Brännare stannar!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
isakalma
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 09 maj, 2012 15:09

Brännare stannar!

Inlägg av isakalma »

Jag har en baxi eurofire millenium 3 i en ctc 1200 och det har funkat skitbra i ett par år men nu har det börjat krångla som hejsan! brännaren stannar ett par ggr om dagen den tänder inte, fotocellen och tändröret byttes för ca 2månader sedan,jag har studerat värdet på fotocellen och det är väldigt trögt i början, det var samma sak med den gammla fotocellen den går upp till ca 10 i värde och sen sjunker det till 0 finns det någon clever människa som kan tro sig veta vad detta beror på?
Senast redigerad av isakalma den sön 06 mar, 2016 18:20, redigerad totalt 1 gånger.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Brännare stannar!

Inlägg av nyman »

Om du justerar fotocellens förstärkning på det lilla kretskortet till vänster om PLC:n vad händer då?
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
isakalma
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 09 maj, 2012 15:09

Re: Brännare stannar!

Inlägg av isakalma »

har visst råkat ut för en mildare dos av förvirring! det är millenium 3 styrning på den
syningen3@gmail.com
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 15 feb, 2016 19:57

Re: Brännare stannar!

Inlägg av syningen3@gmail.com »

Har samma problem med min Baxi Eurofire M3.
Stannar titt som tätt bytt tändelement,fotocell men bara fortsätter går inte ett helt dygn utan att den stannar snart åker dreten :x
Nån som vet problemet?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännare stannar!

Inlägg av Stegatorparn »

Kollat startdosen?
Kommer det tillräckligt med pellets vid varje dosering?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
syningen3@gmail.com
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 15 feb, 2016 19:57

Re: Brännare stannar!

Inlägg av syningen3@gmail.com »

Startdosen ligger på 38.5 och det ligger bra med pellets i och sist brann det för fullt i brännaren när den bara stannade?
syningen3@gmail.com
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 15 feb, 2016 19:57

Re: Brännare stannar!

Inlägg av syningen3@gmail.com »

Baxi eurofire m3 styrning 14008 tim vers 06.1.1
Fotocell gräns 15
Startdos 38.5
Dos2 8.0
Vänta 30.5
Matning min 1.0 max 1.8
Fläkt tändning 166 , max 181
Stannar fast det är pellets i och brinner fotocellen ger utslag oxå.
Monterad i en ctc 1100 miljö el/olja från -94 med förlängningstos
spjäll monterat.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännare stannar!

Inlägg av Stegatorparn »

Har du mätt upp startdosen till 3 dl? Det matas fram pellets vid andra doseringen?
Inte alls ovanligt att spån med tiden hindrar pellets att nå skruvens inlopp.

Börjar det brinna så är tändelementet oskyldigt.
Om fläkten går normalt återstår bara fotocellen som felkälla.
Kan vara glappkontakt, kass fotocell eller skit och sot på cellen eller i dess rörhållare så inte ljuset når cellen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
micke_knows
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 23 okt, 2015 11:45
Ort: Sandviken
Kontakt:

Re: Brännare stannar!

Inlägg av micke_knows »

Förtydligande om att inlägget från "Nyman" angående justering av fotocellens känslighet INTE stämmer.
Om man justerar på den lilla potentiometern ( till vänster om PLC på Millennium2 och till höger om PLC på Millennium 3 ) så är det temperaturgivarens värde som påverkas och inte Fotocellens känslighet.
Detta innebär att om man inte vet vad man gör och "råkar" skruva lite för mycket på den potentiometern så kan det resultera i att brännaren värmer pannan antingen för mycket eller för lite i förhållande till den "verkliga" temperaturen.

När det sedan gäller problemen med att brännaren stoppar pga att den inte ser ljus så kan det bero på flera faktorer.
Jag förutsätter att brännarkassetten är ordentligt rengjord med alla luftslitsar fullt öppna och att inga defekter förekommer.
Precis som Stegatorparen skriver så är det av största vikt att Startdosen är 3dl, varken mer eller mindre.
När jag ser på de inställda värdena så kan jag av erfarenhet säga att förhållandet mellan den inställda startdosen samt gångtid min och max inte harmonerar.
Med den inställningen och om den uppmätta startdosen är 3dl så är min gissning att brännaren under drift får så mycket pellets att den kväver sig och fotocellen ej längre ser någon låga.

Det finns några enkla sätt att kolla detta på och jag hjälper gärna till genom att dela med mig av mina erfarenheter.
Jag är den som ligger bakom styrsystemen på eurofire pelletsbrännare och har varit med i tillverkningen sedan -2000.

Skicka mig ett meddelande så kan jag förklara bättre och ge mer ingående tips.
Skriv svar