Ny modell på brännarkoppen.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
matshe
Entusiast!
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 okt, 2007 14:07
Ort: Iggesund

Inlägg av matshe »

Ja, den har ett löstagbart handtag, på den gamla brännkoppen var det en svetsad pinnen som inget var kvar av efter 8 års tjänstgöring!
Mats
30 tals hus, panna Värmebaronen Biomax dubbla eldstäder -07, brännare från Bionordic Viking 9990 -02
Mafa veckoföråd
Fritz
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 23:39
Ort: Sydnärke

Inlägg av Fritz »

Limningen av packningen mellan brännarröret och brännarhuset, som jag gjorde i söndags verkar ha gjort en del nytta. Värmen går upp på rökgaserna, samtidigt som pelletsen räcker skapligt trots -24 ute.

F.
BioNordic Viking B16
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Här finns lite bilder på hur det kan se ut.
Montera packningen mellan brännarhus och frontplåt.
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
Fritz
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 23:39
Ort: Sydnärke

Inlägg av Fritz »

Nästa gång jag jag sotar ur, ska jag lägga på lim. Jag har inte använt silkon, utan samma lim som följde med glasfibersnöret jag skaffade till pannluckan. Vilken silikonkvalitet ska man använda? Eller räcker monteringspasta för avgassystem?

Tack för all hjälp och alla goda råd jag fått av er alla i tråden! :)

Fritz

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
BioNordic Viking B16
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
spyrius
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 29 jan, 2006 19:43

Inlägg av spyrius »

jag har också med haft stora problem med sintring det löste sig dock med en ny plåt i schaktet den var rätt deformerad tillverkade en själv i lite kraftigare material sintringen försvann direkt :D /Jonas
effecta med automataskning bionordic brännare+mafaförråd
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Limmet brukar tåla 1000 grader så det är nog bättre, silikon är nog mera tveksamt, det brukar bara tåla runt 250 grader och gissningsvis är det varmare än så där packningen sitter eller ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Det räcker med silikon, det är inte så varmt bakom packningen.
Peter
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
Fritz
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 23:39
Ort: Sydnärke

Inlägg av Fritz »

Bra - jag har gärna ett elastiskt material som tätning, eftersom det är lite mindre känsligt för läckor.

F.

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
BioNordic Viking B16
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
Fritz
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 23:39
Ort: Sydnärke

Inlägg av Fritz »

Gångna fredagen monterade jag packningen och tändaren som kommit hem till brevlådan från Peter i Kalmar. Tyvärr visade det sig att pelletsförbruket inte minskade så mycket som jag ville efter att jag monterat packningen.

Efter att ha trixat med matning och fläkt i flera dar tröttnade jag och provade något nytt. Jag högg av en bit av en tegelsten, och satte in i räret mellan pannan och skorstenen för att minska draget. Och det var vad som behövdes. Rökgastemperaturen steg snabb, och jag kunde göra en stor minskning av matningen, och ändå ha kvar en lagonm stor rökgastemperatur. Förmodligen borde jag skaffa en större dragregulator, som kan minska draget effektivare.

F.
BioNordic Viking B16
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Det är inte i draget ditt problem ligger utan i att du ställt upp fläkten i ett läge som motsvarar 25-30 kW. Hade du för stort drag skulle du inte behöva ha någon fläkt alls, draget skulle räcka. Men vill du inte prova på vettiga inställningar så får du ha problemen kvar.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Fritz
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 23:39
Ort: Sydnärke

Inlägg av Fritz »

Det är inte så stor idé att ligga på ett fläktläge där effekten av brännaren inte ens räcker till att hålla panntemperaturen. Om panntemperaturen sjunker med brännaren arbetar, och värmen på pannvattnet inte ökar, är effekten för dålig. Jag skulle annars inte alls ha något emot att ställa brännaren på ett lägre effektläge.

Jag har provat olika matningar och fläktlägen, och jag konstaterar att det är lättare att påverka panntemperaturen med draget än med fläkten

Torsten: vad för en fläkt har du? När jag köpte brännaren bytte jag fläkt tre gånger eftersom Bionordic fått en sändning felaktiga flktar, och jag vet att man sedan bytte fabrikat. Det kan vara fullt möjligt att samma inställning ger helt olika luftmängd beroende på vilken fläkt man har.

F.

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
BioNordic Viking B16
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Jag har den vanliga Torin fläkten. Kan ju vara så att din fläkt är trasig.

Fläkt och drag jobbar åt samma håll. Stoppar du en tegelsten i pannan för att minska draget skulle resultatet bli detsamma om du minskade fläkten ordentligt. Förbättringen med tegelstenen visar ju klart att du har alldeles för mycket drag genom pannan så att elden aldrig kommer upp i temperatur.
Draget genom pannan kan du minska på två sätt. Minska fläkten eller minska draget från dragbegränsaren.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Fritz
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 23:39
Ort: Sydnärke

Inlägg av Fritz »

Förmodligen är din analys av draget både rätt och fel på en gång. :wink:

Igår tände jag pannan manuellt, och när jag släppte ned ett par tändblock genom fallröret höll de på att slockna i draget. Det är ett rejält drag genom pannan även om fläkten inte är igång och även om dragregulatorn inte öppnar (inställd på c:a 12-15 Pa).

Frågan är vilken väg draget tar. Jag förmodar att det inte går genom brännaren utan kommer via fallröret eller någon annanstans som tjuvluft. Skulle det gå genom brännaren, skulle jag troligen inte behöva välja så högt fläktläge, eftersom tjuvluften då skulle delta i förbränningen. Nu verkar den gå vid sidan av förbränningen och istället kyla ner i pannan. Därför tvingas jag att välja ett onödigt högt effektläge på brännaren.

Jag har en misstanke mot stosen mellan pannan och skorstenen. Den kan vara felkonstruerad, och jag ska försöka få in några bilder senare idag.

Sedan kan man ju undra hur effektiv Albinpannan egentligen är för pelletsbränning. Jag är lite misstänksam där, och kanske skulle jag tjäna på att byta ut den.

Fritz

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
BioNordic Viking B16
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
Fritz
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 23:39
Ort: Sydnärke

Inlägg av Fritz »

Förra veckan borrade jag några nya lufthål i brännarkoppen. Det fanns nämligen en del ställen där en hög pellets kunde ligga utan att få luft från undersidan. Sedan jag borrat dessa hål har pelletsförbrukningen minskat påtagligt, och återgått till de 1- 1½ säckar/dygn som normalt går åt vintertid.

F.
BioNordic Viking B16
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Det rostret som PelletsTeknik säljer behöver man inte borra fler hål i.
Rostret jag säljer är viket i en plåt med löst handtag.
Hålen är lika många, och sitter likadant som originalrostret med pinnen (handtag).
Mitt roster är tillverkat i det dyrare värmetåliga materialet EN1.4835 (MA253).
Detta gäller både till 16 och 30kW.
Denna modellen började jag sälja för flera år sedan.
/Peter
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
Skriv svar