhettningsskyddet kommer först och därefter drifttermostaten.

Framgår inte vilken maxeffekt din panna har jag antar att det är en villapanna med 18 eller 25 kW maxeffekt. Den pannan kan bara ha en framåtbrinnande brännare pga den trånga eldstaden. Blir inte heller så mycket plats för aska, så den måste askas ur ofta.

Har aldrig hört talas om Janfire Flex-8 men antar att du menar Flex A som är en snett uppåtbrinnande brännare. Även om brännarkoppen med nöd och näppe går in i eldstaden, finns det inget utrymme för lågan. Lågan får inte slå i eldstadsväggen.

Finns några brännare att välja på t.ex. Nymo 150 som passar direkt i oljebrännarhålet eller andra framåtbrinnade som Ulma, Eurofire, Viking Bio, Pellx, Viking B16, BioBjörn som alla kräver modifiering av luckan.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar