Bakbrandsskyddet löser ut

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
donballe
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 03 maj, 2018 20:55

Bakbrandsskyddet löser ut

Inlägg av donballe »

Hej,

Ny och novis på detta. Jag har sökt igenom forumet men inte hittat någon lösning på mitt problem. Relativt nyinflyttad och det funkade som det skulle hela vintern. Bakbrandsskyddet löste ur häromdagen, aldrig hänt förut. Jag askade ur och återställde skyddet, då funkade det i några dagar sen löste det ur igen. Tog ur brännaren och kollade, såg inget märkligt. Återställde och sen funkade den en dag igen. Gjorde samma procedur och imorse när jag kom hem från jobbet så verkade allt fungera som det ska, tills jag vaknar nu på dagen och går ner och kollar. Då har det löst ur igen.

När jag bläddrar i menyn på styrenheten så har jag följande inställningar:
Bild 2 Temperatur, min 67 max 80
Bild 3 Fotocell, värde 20
Bild 4 Start 45, Dos2 12.8, Vänta 40
Bild 5 Matn. pellets Min 1, max 1.4
Bild 6 Fläktvärden Tändn. 218, max 235

Min murstock är renoverad relativt nyligen (3-5 år sedan, minns ej exakt just nu) och jag har kåpa samt skydd för fåglar på skorsten. Häromdagen när jag startade om den så rykte det på bra i skorstenen precis som jag antar att det ska göra när den drar igång med max effekt.

Någon som har något tips? Är det något mer man kan rengöra och aska ur i brännaren? Jag har en Eurofire 20kw i en Biomatic panna från Thermia.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Bakbrandsskyddet löser ut

Inlägg av CPMS »

Missat sota den sneda fyrkantiga kanalen under plåtlocket?
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
donballe
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 03 maj, 2018 20:55

Re: Bakbrandsskyddet löser ut

Inlägg av donballe »

Tack för ett snabbt svar! Är det plåtlocket ovanpå pannan du menar?

Använd inte citeraknappen vid svar rakt under det inlägg som avses (det finns en svara knapp). Citering borttagen. /Roli moderator
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Bakbrandsskyddet löser ut

Inlägg av FRS05 »

Det kan vara dåligt drag i pipan med. Har du dåligt drag i pipan och du eldar när det är "varmt" så är där oftare sämre drag i skorstenen.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Bakbrandsskyddet löser ut

Inlägg av CPMS »

Lossa luckan på översidan pannan så kommer du åt att dra dom 4 bakre tuberna, inne i det utrymmet ligger det en plåt till som man lyfter på för att komma åt dom 4 främre tuberna och en fyrkantig kanal som går snett ner mot brännaren.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
donballe
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 03 maj, 2018 20:55

Re: Bakbrandsskyddet löser ut

Inlägg av donballe »

FRS05 skrev:Det kan vara dåligt drag i pipan med. Har du dåligt drag i pipan och du eldar när det är "varmt" så är där oftare sämre drag i skorstenen.
Tack, ska försöka kolla upp det där. Det hände ju nu när det slog om till varmare väder igen.
CPMS skrev:Lossa luckan på översidan pannan så kommer du åt att dra dom 4 bakre tuberna, inne i det utrymmet ligger det en plåt till som man lyfter på för att komma åt dom 4 främre tuberna och en fyrkantig kanal som går snett ner mot brännaren.
Stort tack, det får bli morgondagens projekt. Återkommer med uppdatering!
donballe
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 03 maj, 2018 20:55

Re: Bakbrandsskyddet löser ut

Inlägg av donballe »

Gick bet på sotningen själv, men efter att jag tagit hit sotare så har det fungerat klanderfritt.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Bakbrandsskyddet löser ut

Inlägg av FRS05 »

Kan ju vara bra att du lär dig sota din panna för det behöver göras emellanåt. Blir dyrt att ringa dit sotaren varje gång.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Skriv svar