Nytt brännarprogram igång!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
matshe
Entusiast!
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 okt, 2007 14:07
Ort: Iggesund

Inlägg av matshe »

Jaha! Kollade i pannrummet för nån timme sen OCH brännaren står på tändning sedan 1 timme sen! Tänkte att det måste vara tändelementet som gått, men fick ju ett nytt i måndags :D Men det hade blivet ett hål rakt ner i pelletsen! Har ju hänt förr, men då har brännaren stannat med avbrott på displayen. Hur kan den stå på tändning när det inte fanns nån pellets i koppen och så länge? Vet att den är gammal men har inte gjort så förr.
30 tals hus, panna Värmebaronen Biomax dubbla eldstäder -07, brännare från Bionordic Viking 9990 -02
Mafa veckoföråd
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Det kan vara så att den har gått men slutat brinna utav någon orsak och gör en omstart.
Orsaken kanske är pelletsbrist.
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Re: Nytt brännarprogram igång!

Inlägg av MP »

Vill göra en liten statusuppdatering på läget med kort livslängd på tändelement.

Det jag gjort är att köpa ett nytt tändelement av annat fabrikat.
Monterade det i den gamla hållaren. Gick att trycka in i hållaren med handkraft.

Det gamla satt fast i hållaren så hårt så att jag fick göra åverkan på tändelementet för att få loss det.
Alltså skruva fast det i skruvstycket så hårt så att det blev tillplattat.

Det nya tändelementet har nu gått i 13 månader utan problem. Efter tidigare problem så är det på gränsen till att jag tycker att det är godkänd livslängd. Ska bli intressant att se hur länge det håller.

Jag kan fortfarande ej frigöra mig från tanken att den korta livslängden till största delen beror på
ojämn kvalite mellan olika tändelement.
Min bedömning av detta med hur tajt tändelementet sitter i hållaren är att det har underordnad betydelse.
Jag behöll den gamla hållaren (har en ny) för att få en så bra jämmförelse mot tidigare tändelement som möjligt.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Nytt brännarprogram igång!

Inlägg av Vednisse »

Mina tändelement är fortfarande ej utbytta, ena brännaren har gått tre vintersäsonger (kör pellets året runt). Den andra brännaren har gått minst fyra år på samma tändelement, dessa två är av olika modell, ett
långt och ett kort.....om jag/vi har tur vet jag inte.

Tändproblemen jag hade berodde på pelletsen (den låga effekten på stavarna underlättade förstås
inte).

EDIT: Ett litet tillägg angående tändförmåga med eller utan brickor som mellanlägg så är det ju även så att rostret/koppen kan hamna på olika höjd i förhållande till tändelementshållaren. Jag har tre koppar och alla hamnar på olika djup så det skiljer lite på tillverkningen, i bakkant går det att justera men ej i framkant, där är det vinkeln/längden på koppen som avgör. Sen kan brickorna säkert påverka livslängden....

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Re: Nytt brännarprogram igång!

Inlägg av MP »

Statusuppdatering på läget med kort livslängd på tändelement.

Har kört nu i 20 månader utan några som helst problem. Kör alltså även på sommaren för varmvatten.
Skriv svar